آئین‌های محرمی در خراسان جنوبی؛

بیل‌زنی، میراث معنوی مردم خوسف در ظهر عاشورا

خوسف (پانا) ـ بیل‌زنی، میراث معنوی مردم خوسف است که در ظهر عاشورا بر پا می‌شود، تنها مراسم ماه محرم در استان خراسان جنوبی است که در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد.

کد مطلب: ۸۵۳۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
بیل‌زنی، میراث معنوی مردم خوسف در ظهر عاشورا

مراسم بیل‌زنی در شهر خوسف سابقه طولانی داشته و به اعتقاد مردم این مراسم در سال 1327 شمسی ممنوع شد و برگزار نشد ولی پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد.

برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیأت خوسف دو دسته پانزده نفری که مجموعاً چهار دسته هستند تشکیل می‌شود.

هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می‌گویند: "حیدر علی".

این مراسم فقط در خوسف اجرا می‌شود و اهالی این شهر معتقدند اگر بیل نزنند آن سال برای آنها سال خوبی نخواهد بود و به محصولاتشان آسیب خواهد رسید.

مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلاست. طایفه بنی اسد پس از واقعه عاشورا با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن عزیزان را به خاک سپردند.

مراسم بیل زنی به شماره 508 - 91/06/20 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

فرهنگ عاشورا درهمه امور زندگی مردم خراسان‌جنوبی عجین است، درآداب و رسوم، ضرب المثل‌ها، باورها، موسیقی و دوبیتی‌ها و مردم هرآنچه آموخته‌اند را سینه به سینه انتقال داده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار