خشک شدن دریاچه نمک قم چقدر جدی است؟

جعفری، متخصص محیط زیست: گردوغبار ناشی از دریاچه نمک قم مناطق مرکزی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد

تهران (پانا) - علی جعفری، متخصص محیط زیست، می‌گوید دریاچه نمک قم به طور کامل خشک نشده ولی روند خشکی این دریاچه جدی است و خشک شدن آن باعث می‌شود کانون‌های جدید تولید گرد و غبار ایجاد شود.

کد مطلب: ۸۵۷۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
خشک شدن دریاچه نمک قم چقدر جدی است؟

علی جعفری به پانا گفت: دریاچه نمک قم در بخش مرکزی ایران و میان دو شهر تهران و قم واقع شده است. به‌طور کلی دریاچه‌هایی که نمکی به شمار می‌روند اگر خشک شوند نمک‌های موجود در آن تبدیل به کانون گرد و غبار می‌شود و محیط زیست را تخریب می‌کند و سلامت را نیز به خطر می‌اندازد.

این استاد دانشکده محیط زیست افزود: مهم‌ترین دلیل وضع کنونی دریاچه نمک قم این است که رودخانه‌هایی که قبلا این دریاچه را تغذیه می‌کردند، دیگر آورده‌ای به سمت دریاچه ندارند و این موضوع باعث شده تا اکنون دریاچه نمک قم در آستانه خشکی کامل باشد.

وی درباره تهدیداتی که خشکی دریاچه نمک در پی دارد نیز گفت: مشکلات ناشی از خشک شدن دریاچه نمک قم از خشک شدن دریاچه ارومیه بدتر خواهد بود چرا که اطراف این دریاچه بیابانی‌تر است به این معنی که گرد و غبار ناشی از آن قسمت مرکزی ایران را در برمی‌گیرد.

جعفری با اشاره به اقدامات مقابله با ریزگردهای دریاچه نمک قم گفت: وقتی اکوسیستمی این چنینی که طی میلیون‌ها سال تشکیل شده است، تخریب می‌شود بازگرداندن چرخه طبیعی به این اکوسیستم برای بازیابی آن بسیار سخت است و در بسیاری از موارد شاید نتوان چرخه طبیعی را به اکوسیستمی که تخریب شده است بازگرداند.

وی یادآور شد: البته برای مقابله با ریزگردهای نمکی برنامه‌هایی همچون بیابان‌زدایی و کاشت نهال‌های مقاوم با منطقه اقدامات قابل قبولی است که اکنون برای دریاچه ارومیه هم این طرح‌ها اجرا می‌شود اما مهم‌ترین موضوعی که باید مد نظر قرار دارد، جلوگیری از ایجاد بحران درباره دریاچه نمک قم با تأمین حق‌آبه این دریاچه است.

استاد دانشکده محیط زیست ادامه داد: اکنون برای بسیاری از تالاب‌هایی که در معرض خطر قرار دارند، برنامه احیا تدوین شده است اما برای دریاچه نمک قم هنوز برنامه‌ای تدوین نشده است و در گام اول به نظر می‌رسد، باید برنامه‌ احیای این دریاچه تدوین شود و اگر به احیای دریاچه نمک بی‌توجهی شود روند زندگی در مناطق مرکزی کشور را با بحران روبرو می‌کند.

وی با بیان اینکه حق‌آبه دریاچه نمک قم از سوی وزارت نیرو تخصیص نمی‌یابد، گفت: تخصیص نیافتن حق‌آبه دریاچه نمک قم که مصوب وزارت نیرو است موجب شده بحران و خشکسالی دریاچه نمک تشدید شود. از طرفی احداث بی‌ضابطه سدهای اطراف دریاچه نمک موجب شده تا پوشش گیاهی این منطقه نابود شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار