هشدار وزیر آموزش‌وپرورش به مدارس درباره یک خطای تربیتی: از بچه توقع بزرگسال نداشته باشید

امروز باید یکی از کلاس‌های مدرسه باغچه باشد تا در مدرسه بچه‌ها با طبیعیت انس بگیرند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به مدارس بابت یک انحراف و خطای تربیتی در مدارس یعنی توقع داشتن از بچه‌ها به مانند بزرگسالان، هشدار داد.

کد مطلب: ۸۶۰۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
هشدار وزیر آموزش‌وپرورش به مدارس درباره یک خطای تربیتی: از بچه توقع بزرگسال نداشته باشید

سیدمحمد بطحایی، در مراسم روز جهانی و هفته ملی کودک که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: «روز کودک مناسبت خوبی است که موانعی را که بر سر راه کودکان قرار دارد، بررسی کنیم. در آغاز صحبتم از کودکانی در مناطق جنگی یاد کنم؛ کودکانی که در یمن و فلسطین تحت ستم ظالمان به خاک و خون کشیده شدند و امیدوارم روزی برسد که این کودکان مثل کودکان ایران اسلامی با نشاط به زندگی خود ادامه دهند.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «بذر شخصیت افراد در دوران کودکی رشد می‌کند. بچه‌ها در دوران کودکی خود تحت تاثیر سه محیط خانواده و همسالان و محیط مدرسه هستند.»

او افزود: «خانواده مهم‌ترین محیطی است که بچه‌ها به سرعت و همواره در حال الگوبرداری از رفتار بزرگترها هستند. بچه‌ها در خانواده عصبانی‌ شدن و کنترل خشم را تمرین می‌کنند. آنها در این محیط دروغ گفتن و صداقت را یاد می‌گیرند. بچه‌ها در خانواده مهارت‌های مورد نظر برای زندگی کردن را یاد می‌گیرند.»

بطحایی گفت: «دومین محیط جمع همسالان است که بچه‌ها از همسن و سالان خود یاد می‌گیرند و سومین محیط مدرسه است. ما در مدرسه به ویژه در دوره ابتدایی باید محیط یادگیری را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر بسازیم. بچه‌ها باید در مدرسه بازی‌کردن را یاد بگیرند و در حین‌بازی کردن فرایند یادگیری رخ دهد. آنها در محیط مدرسه باید نزدیکی بیشتری داشته باشند.»

وزیر آموزش و پرورش بر نزدیکی بیشتر محیط مدرسه با جامعه تاکید کرد و گفت: «امروز باید یکی از کلاس‌های مدرسه باغچه باشد تا در مدرسه بچه‌ها با طبیعیت انس بگیرند. بچه‌های ما در مدرسه باید کودکی را تمرین کنند. متاسفانه توقع ما از بچه‌ها همان الگوی‌هایی است که ما در بزرگسالی از آنها توقع داریم. ما در مدرسه نیز متاسفانه گرفتار این انحراف و خطای تربیتی هستیم و برخی از معلمان توقع دارند بچه‌ها مانند بزرگسالان رفتار کنند که همین مساله محیط آموزشی را به محیطی خشک و کسالت‌بار تبدیل کند.»

بطحایی گفت: «ما در آموزش و پرورش و در یک سال گذشته تلاش بسیار خوبی برای تعامل با خانواده‌ها شروع کردیم تا این موانع برداشته شود و با خانواده‌ها همسو شویم. این تعامل با خانواده‌ها شرط اصلی موفقیت است. امیدوارم که محیط سوم یعنی مدرسه را به محیطی سرزنده و بانشاط تبدیل کنیم، محیطی که برای بچه‌ها خاطره‌انگیز باشد و به سمتی برویم که مدرسه ما در ساختن و پرداختن شخصیت بچه‌ها تاثیرگذار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار