در گفت و گو با پانا

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد: مخاطب رسانه‌های دیجیتال سلامت در بازنشر پیام نقش دارد

تهران (پانا) - رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نقش مخاطبان در بازنشر پیام آنها را به یکی از بازیگران عرصه رسانه‌های دیجیتال تبدیل می‌کند.

کد مطلب: ۸۶۱۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد: مخاطب رسانه‌های دیجیتال سلامت در بازنشر پیام نقش دارد

سیدمرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در مورد اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کرد این است که امور افراد زیادی از جامعه با رسانه‌های دیجیتال گره خورده است. وقتی شخصی برای نیازهای مختلف خود مجبور است از رسانه‌های دیجیتال و زیرساخت‌های مختلف استفاده کند، می‌تواند یکی از پیام‌هایی که مرتبا از طریق push notification ها برایش ارسال می‌شود، مربوط به سلامت باشد. اصولا رسانه‌های دیجیتال این امکان را برای ما ایجاد می‌کنند که واسطه را حذف کنیم و از طرفی سرعت انتقال پیام را بالا ببریم. همچنین هر یک از مخاطبان را به یک بازیگر تبدیل کنیم. بازیگری که خودش هم می‌تواند در بازنشر آنچه به عنوان پیام در رسانه‌های مختلف ارائه می‌شود، نقش داشته باشد.
وی افزود: کارهایی که در زمینه سلامت در کشورهای دیگر انجام می‌شود به‌صورت پژوهش‌هایی که انجام شده تبدیل به پیام‌هایی برای مردم می‌شود و این پیام‌ها به گونه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا فرهنگ‌سازی شده و رعایت بسیاری از موارد، جزئی از فرهنگ افراد شود.
موسویان در مورد موضوع نظارت محتوایی فضای مجازی، عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین کارهایی که در این زمینه انجام شده این است که NTT های مختلف در فضای مجازی نشانه‌دار شدند. در حال حاضر 520 هزار NTT یا موجودیت اعم از سایت، اپ موبایل، نرم افزارهای کاربردی، کانال ها و صفحات در شبکه‌های اجتماعی دارای نشان «شامَد» (شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال) هستند. در این سیستم نشان نقره‎ای شامد به سایت داده می‎شود و برای طلایی شدن باید مجوزهایی را دریافت کند. نشان طلایی شامد به این معنی است که فرد دارنده این بستر از تخصص لازم برخوردار است، پیام‌های ارسالی و محتوای ساخته شده توسط او دارای مجوزهای لازم هستند و مردم به صورت عمومی می‌توانند به این پیام و محتوا اعتماد داشته باشند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد یکی از اهداف مهم جشنواره را مسابقه میان محصولات مختلف در بسترهای مختلف فضای مجازی دانست و ادامه داد: این جشنواره می‌تواند شرایطی را فراهم کند که بهترین‌ها را به مردم معرفی کند و در عین حال انگیزه لازم برای تولید کننده محتوا را بالا ببرد.

موسویان در ادامه یادآور شد: نکته‌ای که امیدوارم در جشنواره به آن توجه شود این است که جشنواره نباید در فضای مجازی آغاز و پایان داشته باشد. باید در هر جشنواره‌ای، یک ایده و زمینه جدید اضافه شود. به عنوان مثال از تمام محصولاتی که به جشنواره ارائه می‌شود می‌توان مسابقات مختلفی بین مردم برگزار کرد و برای مردم جوایزی را در نظر گرفت تا آنان به عنوان داور این محصولات را ببینند و در عین داوری از محتوای آن‌ها استفاده کنند. بنابراین بودن محتوا روی بستر مجازی جشنواره یکی از اموری است که من همیشه توصیه می‌کنم که جشنواره‌ها به آن توجه کنند. به نظرم نباید جشنواره را به مثابه یک رویداد در عالم مجازی بدانند که افتتاحیه و اختتامیه دارد. حتی اگر هم جشنواره بعدها برگزار نشود، دست کم یک‌سری آثار را معرفی می‌کند که می‌تواند به آن‌ها دامن بزند، افرادی که سازنده آن هستند را معرفی کند تا ارتباط دوطرفه میان این فرد و مردم برقرار شود. مردم هم با کامنت‌هایی که می‌گذارند، دیگران را از نظرات خود مطلع می‌کنند. به این صورت رشدی در یک زمینه خاص ایجاد خواهد شد و ما شاهد ارتقای سواد رسانه‌ای افراد خواهیم شد. به این ترتیب می‌توانیم یک عینک ممیزی به افراد بدهیم که با این عینک بتوانند محصولات و محتواها را از هم تمیز دهند و خود به عنوان فردی که بازنشردهنده هستند ایفای نقش کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار