امیرعلی ابوالفتح*

حمایت‌متحدان‌امریکا از ایران

هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از دیروز آغاز شد. در قیاس شرایط ایران با سال‌های گذشته و زمانی که توافق هسته‌ای به نتیجه نرسیده بود، شرایط برای ایران تغییر کرده است. جمهوری اسلامی ایران تا پیش از برجام به عنوان کشوری برهم زننده نظم و امنیت جهانی معرفی می‌شد.

کد مطلب: ۸۵۶۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد

چندین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران تصویب شده ‌بود که ایران را به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی معرفی می‌کردند و در نیویورک جوی منفی علیه ایران حکم‌فرما بود. رییس‌جمهور امریکا، دیگر کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه بر عملکرد ایران نقد داشتند و اتهامات ریز و درشتی را علیه ایران مطرح می‌کردند؛ اما بعد از برجام، لغو قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت و تصویب قطعنامه 2231 این فضا شکسته شد.

قطعنامه‌های شورای امنیت توافق هسته‌ای را تأیید کردند و گزارش‌های سه‌ماهه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌کرد نشانگر این امر است که در تمام این مدت جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود بر اساس برجام، ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر اساس استانداردهای جهانی پیش می‌برد. در نتیجه تمام اتهام‌هایی که برای توصیف دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی قلمداد به کار برده می‌شد، برطرف شدند.

در ادامه این تحولات و از پنج ماه پیش که امریکا با تصمیم دونالد ترامپ از برجام خارج شد، فضا به ‌مراتب برای ایران مناسب‌تر شد. اکنون اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل پس از خروج امریکا از برجام تشکیل می‌شود و طبق سنت رییس‌جمهور امریکا ابتدا و پس ‌از آن رییس‌جمهور ایران صحبت می‌کنند.قابل انتظار است که فضای مجمع عمومی به نفع ایران باشد زیرا با وجود خروج امریکا از برجام، ایران به تعهدات خود عمل کرده و به آنها پایبند بود.

درحالی که بخشی از تحریم‌های پیشین امریکا علیه ایران و کشورهایی که با ایران معامله ‌می‌کنند برگشته و تحریم‌های نفتی، بیمه و بانکی تا 5 هفته دیگر اجرایی می‌شود، همچنان ایران به تعهدات برجامی خود پایبند مانده است. واکنش به این پایبندی، قطعا رویه مثبتی خواهد بود که نسبت به ایران نه‌تنها بین کشورهای درحال‌توسعه و جنبش عدم تعهد، بلکه از سوی عمده‌ترین متحدین امریکا وجود خواهد داشت.

به گمان من صحبت‌ها و مواضعی بیان می‌شود که کشورهای مختلف رفتار ایران را منطبق با نرم‌ها و تعهدات بین‌المللی توصیف کنند و در برابر ایالات متحده امریکا را که از توافق چندجانبه مورد تایید شورای امنیت به‌صورت یک‌جانبه خارج شد و از طریق برگرداندن تحریم‌ها قطعنامه شورای امنیت را نادیده گرفت، محکوم کنند. در این دور از نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتقادات علیه امریکا نه‌تنها در مورد برجام بلکه در مورد رویکرد یک‌جانبه و منفعت‌طلبانه امریکا نسبت به دیگر نهادهای بین‌المللی است. بی‌شک شاهد ابراز همدلی و حمایت از مواضع ایران از سوی سران و نمایندگان کشورهای دیگر در سخنرانی و دیدارهای دوجانبه با ایران خواهیم بود.

همچنین در حاشیه مجمع عمومی نشست 6 کشور یعنی جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور باقی‌مانده در برجام با حضور فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اروپا، برگزار خواهد شد. در این نشست قابل‌انتظار است که از ایران حمایت شود و تلاش‌هایی صورت گیرد که خسارت‌های خروج امریکا کاهش پیدا کند.

منبع: اعتماد

*کارشناس مسائل آمریکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار