رئیس جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل:

دولت از تغییر الگوی کشت، حمایت می‌کند

کاشان (پانا) - رئیس جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل گفت: با توجه به کمبود منابع آب، کشاورزانی که اقدام به تغییر الگوی کشت کنند از حمایت دولت تدبیر و امید برای تامین هزینه با 85 درصد کمکهای بلاعوض بهرمند می‌شوند.

کد مطلب: ۸۵۹۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
دولت از تغییر الگوی کشت، حمایت می‌کند

حسین فتاحی نوش آبادی در همایش فعالان کشاورزی نوش آباد اظهار کرد: با هدف تغییر الگوی کشت در مناطق کویری، در سال گذشته، تسهیلاتی به ارزش 15 میلیارد ریال در مزارع نوش آباد، 15 میلیارد ریال در مزارع ابوزیدآباد و شش میلیارد ریال در مزارع سفید شهر توزیع شده است.

وی تصریح کرد: از مجموع 31 بلای طبیعی، 29 مورد آن در ایران اتفاق می افتد که بسیاری از آنها را انسان ایجاد کرده است و با توجه به فرونشسته در مناطق مختلف کشور، استفاده بهینه از منابع آب، یک ضرورت است و محدودیت‌های منابع آب امروز ناشی از بی تدبیری‌هایی است که طی 40 سال گذشته در واگذاری مجوزهای حفر چاه انجام شده است.

وی افزود: امنیت غذایی، یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است و آماری مثل تولید کشاورزی از 18 میلیون تن در سال 57 به رقم 120 میلیون تن در سال 96، تولید گوشت از 160 هزار تن به 920 هزار تن و 20 برابر شدن محصولات باغی طی چهار دهه بر این ضرورت تاکید می کند.

وی تصریح کرد: تولید محصول‌های کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به گونه‌ای است که تولید زعفران، خرما و زردآلو رتبه دوم، تولید خیار، سیب و گردو رتبه دوم، تولید پشم و گوسفند رتبه چهارم و تولید نخود سبز و رازیانه مقام پنجم در جهان در اختیار ایران است.

وی تاکید کرد: کشاورزان و دامداران شهرستان آران و بیدگل در سال گذشته توانستند 220 هزار تن محصولات کشاورزی، 42 هزار تن محصولات دامی تولید کنند و در استخرهای آب شور منطقه، ماهیان خاویاری را پرورش دهند.

وی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی ناگزیر هستیم کشاورزان را از بخش زراعت به سمت پرورش دام و دامداری هدایت کنیم تا از واردات گوشت به خودکفایی برسیم ولی در این سیاست‌گزاری، توسعه دامداری هدف نیست بلکه از ظرفیتهای موجود که خالی مانده است باید استفاده کنیم.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل افزود: بنا به آمارهای موجود، در این شهرستان با 377 بهره بردار، 15 هزار راس دام سبک، 360 گوساله پرواری و 650 دام سنگین شیری در مزارع نگهداری می شوند اما ویلاسازی و فروش زمین به افراد غیربومی، منجر به افزایش ناامنی در مزارع شده است.

فتاحی گفت: ساخت و ساز غیر مجاز در مزارع تخلف است و پیگرد قانونی دارد ولی با توجه به هزینه بالای ایجاد دامداری، بهره برداران می توانند برای بهسازی دامداریها، از تسهیلات جهاد کشاورزی با کارمزد 18 درصد استفاده کنند .

به گزارش پانا، همایش فعالان کشاورزی نوش آباد با هدف آشنایی کشاورزان و دامداران با سیاستهای جدید دولت و راهکارهای تعامل دستگاههای نظامی و قضایی برای تامین امنیت مزارع و دامداریها با حضور رییس دانشکده فنی شهید رجایی کاشان، دادستان، رییس پلیس آگاهی، مدیر جهاد کشاورزی و رییس اداره هواشناسی، با مشارکت کارگروه اشتغال و اقتصاد شورای اسلامی شهر نوش آباد در تالار سردار شهید راحمی این شهر برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار