در پنج ماه نخست امسال:

حجم بدهی‌های خارجی ایران ۸ درصد کاهش یافت

تهران (پانا) - حجم بدهی‌های خارجی ایران در پنج ماه نخست امسال نسبت به ابتدای سال جاری با ۸ درصد کاهش روبرو بوده است.

کد مطلب: ۸۶۲۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
حجم بدهی‌های خارجی ایران ۸ درصد کاهش یافت

براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان مرداد براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۱۰ هزار و ۴۰۵ میلیون دلار است که ۶ هزار و ۶۱۳ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۷۹۲ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر ۹ هزار و ۳۳ میلیون یورو محاسبه شده که ۵ هزار و ۷۴۱ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۲۹۲ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

حجم بدهی‌های ایران در پایان تیر ۱۰ هزار و ۶۶۸ میلیون دلار بوده است که در پایان مرداد با افت مواجه شده و به ۱۰ هزار و ۴۰۵ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که آمار بدهی‌های خارجی ایران در پایان ماه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۳۰۵ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در پنج ماه نخست سال جاری دارد.

یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش میزان بدهی خارجی هر کشور، مقایسه آن با میزان تولید ناخالص داخلی است تا میزان کشش اقتصاد آن برای جذب منابع مالی خارجی تعیین شود. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۷ به ۴۳۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار رسیده است.

بر این اساس نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی حدود ۲.۵ درصد است که رقم پایینی به شمار می‌رود. مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران در زمره کشورهایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

تازه‌ترین آمارهای اقتصادی منتشر‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در پنج ماه ابتدای امسال، ۱۳ هزار و ۹۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ هزار و ۸۹۳ میلیون دلار وارد کشور شده و ۴۲ هزار و ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش۱۷ هزار و ۱۴۸ میلیون دلاربدون احتساب میعانات گازی از کشور صادر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار