‌محمدرضا خباز*

بدعهدی‌های دشمن علت اصلی مشکلات کشور

از ابتدای انقلاب، دو جناح در مقابل یکدیگر در همه دوره‎های انتخابات صف آرایی کرده‌اند؛ جناح اصولگرا و جناح اصلاح‌طلب. جناح اصولگرا به برخی نهادها اتکای بیشتری داشته تا رقیب خود را در انتخابات شکست دهد و برای این کار باید نیروهای قدرتمند را رد کنند تا آنها بتوانند رأی بیاورند. برخی کاندیداها هم تلاش می‌کردند تا هر طور که شده رقیب انتخاباتی خود را از میدان بیرون کنند.

کد مطلب: ۸۵۶۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

در مقابل، اصلاح‌طلبان ابتدا توکل آنها به خداوند و به رأی مردم بود. یعنی امیدشان به نهادهای انتصابی بود، نگاه اصلاح‌طلبان به رأی مردم و به صندوق‌های رأی بود. گرچه نیروهای قوی اصلاح‎طلب در هیات نظارت رد می‌شدند، اما در عین حال نیروهای دسته دوم رأی می‌آوردند.

اینکه عده‌ای در حال حاضر به این فضا دل بسته‌اند از یک جهت بسیار خوب است و از جهت دیگر خوب نیست. از یک جهت خوب است که امیدوار می‌شوند و به صحنه می‌آیند و این نشان از وجود امید است. این به صحنه آمدن، تنور انتخابات را گرم می‎کند و با حضورشان باعث آمدن مردم به پای صندوق‌های رأی می‎شوند. بنابراین از این منظر خوب است که باعث رونق انتخابات می‌شوند.

از جهت دیگر اینکه باعث ملتهب شدن فضای کشور می‎شوند، خوب نیست. هنوز زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری مانده است، از هم اکنون فضای کشور را به سمت انتخاباتی شدن سوق می‌دهند. انتخاباتی شدن فضای کشور از هم اکنون آثار منفی دارد. در زمانی که کشور بیش از هر وقت دیگری نیاز به وحدت، انسجام، همدلی و همراهی دارد و همچنین به گفته مقام معظم رهبری نیاز به پشتیبانی از دولت وجود دارد، باعث التهاب در کشور و بعضا موجب تهمت و افتراها می‌شود و از این جهت مطلوب نیست.

اگر بخواهیم این دو نگاه را بسنجیم، ضرر از نفع بیشتر است. در صورتی که اگر در همان 6 ماه مانده به انتخابات این کار را انجام دهند، ایرادی ندارد چون به حضور مردم در انتخابات کمک خواهد کرد. ولی اینکه عده‌ای به زعم خود به عدم تحقق وعده‌های آقای روحانی دل ببندند و پیروزی را از آن اصولگریان بدانند، به نظر بنده منطقی نیست. به عبارتی این موضوع، طنابی نیست که بتوان به آن اتکا کرد و طناب، طناب پوسیده‎ای است. این نقشه، نقشه‌ای کمرنگ و حتی نخ‌نماست. زیرا تمام مردم می‌دانند که بسیاری از این مسائل به وجود آمده در کشور، ارتباطی با آقای روحانی ندارد. بسیاری از مشکلات کشور به دلیل بدعهدی‌های دشمن است. البته مدیریت نیز موثر است ولی این مسائل بیشتر به بدعهدی‌های دشمن ارتباط دارد.

اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد و شرایط متعادل و عادی را همان‌طور که با اروپایی‌ها حاکم شد، آمریکایی‎ها نیز رعایت می‎کردند، طبیعتا امروز، شرایط کشور بهتر بود. البته بخشی از مشکلات به مدیریت‎ها ارتباط دارد. همانطور که رئیس‌جمهور در هفته دولت گفتند، اصل قضیه، آمریکا و اسرائیل هستند که به معنای واقعی شمشیر را از رو بسته‎اند و در صدد تخریب نظام جمهور اسلامی هستند. آنها به اصولگرا، اصلاح‌طلب، مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی و یا مذاهب مختلف توجهی ندارند و برای آنها فرقی نمی‎کند. آنها به هیچ گروهی امیدوار نیستند بلکه هدفشان از بین بردن تمام گروه‌ها در کشور است.

از طرف دیگر دو مجموعه هستند که آب به آسیاب دشمن می‎ریزند؛ یکی مدیران ضعیف که وقتی به آنها گفته می‌شود برای مثال ارز حاصل از فروش را به بانک مرکزی واریز کنید بعد از 24 ساعت واریز می‌کنند و با این کار مسیر دولت را در خدمت‌رسانی و برای کاهش قیمت ارز دشوار می‌کنند. مدیران نالایق باید برکنار شده و حتی به قوه قضائیه معرفی شوند. چون ما با جنگ اقتصادی رو‌به‌رو هستیم. بنابراین در زمان جنگ، برخوردها نیز باید جنگی باشد. دادگاه‎ها و مدیران باید به صورت جنگی و جهادی عمل کنند. مجلس می‌تواند کمک کننده به دولت باشد.

دولت و مجلس به عنوان ستون‎های اصلی کشور هستند. کسانی که در مقابل دولت صف‌آرایی کردند و به دولت کمک نکردند و تخلفات دولت گذشته را به گردن دولت فعلی انداختند، مقصر اصلی هستند و این مساله را مردم به خوبی می‌دانند. آن دوره‌ای که مردم با واقعیت‌ها روبه‌رو نشوند و بی‌خبر بمانند گذشته است. فضای مجازی به گسترش اخبار کمک کرده است. فضای مجازی در جلوگیری از برخی تخلفات موثر است و مردم این مسائل را به خوبی درک می‌کنند. شرایط کشور بسیار حساس است و باید به پشتیبانی از دولت پرداخت. باید مردم را آگاه کرد و باید نشان داد که چه کسی دلسوز مردم است و چه کسانی می‎خواهند از شرایط فعلی کشور در جهت رسیدن به اهداف و حتی حرص و طمع خود استفاده کنند.

منبع: آرمان

* استاندار خراسان شمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار