رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ِِ:

بزرگ‌ترین پس‌لرزه خیل مازندران ۴.۷ ریشتر بوده است

تهران (پانا) - رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیاتی از زمین لرزه ۴.۲کوهی خیل مازندران در پنجم مهر۹۷، این زلزله را پس‌لرزه زلزله ۴.۷ ریشتری مازندران در اول مهر سال‌جاری برشمرد.

کد مطلب: ۸۵۷۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بزرگ‌ترین پس‌لرزه  خیل مازندران ۴.۷ ریشتر بوده است

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، در پی وقوع زمین لرزه ۴.۷ جویبار مازندران در اول مهر ۱۳۹۷، با گذشت ۴ روز پس‌لرزه‌ای با بزرگی ۴.۲ در اطراف رومرکز ۴.۷، در نزدیکی شهر کوهی خیل مازندران در ساعت ۱۲:۵۵:۴۱، مورخه ۵-۷-۱۳۹۷ رخ داد.

در بیان جزئیات این پس‌لرزه (۴.۲ ریشتری)، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت:عمق کانونی این زلزله بر اساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران حدود ۱۸ کیلومتر بر آورد شده است. رومرکز زلزله ۴.۲ در حدود ۵ کیلومتر به سمت شمال تمایل پیدا کرده و در غرب جویبار جانمائی می‌شود.(شکل۲)

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، زلزله ۴.۲ کوهی خیل در ۶.۱ کیلومتری جنوب شرق کوهی خیل قرار گرفته است و در اطراف آن آبادی‌هائی مانند آزادبن، پهناب، تالش محله، ترک محله، کیا محله و چند آبادی دیگر قرار گرفته است.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه گسل بزرگ و شناخته‌شده خزر( یا کاسپین) در جنوب رومرکز زلزله ۴.۲ و در حدود ۱۶ کیلومتری آن قرار می‌گیرد، اعلام کرد: احتمال دارد در مسیرهای جلگه‌ای و هموار مازندران به سمت ساحل دریا و ارتفاعات پست‌تر در زیر آبرفت‌های پوشیده از درختان و گیاهان، گسله‌های فرعی دیگری نیز به عنوان قطعات این گسله بسیار بزرگ قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد:پس از وقوع زمین‌لرزه ۴.۷ مورخه ۱-۷-۱۳۹۷، چندین پس‌لرزه که اغلب آنها زیر ۲.۵ هستند در منطقه رخ داده است که زلزله ۴.۲ بزرگترین پس‌لرزه آن زمین‌لرزه است. توزیع پسلرزه‌ها در شکل ۲ نشان داده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار