پانا دلایل اصلی استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در بازار بورس را بررسی کرد

حفظ اعتبار سرمایه و رژه بورس در اوج قله

تهران (پانا) – در آخرین روز معاملاتی بورس در هفته گذشته، ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بالغ بر هزار و 900 میلیارد تومان بود وضعی که به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران از اقبال این بازار با هدف حفظ ارزش دارایی مردم مواجه شده است.

کد مطلب: ۸۵۳۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
حفظ اعتبار سرمایه و رژه بورس در اوج قله

به اعتقاد کارشناسان، بازار سرمایه فرصت بسیار خوبی است تا بخشی از این نقدینگی به سیستم‌های تولیدی کشور بازگردد که مستلزم آمادگی دولت، نهادهای حاکمیتی و سازمان بورس در زمان حرکت نقدینگی است تا بتوان از این مسیر، بخش عمده‌ای از نقدینگی با عرضه سهام جدید شرکت‌های خصوصی و یا سهام دولت در بسیاری از شرکت‌هایی که قبلاً واگذار شده‌اند، جذب بازار سرمایه شود.

مرتضی عمادزاده، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار پانا در تحلیل رشد شاخص بورس و وضع متفاوت این بازار با سایر بخش‌های اقتصادی اظهار کرد:‌ به دلیل تصمیم مردم برای دارایی‌ها و نقدینگی که در دست دارند شاهد هستیم که بخشی از نقدینگی تبدیل به اوراق سهام می‌شود تا موجب حفظ ارزش پول آنها شود و این فرصت نیز برای بورس فراهم شده است.

وی افزود:‌ البته بسیاری از معاملاتی که در بورس انجام می‌شود با مطالعه وضع آن صنایع نیست و خریداران در صورتی که تشخیص دهند بازدهی یک سهم بیشتر است نقدینگی خود را برای خرید سهام آن شرکت یا صنعت اختصاص می‌دهند.

مردم باید با مطالعه سهام کارخانجات را خریداری کنند

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ورود به بازار سهام و خرید سهم از بورس باید با مطالعه کافی از شرکت‌ها صورت گیرد، اظهار کرد: در بسیاری از معاملات خریدار به این موضوع که رشد سهم متاثر از چه عواملی صورت گرفته است توجهی ندارد. توسعه کارخانه و به روز شدن تکنولوژی یا سایر عواملی که موجب رشد و آینده بهتر یک واحد تولیدی را رقم زده می‌زند چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و اغلب خریداران سهام به موضوع رشد سهام واحدهای تولیدی و صنعتی توجه می‌کنند.

عمادزاده تصریح کرد:‌ رشد شاخص در هفته‌های اخیر متاثر از فزونی تقاضا در مقابل عرضه است و این وضع زمینه رشد شاخص در بازار سهام را به وجود آورده است.

وی عنوان کرد:‌ مردم اطلاعات چندانی از مقایسه بخش‌های مختلف اقتصادی و تشخیص سودآور بودن بورس ندارند و علت تمایل به این بازار آن است که امنیت آن را از سایر دارایی‌ها بالاتر می‌دانند و سودآوری آن را از سپرده‌گذاری بانکی بیشتر می‌دانند. به نظر نمی‌رسد که بخشی از خریداران آگاهانه به خرید سهام شرکتها اقدام کنند.

عمادزاده خاطرنشان کرد:‌ با مقدار کمی از اطلاعات خریداران در بورس حضور دارند و البته جای خوشحالی است که با حضور در این بازار ضمن کمک به رونق تولید به حفظ ارزش دارایی‌های خود نیز کمک می‌کنند.

سرمایه‌گذاران در بورس دید بلندمدت داشته باشند

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادارنیزدرباره علت افزایش استقبال مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌گوید زمانی که ارزش شرکت‌ها پایین‌تر از سطح عمومی قیمت‌ها در بازار باشد قاعدتاً افراد ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش پول خود در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

فروش مناسب شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس عرضه می‌شود

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند خدمات و تولیدهایی دارند که بر اساس آمارها ، فروش آنها خوب بوده است.

خدابخش با بیان اینکه به همین علل شاخص کل بورس رشد داشته است ، گفت: ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در روز چهارشنبه بالغ بر هزار و 900 میلیارد تومان بود .

وی افزود : این قیمت‌ها با توجه به تقاضا و عرضه شکل گرفته است.

خدابخش اضافه کرد: افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند باید دید بلندمدتی داشته باشند و نباید برای کوتاه‌مدت انتظار سود داشته باشند .

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران در بورس بهتر است بر روی چند شرکت سرمایه‌گذاری کنند و همه سرمایه خود را در یک شرکت سرمایه‌گذاری نکنند تا اگر برای آن شرکت مشکلی پیش آمد و افت کرد از شرکت‌های دیگر سود خود را ببرند.

خدابخش افزود: اگر افراد دانش سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند می‌توانند از نهادهای مالی دارای مجوز در این راستا کمک بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار