وزیر آموزش و پرورش: کلیات طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون‌های تخصصی دولت تصویب شد

بطحایی: طرح آموزش‌های مهارت‌پایه برای هدایت دانش‌آموزان به سمت یک شغل موثر در سال تحصیلی جدید در ۱۰ درصد مدارس دوره اول متوسطه اول به اجرا در می‌آید

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از تصویب کلیات طرح رتبه‌بندی معلمان در کارگروه کمیسیون‌های تخصصی دولت خبر داد و اعلام کرد این طرح در آینده نزدیک به مجلس ارائه می‌شود

کد مطلب: ۸۵۹۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: کلیات طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون‌های تخصصی دولت تصویب شد
سیدمحمدبطحایی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ساخت ۶۰۰ هزار کلاس درس در سال جدید تحصیلی را فصل جدیدی در ساختن آینده روشن نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: «آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین دستگاه کشور و مولد سرمایه انسانی و به تعبیر مقام معظم رهبری، کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقشی مهمی را برای رسیدن جامعه به توسعه و پیشرفت داراست. این مهم از طریق آموزش و پرورش و مدرسه محقق می‌شود. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و نه دستگاهی هزینه‌ای.»
او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه خود را از سیاست‌ها‌ و راهکارهای سند تحول بنیادین از دو منظر طراحی و اجرا کرده است. مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، در این زمینه مهمترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه‌محوری و کانونیت بخشی بودن به مدرسه است، زیرا مدرسه مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این زمینه به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را براساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.»
به گفته بطحایی، رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول در حوزه روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی است. او افزود: «مهمترین برنامه‌ای که در این زمینه اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت‌آموزی در مدارس است که دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که بر‌اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می‌آید، فرا گیرند.»
او ادامه داد: «امروزه در حوزه‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند، مواردی چون احترام به بزرگتر، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، همکاری و همکاری برای تعالی و ده‌ها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامه‌های آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود؛ از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است.»
بطحایی گفت: «در کنار این آموزش‌ها، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش‌آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می‌شود و در سال تحصیلی جاری همه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌.»
وزیر آموزش و پرورش مدرسه را خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی دانست و گفت: «شرط اول آن است که دانش‌آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد. باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را شناسایی کنیم و حتی‌الامکان کاهش دهیم همچنین عواملی که باعث فشار و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود، حذف شوند. بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی است؛ برنامه‌هایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل مدرسه به بچه‌ها تحمیل و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد می‌کنند و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود. این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمون‌های تستی و آمادگی‌ در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.»
بطحایی نیروی انسانی را اصلی‌ترین عامل تحول دانست و افزود: «شایستگی در کنار علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد. لایحه رتبه‌بندی برای تایید به دولت تقدیم شد که اکنون کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده است و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.»
او در ادامه به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: «به لطف خداوند و مشارکت خیران هشت هزار کلاس جدید در مهر افتتاح شد. به رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.»
وزیر آموزش و پرورش از سیاست کاهش تمرکز در حوزه‌های اجرایی خبر داد و گفت: «واحدهای اجرایی کمتر در کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر و فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفته‌ای دو ساعت از برنامه‌های درسی رسمی کاهش می‌یابد و در اختیار مدارس قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار