محمد اصفهانی و ارکستر ملی حدیث سرفرازی را روایت کردند

تهران (پانا) - ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و آواز محمد اصفهانی با اجرای سوگواره عاشورا به صحنه رفت.

کد مطلب: ۸۶۱۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
محمد اصفهانی و ارکستر ملی حدیث سرفرازی را روایت کردند

تازه ترین برنامه ارکستر ملی ایران در ایام سوگواری سالار شهیدان با اجرای سوگواره آیینی حدیث سرفرازی در تالار وحدت به صحنه رفت.

در این اجرا قطعاتی به مناسبت سوگ سالار شهیدان و امیرالمؤمنین علیه السلام اجرا شد.

اصفهانی پس از اجرای قطعه حدیث سرفرازی از ساخته های فریدون شهبازیان بر مبنای ملودی حسن شاهنگیان خطاب به حضار گفت: شاید این پرسش در ذهن بعضی مخاطبان ایجاد شود که چرا قطعات سوگ امام علی همراه با سوگواره های عاشورایی اجرا می‌شود. علت این است که به اعتقاد بسیاری حادثه عاشورا دنباله شهادت امام علی ع است. آنچه امام حسین را به قیام علیه غاصبان زمان واداشت خود نتیجه خشمی بود که دشمنان از حکومت امام علی ع داشتند.

اجرای قطعه "چنگ و نای" از ساخته های محمد بیگلری پور و بازنویسی محمدرضا علیقلی از قطعاتی بود که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت. این تن گل که پیرهن ندارد/ جان من است و جان به تن ندارد/ سرو شهید من کفن ندارد...علی معلم دامغانی شاعر این قطعه است که به پیشگاه همه شهیدان از شهیدان صدر اسلام تا شهدای دفاع مقدس تقدیم شده است.

زیباترین قطعه این رپرتوار که از آهنگ‌های پرطرفدار محمداصفهانی نیز هست «ماه غریبستان» در سوگ امام علی (ع) بود. با شروع قطعه حاضران دوربین‌های تلفن همراه خود را روشن کردند تا لحظاتی از این شب آئینی را به یادگار برای صندوق‌خانه خاطرات خود ثبت و ضبط کنند. شعر بسیار زیبای علی معلم دامغانی این قطعه را درشمار یکی از آثار ماندگار موسیقی ایرانی قرار داده است:

دیده بگشا از کرم، رنجور دردستان، علی! / بحر مروارید غم، گنجور مردستان، علی!/ دیده بگشا رنج انسان بین و سیل اشک و آه / کِبر پَستان بین و جام جهل و فرجام گناه / تیر و ترکش، خون و آتش، خشم سرکش، بیم چاه/ دیده بگشا بر ستم؛ بر این فریبستان، علی! / شمع شب‌های دژم، ماه غریبستان، علی!

قطعه پایانی این اجرا آهنگ تیتراژ سریال «معصومیت از دست رفته» ساخته داوود میرباقری بود که فریدون شهبازیان آهنگسازی آن را برعهده داشت و اهورا ایمان ترانه «باور کن» را برای آن سروده است: باور کن باور کن تنها ماندی دلا/ دردا من دردا تو دردا از عشق ما / باور باور کن غربت را غصه را / ای آشنا

گرچه اجرای ارکستر ملی در شب آئینی «حدیث سرفرازی» نمره قبولی می‌گیرد، انتخاب رپرتوار تا حدی ضعیف بوده و محمد اصفهانی نیز با صد درصد صدای خود در اجرا حاضر نشده است. به هر حال اجرای برنامه هایی از این دست در ایام محرم و صفر می‌تواند بهانه خوبی برای حضور دست‌اندرکاران و دوست داران عرصه موسیقی کشور در صحنه باشد که در این روزها نوعی سکوت و رکود را تجربه می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار