نظر نهایی FATF درباره ایران چه زمانی اعلام خواهد شد

تهران ( پانا) - در حالی که هفته کاری FATF از روز گذشته در پاریس آغاز شده و موضوع ایران نیز در دستور کار است به نظر می‌رسد اعلام نظر کارگروه ویژه اقدام مالی درباره ایران تا پایان هفته زمان ببرد.

کد مطلب: ۸۶۲۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
نظر نهایی FATF  درباره ایران چه زمانی اعلام خواهد شد

گروه ویژه اقدام مالی که از روز گذشته هفته کاری خود را با 800 مقام رسمی و نمایندگان 204 حوزه قضایی، صندوق بین‌اللمللی پول، سازمان ملل متحد و بانک جهانی در پاریس آغاز کرده، قرار است بر اساس دستور کاری اعلام شده به ترتیب در طول این هفته موضوعات زیر را مورد بررسی قرار دهد:

- مقررات دارایی‌های مجازی برای کاهش ریسک پولشویی و تامین مالی تروریست‌ها

- داعش، القاعده و وابستگان و استراتژی شکست تأمین مالی تروریسم

- اقدام ویژه برای مقابله با تأمین مالی سلاح‌های کشتار جمعی

- ارزیابی متقابل اسرائیل و بریتانیا

- برنامه اقدام اجراشده از سوی اتریش، دانمارک و مالزی

- پیشرفت‌های ایران و سایر کشورهای در احراز خطرهایی که متوجه سیستم مالی است

در این حال، اعضا گزارش‌هایی را از صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و دیگر سازمان‌های مرتبط را دریافت خواهد کرد.

بر این اساس موضوع ایران به ترتیب «دستورکار» نشست، به عنوان ششمین موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت. در این مورد، نتیجه نهایی به گفته کارشناسان همان روز آخر نشست اعلام می شود اما احتمالا در روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه (روزهای پایانی) با توجه به فضای جلسات غیررسمی، هیات‌های عضو برآوردی از نتیجه نهایی خواهند داشت و احتمالا این برآورد را با ایران در میان بگذارند.

با وجود این، بر اساس شکل مرسوم در نشست‌های بین‌المللی در این سطح عموما تا زمان اعلام رسمی و نهایی نتیجه نشست، نمی‌توان هیچ برآورد یا گمانه‌زنی قطعی درباره نتیجه داشت چراکه همیشه احتمالات پیش‌بینی نشده مطرح است.

دبیر اجرایی FATF: نتیجه همکاری ایران با FATF مثبت است

دیوید لوئیس، دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی شب گذشته در اولین روز از هفته پاریس FATF در پاسخ به این پرسش که «آیا خروج ایران از لیست سیاه FATF کمکی به این کشور برای حفظ رابطه با کشورهای دیگر می‌کند» گفته است: «بله ،البته جدای از اینکه کشورهای مختلف چه موضعی در برابر تحریم‌های ایران می‌گیرند، نتیجه همکاری ایران با FATF به هرحال مثبت است.»

او در پاسخ به این پرسش که اگر «کشوری مثل آمریکا مانع از خروج آنها از لیست سیاه شود» گفت: «ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با دیگر کشورها بکنیم اما می‌توانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه کنیم که نشان دهد آن کشور محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار است یا خیر. استانداردهایی که ما درنظر می‌گیریم - که جهانی است - معیارهایی کاملا فنی است و هدفشان نشان دادن این است که مشخص کند آیا آن کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از احتمال سوءاستفاده گروه‌های تروریستی درنظر گرفته است یا خیر.»

او درباره سابقه همکاری FATF و ایران گفت: «ما در سال ۲۰۱۶ همکاری با ایران را آغاز کردیم. آنها تعهد دادند که با تمام توان استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند. حالا سه بار در سال با ایران ملاقات مستقیم داریم. این ملاقات‌ها در رم بوده است. آنها مدارک خود را درباره قدم‌هایی که برای شفاف‌سازی مالی برداشته‌اند، ارائه کرده‌اند و ما هم آنها را به دقت بررسی کردیم. وقتی که از صحت و دقت ادله آنها راضی شویم، به ایران سفر کرده و تیمی را به تهران می فرستیم.»

لوئیس با اشاره به اینکه «ما با بانک مرکزی ایران در ارتباط هستیم» افزود: «ایران و بانک مرکزی آن به بقیه نشان می‌دهند که چارچوب قانونی قوی برای مقابله با پولشویی و تروریسم دارند و به بانک‌های دیگر کشورهای اطمینان می‌دهند که می‌توانند با ایرانی‌ها کار کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار