پیش‎بینی تورم ۳۰درصدی ایران در تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول

تهران (پانا) - صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی ایران، نرخ تورم کشور ما را در سال ۲۰۱۸ در مرز ۳۰ درصد پیش‌بینی کرده است.

کد مطلب: ۸۶۰۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
پیش‎بینی تورم ۳۰درصدی ایران در تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود با کاهش پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال‌های 2018 و 2019 اعلام کرد، تنش‌های تجاری و وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی در حال تاثیرگذاری بر تجارت بین‌المللی است و در عین حال بازارهای نوظهور نیز با وضع مالی سخت‌تر و خروج سرمایه مواجه هستند.

صندوق بین‌المللی پول در این گزارش رشد اقتصادی ایران را در سال 2018 منفی 1.5 درصد برآورد کرد، این در حالی است که این صندوق در گزارش قبلی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2018 را 4 درصد پیش‌بینی کرده بود. نرخ تورم در ایران هم در سال 2018 برابر با 29.6 درصد پیش‌بینی شده است.

صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری ایران در سال 2018 را 12.8 درصد پیش‌بینی کرده است که 1.1 درصد نسبت به برآورد قبلی بیشتر است.

پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که رشد قوی اقتصاد جهانی در ماه‌های گذشته که از جمله به دلیل کاهش مالیات‌ها در آمریکا و افزایش تقاضا برای واردات رخ داده بود، در حال کمرنگ شدن است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده میلادی به 3.7 درصد برسد، در حالی که این رقم قبلا 3.9 درصد پیش‌بینی شده بود.

این کاهش پیش‌بینی رشد ناشی از چند عامل نگران کننده از جمله وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه بین آمریکا و چین، عملکرد ضعیف کشورهای حوزه یورو، ژاپن و انگلیس و افزایش نرخ بهره است که در حال خارج کردن سرمایه از بازارهای نوظهوری نظیر آرژانتین، برزیل، ترکیه و آفریقای جنوبی است.

مائوریس آبستفلد، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به محض اینکه بخش‌هایی از سیاست محرک پولی آمریکا متوقف شود، رشد اقتصادی این کشور کاهش خواهد یافت. با وجود تقاضای قوی‌ای که مشاهده می‌شود، ما پیش‌بینی‌مان از رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 را به دلیل جنگ تعرفه‌ای این کشور با چین کاهش داده‌ایم.»

با توجه به اینکه بخش عمده تاثیرهای جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین در سال آینده احساس خواهد شد، صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد آمریکا در سال 2019 را از 2.7 به 2.5 درصد کاهش داده است و پیش‌بینی خود رشد اقتصادی چین را نیز از 6.4 به 6.2 درصد رسانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار