پمپئو خبر داد

تغییر مقررات آمریکا برای ارتباط اقتصادی با ایران از 13 آبان

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از تغییرمقررات تجارت و رابطه اقتصادی با ایران از روز سیزدهم آبان ماه خبرداد.

کد مطلب: ۸۵۴۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
تغییر مقررات آمریکا برای ارتباط اقتصادی با ایران از 13 آبان

مایک پمپئو ضمن طرح ادعای خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی از ایران باردیگر بر مسئله تغییر مقررات رابطه اقتصادی و تجاری با ایران از 4 نوامبر (13 آبان) تاکید کرد.

او در همین زمینه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت:

«4 نوامبر برای کسانی که خواستار داشتن فعالیت‌های اقتصادی با رژیم ایران هستند، مقررات متفاوتی اعمال خواهد شد.

بسیاری از کشورهای مشغول ترک ایران هستند.»

تحریم‌های مورد اشاره وزیرامور خارجه آمریکا در واقع فازدوم تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران است که با صنعت نفت و گاز کشور را هدف قرارداده و بر اساس اظهارات مقامات آمریکایی، قصد به صفر رساندن فروش نفت ایران را دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه بعد از حدود یک سال کش‌وقوس از توافق بین‌المللی هسته‌ای موسوم به برجام بین ایران و شش قدرت جهانی خارج شد و وعده سنگین‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ علیه کشورمان را داد.

فازنخست تحریم‌های ادعایی ترامپ از پانزدهم مرداد ماه آغاز شد و موارد زیر را به منظور سخت‌تر کردن شرایط ارتباط کشورمان با بازارهای جهانی هدف قرارداد:

الف) خرید یا دسترسی ایران به اوراق بانکی و دلار آمریکا.

ب) تجارت ایران در حوزه طلا و فلزات گرانبها.

پ) خرید، توزیع یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم گرافیت.

ت) خرید، توزیع یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم فلزات خام یا نیمه خام نظیر آلومینیوم و استیل.

ث) خرید، توزیع یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم ذغال و نرم‌افزارهای مرتبط با فرآیندهای صنعتی به ایران یا از ایران به سایر نقاط جهان.

ج) تراکنش‌های مرتبط به خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری اموال قابل توجه یا حساب‌های خارج از ایران به ریال.

چ) خرید، کمک مالی یا تسهیل وام دولتی به ایران.

ح) بخش خودرو ایران.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشومان در همین زمینه پیشتر اعلام کرده بود که بخش عمده اقدامات آمریکا برای تاثیرگذاری بر جو روانی جامعه و ایجاد التهاب در کشور است.

مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی برجام همچنان در جریان است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این از خوش‌بینی خود به آینده این مذاکرات خبرداده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار