نظر پلیس درباره تغییر ساعت کاری

تهران (پانا) - جانشین فرمانده ناجا درباره تغییر ساعات کاری و تاثیر آن بر کاهش ترافیک، گفت تغییر ساعات کاری ادارات حتما در ساعات ترافیک تاثیر دارد البته باید بررسی درستی شود و کارخانجات، ادارات، بانک‌ها، مراکز نظامی و ... هماهنگ با هم اقدام کنند.

کد مطلب: ۸۵۳۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
نظر پلیس درباره تغییر ساعت کاری

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار اسکندر مومنی گفت: عملیات مشترکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشتیم که در آن دو تن از همکاران ما مجروح و بیش از 10 نفر از معاندان کشته شدند؛ باتوجه به سختی کار و دوری از خانواده، نیروهای مرزبان ما بیشترین تلاش را انجام می‌دهند و امنیتی را که امروز در عمق کشور وجود دارد متاثر از تلاش این عزیزان است. مردم در حوزه فعالیت‌های انتظامی بیشترین انتظارات را از پلیس پیشگیری، پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها دارند که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در فرمایشات خود تاکیداتی را در این رابطه فرمودند.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: براین اساس طرح اولیه‌ای را آماده کردیم که بتوانیم ارتقای توان و ظرفیت‌های حرفه‌ای و رفتاری را در کلانتری‌ها داشته باشیم که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد. برای اجرای این طرح از ظرفیت‌های ناجا استفاده خواهیم کرد؛ بخشی از این طرح نیازمند کمک دولت و مجلس است که درصدد هستیم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، طرح مزبور را در راستای ارتقاء ظرفیت‌های حرفه‌ای و رفتاری کلانتری‌ها به اجرا در آوریم.

تجهیز اکثر قریب به اتفاق کلانتری‌ها به دوربین‌های آنلاین

جانشین فرمانده ناجا درباره نصب دوربین‌های آنلاین در کلانتری‌ها، گفت: باتوجه به زیر ساخت‌های موجود در کشور و نیز نظارت بر عملکرد کلانتری‌ها، تقریبا اکثر قریب به اتفاق این حوزه مجهز به دوربین‌های آنلاین هستند. به دلیل آماده نبودن زیرساخت های موجود، نصب دوربین‌های آنلاین در پاسگاه‌ها کمتر است که این امر در طرحی که به آن اشاره شد بررسی خواهد شد.

سردار مومنی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه جهادی آموزش در نیروی انتظامی، گفت: بر این مبنا دوره‌هایی برای همه پرسنل کلانتری از سال ۹۴ شروع شده تا همه آن‌ها دوره‌های تخصصی رفتاری و حرفه‌ای ببینند.

ایجاد دوایر مشاوره و مددکاری در بیش از 800 کلانتری کشور

جانشین فرمانده ناجا از راه‌اندازی دوایر مشاوره و مددکاری در بیش از 800 کلانتری کشور خبر داد و گفت: پرونده‌هایی که امکان مشاوره در آن وجود داشته باشد به تیم دوایر ارجاع داده می‌شوند که بیش از 70 درصد این پرونده‌ها به صلح و سازش ختم می‌‌شود؛ درصدد هستیم تعداد دوایر مشاوره در کلانتری‌ها را به هزار واحد برسانیم.

کاهش جرایم خشن از ابتدای سال تاکنون

سردار مومنی درباره برخورد با جرایم، گفت: بنا به تدبیر فرمانده نیروی انتظامی، کارگروه‌هایی برای مقابله با جرایم از جمله سرقت تشکیل شده و خوشبختانه از ابتدای سال شاهد کاهش جرایم در مجموع سرقت‌ها هستیم البته این به مفهوم آن نیست که هیچ جرمی افزایش پیدا نکرده است.

به گفته وی، آمار سرقت‌های مسلحانه روند کاهشی بیشتری داشته است به طوری که آمارها نشان می‌دهد امسال سرقت طلافروشی ۳۰ درصد، سرقت از بانک‌ها ۷۳ درصد، قتل ۱۱ درصد و کلاهبرداری نیز ۲۶ درصد کاهش داشته‌ است.

این مقام ارشد انتظامی کشور با بیان اینکه به طورکلی جرایم خشن و جنایی و جرایم عمده کاهش داشته است، به افزایش سرقت‌های خرد اشاره کرد و گفت: وقتی مشکلات این چنینی به وجود می‌آید سرقت خرد نیز افزایش پیدا می‌کند، البته کشفیات در حوزه قاچاق مواد مخدر و کالا نیز با افزایش روبه‌رو بوده است.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش ماموریت‌های جانبی پلیس در سال‌های اخیر گفت: در گذشته ماموریت‌های جانبی نداشتیم ولی ماموریت‌هایی مانند حضور در بازار سکه و ارز، اربعین و ... به ما اضافه شده ولی این باعث نشد که در سال‌های اخیر از امنیت عمومی جامعه کم شود.

جانشین فرمانده ناجا یادآور شد: سال گذشته بعد از اتمام راهپیمایی اربعین و عملیات آن، زمین‌لرزه کرمانشاه رخ داد و ماموران ما بعد از یک ماه ماموریت به کرمانشاه رفتند و با انگیزه بسیار بالا به مردم کمک کردند.

۸۰ درصد تصادفات مربوط به چهار تخلف است

این مقام ارشد انتظامی درباره آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی، اظهار کرد: بارها گفته‌ایم حتی یک کشته و تصادف هم زیاد است؛ به جز امسال که بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماه نخست سال دو درصد افزایش داشتیم، افزایشی نداشتیم علاوه بر اینکه این آمار را نباید به صورت مطلق مقایسه کرد.

وی اذعان کرد: شاخص تعداد کشته‌ها به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه است و نمی‌توان ۲۸ هزار کشته سال ۸۴ با هفت میلیون کشته را با ۱۶ هزار کشته با ۲۰ میلیون و اندی خودرو مقایسه کرد.

سردار مومنی با بیان اینکه کمیسیون ایمنی راه‌ها باید برای کشور شاخص انتخاب کند، تاکید کرد: علاوه بر ایمنی راه‌ها، امداد و نجات نیز باید بهتر شود و کیفیت خودروها نیز ارتقاء یابد.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه سفرها در دو مقطع افزایش قابل توجهی دارد، گفت: نیمه اول فروردین و نیمه دوم شهریورماه بسیار پرتردد است. حدود ۸۰ درصد تصادفات مربوط به چهار تخلف است و اگر شهروندان رعایت کنند بسیار کاهش می‌یابد. راننده باید نقص خودرو و جاده را با احتیاط خود جبران کند البته این نقص‌ها هم باید جبران شود و به حداقل برسد.

سردار مومنی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و مهرماه، گفت: برای محرم هم برای روانسازی و ... هماهنگی‌های لازم انجام شده تا مردم در شرایط امن و آرام بتوانند عزاداری کنند البته برای اول مهر هم تمهیدات خاصی پیش‌بینی شده است.

تاثیر تغییر ساعات کاری در کاهش ترافیک

وی درباره تغییر ساعات کاری و تاثیر آن بر کاهش ترافیک، خاطرنشان کرد: تغییر ساعات کاری ادارات حتما در ساعات ترافیک تاثیر دارد البته باید بررسی درستی شود و کارخانجات، ادارات، بانک‌ها، مراکز نظامی و ... هماهنگ با هم اقدام کنند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه تغییر ساعات ادارات حداقل حدود ۱۵ درصد در کاهش ترافیک تاثیر دارد، گفت: مردم در هفته‌های اول مهر رعایت کنند.

کشف 339 تن موادمخدر از ابتدای سال تاکنون

سردار مومنی در ادامه به اقدامات نیروی انتظامی در حوزه مبارزه با قاچاق موادمخدر اشاره و تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته شاهد تغییر مسیر قاچاق موادمخدر از مرزهای خشکی به سمت دریا بوده‌ایم البته ما نیز در این حوزه، توان و امکانات خود را بیشتر کرده‌ و از بقیه بخش‌ها نیز کمک گرفته‌ایم که خوشبختانه کشفیات ما در این حوزه‌ها نیز افزایش داشته است.

این مقام ارشد انتظامی از کشف ۳۳۹ تن موادمخدر از ابتدای سال تاکنون خبرداد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته؛ از سوی دیگر بیش از ۷۰ درصد کشفیات این مواد متعلق به شرق و چهار یا پنج استان شرقی بود که این نشان می‌دهد هدف‌گذاری درستی در این رابطه داشته ایم که قبل از ورود به عمق با قاچاقچیان برخورد می‌کنیم.

جمع‌آوری بیش از ۹۰ هزار معتاد متجاهر

وی از جمع‌آوری ۹۱ هزار و ۶۹۰ معتاد متجاهر خیابانی در سراسر کشور خبر داد و گفت: البته تعدادی از این افراد تکراری هستند اما ما همه این افراد را به مراکز ترک اعتیاد تحویل داده‌ایم، خوشبختانه در کشف و برخورد با کشفیات موادمخدر و قاچاقچیان خللی نداریم اما در دستگیری معتادان و نگهداری آنها مشکل داریم.

جانشین فرمانده ناجا درباره چرایی قاچاق موادمخدر و سود آن نیز گفت: قاچاق موادمخدر سود سرشاری دارد اما ما با تمام توان در مقابل قاچاق موادمخدر به داخل کشور، اروپا و کشورهای غربی ایستاده‌ایم.

مومنی درباره موادمخدر صنعتی، گفت: هر از چند گاهی یک ماده جدید می‌آید که درصد کمی از آن را موادمخدر تشکیل می دهد و متخصصان باید تشخیص دهند که این مواد چیست اما زمان تشخیص کم است؛ در مجموع موادمخدر صنعتی روبه افزایش است و این یک خطر بسیار جدی به شمار می آید.

این مقام ارشد انتظامی با اعلام آمارهایی از مواد مخدر و سن مصرف مواد، گفت: بیان کردن آمارهای مختلف مردم را نگران می‌کند. سن مصرف موادمخدر میانگین است، نه اینکه یک نفر را بگیریم و بگوییم سن به آن عدد کاهش یافته؛ ممکن است فردی در کودکی معتاد باشد و پدر و مادرش او را معتاد کرده باشند اما سن این یک نفر سن اعتیاد نیست؛ سن اعتیاد، میانگین سن معتادان کشور است و یک‌دفعه چندین سال پایین نمی‌آید بنابراین از متولیان هم می‌خواهم که با آمارهای غلط ذهن جامعه را مشوش نکنند.

وی درباره افزایش سرقت سکه و ارز، گفت: وقتی چیزی گران‌بها می‌شود، توجه به آن بیشتر می‌شود، در سال ۹۱ نیز مورد مشابه آن را داشتیم، مردم سکه و ارز را در خانه نگهداری می‌کنند که توجه سارقان نیز به چنین مواردی بیشتر می‌شود.

جانشین فرمانده ناجا درباره برخورد پلیس با اخلالگران بازار سکه و ارز و قاچاقچیان، تصریح کرد: اشراف و انجام اقدامات اطلاعاتی و رسیدن به افراد موثر در اخلال بازار، امر بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: پلیس از دی‌ماه سال گذشته و با درخواست دولت و مسئولان مربوطه وارد این حوزه شد و با حضور فیزیکی یا به صورت نامحسوس اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه انجام داد به عنوان مثال همکاران من در پلیس تهران بزرگ با تمام توان و استفاده از ظرفیت پلیس‌های تخصصی همچون پلیس آگاهی، پلیس امنیت، پلیس پیشگیری و ... وارد میدان شدند و اقداماتشان همچنان هم ادامه دارد.

سردار مومنی با بیان اینکه حضور پلیس در میدان علاوه بر بازدارندگی برای برخورد با مخلان و دلالان است، گفت: همانطور که دستگاه قضائی نیز اعلام کرد، متهمان اصلی چند پرونده بزرگ اخلال در بازار از سوی نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شده‌اند البته نیروی انتطامی در خصوص اخلال در بازار ارز، خروج ارز از کشور و ... اقدامات خوبی داشته و دستگاه قضائی نیز به سرعت به آن رسیدگی کرده است.

وی درباره اقدامات پلیس در برخورد با مخلان بازار، گفت: به عنوان مثال یکی از این افراد موثر و اصلی، اواخر سال گذشته با مکاتبه یکی از دستگاه‌ها آزاد شد، می‌دانستیم او فردی موثر است و او را رها نکردیم و بر رفتارش کنترل و اشراف داشتیم تا اینکه باز هم اقداماتی را انجام داد و سرانجام هنگام خروج از مرز از سوی همکاران در پلیس تهران بزرگ دستگیر شد که خوشبختانه دستگاه قضائی پای کار آمد و رسیدگی به پرونده این فرد در حال انجام است.

جانشین فرمانده ناجا درباره دیدگاه‌های شهروندان مبنی بر اینکه با بسیاری از متخلفان برخوردی نمی‌شود، تصریح کرد: درست است که عد‌ه‌ای از برخی خلاءها سوءاستفاده کرده و اقدام به احتکار،سوءاستفاده از ارز و ... می‌کنند اما مردم مطمئن باشند همه اینها شناسایی شده‌اند و برای آنها پرونده ای تشکیل شده و درآمد نامشروع شان به خزانه برمی‌گردد.

این مقام ارشد انتظامی کشور اعلام کرد: عزم برخورد با مخلان اقتصادی در هر سه قوه وجود دارد و با هر فردی در هر لباسی برخورد خواهد شد.

افزایش ۷۵ درصدی ارزش ریالی کشفیات کالای قاچاق

سردار مومنی درباره اقدامات پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، گفت: کشفیات کالای قاچاق ما در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد افزایش داشته است. در پنج ماهه امسال، ارزش ریالی کالای قاچاق مکشوفه بیش از ۷۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن افزایش داشته است.

مومنی افزود: وقتی می‌گوییم کالای قاچاق منظورمان علاوه بر کالای قاچاق ورودی، کالای قاچاق خروجی نیز است مثلا در قاچاق برخی کالاهای شاهد افزایش چندبرابری کشفیات بوده‌ایم و من برای آنکه التهابی ایجاد نشود نام این کالاها را نمی‌آورم.

تمرکز ناجا در برخورد با دانه درشت های قاچاق

جانشین فرمانده ناجا درباره برخورد با موارد دانه‌درشت در قاچاق، تصریح کرد: امسال پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان ما در حوزه قاچاق ۴۵ درصد افزایش داشته در حالی که کل پرونده‌های ما در مقایسه با سال گذشته 5 درصد رشد داشته است؛ این آمار نشانگر آن است که پلیس نیز به سمت برخورد با دانه‌درشت‌ها حرکت کرده و تمرکز ما روی این پرونده‌هاست.

این مقام ارشد انتظامی کشور با اشاره به تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق، گفت: دستاورد دو ساله‌ این قرارگاه این است، رویکرد ما از پرونده‌های خرد به پرونده‌های درشت و سازمان‌یافته و از کار انتطامی به کار اطلاعاتی تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی، اراده کنترل صحنه و برخورد با تخلفات در تمام قوا است اما این پدیده سه بخش دارد، اول اینکه دستگاه‌های اجرایی باید زمینه قاچاق و رانت‌های اطلاعاتی و... را از بین ببرند؛ بخش دوم، پلیس و دستگاه قضائی هستند که باید برخورد کنند و بخش سوم هم مردم هستند.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: : بخشی از این نابسامانی‌ها، عینی است و ریشه در برخی از مسائل بین‌المللی دارد اما بخشی از آن روانی و التهابی است.

عمده قاچاق از مبادی رسمی صورت می گیرد

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه، عمده قاچاق از مبادی رسمی صورت می گیرد بیان کرد: بخشی از این موضوع به خلأ قانون و دور زدن آن برمی گردد.

وی با اشاره به افزایش 40 درصدی کشفیات در کشور خاطر نشان کرد: امیدوارم در 6 ماه آینده شاهد کاهش بیشتر ورود قاچاق به کشور باشیم.

سردار مومنی با بیان اینکه نیروی انتظامی پلیس گمرک را آموزش­ داده و آنها آماده هستند، گفت: این پلیس کمک دستگاه های اجرایی و گمرک خواهد بود و نقش پیشگیرانه دارد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: ­پلیس گمرک هنوز در گمرک مستقر نشده است اما پیگیر استقرار آن هستیم.

تاثیر رفتار غلط برخی بر افزایش قیمت‌ها

سردار مومنی با اشاره به نقش مردم در این زمینه، اظهار کرد: بخشی از نابسامانی‌ها عینی است و ریشه در مسائل بین‌المللی دارد اما بخشی از آنها روانی و التهابی است مثلا وقتی به مغازه‌ای می‌رویم و خرید همیشگی را دو برابر قبل انجام می‌دهیم، در این شرایط تقاضا دو برابر می‌شود و بازار در کوتاه‌مدت نمی‌تواند خودش را تنظیم کند، در نتیجه کمبود ایجاد می‌شود و قیمت های نیز افزایش پیدا می کند متاسفانه باز هم مردم می‌گویند فلان جنس نایاب شده پس به جای دو تا، سه تا بخریم و این چرخه ادامه پیدا می‌کند، در حالی که این رفتار غلط باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: در این شرایط همه باید دست به دست هم بدهیم و کالا را به اندازه مورد نیاز تهیه کنیم، مسئولان قول داده‌اند که کمبودی در نیازهای اساسی نباشد.

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افزایش کشفیات پلیس به معنای افزایش جرایم است، گفت: براساس تجزیه و تحلیل های صورت‌گرفته و نیز به اعتقاد دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت اطلاعات و ناجا و...، افزایش کشفیات نشانه افزایش عملکرد پلیس بوده و اتفاقا در بسیاری از جرایم شاهد کاهش بوده‌ایم.

افزایش ۵۴ درصدی درگیری در مرزها

سردار مومنی در ادامه به اقدامات مرزبانی اشاره و اظهار کرد: امسال درگیری‌های ما در مرز ۵۴ درصد افزایش داشته اما پایداری و مقاومت مرزبانان ما نیز رشد داشته است؛ عمده درگیری‌ها در شرق و شمالغرب است به عنوان مثال در میرجاوه 4 نفر در برابر ورود ۲۸ نفر ایستادگی کردند به گونه ای که آنها موفق نشدند که نفوذ کنند.

وی به کاهش 25 درصدی شهدای مرزبانی ناجا در سال جاری اشاره و تصریح کرد: در عین حال هلاکت اشرار ۱۱ درصد و دستگیری آنها ۱۳ درصد افزایش داشته، اعلام می‌کنم که از صفر مرز تا عمق شهرها امنیت بهبود پیدا کرده و ایرانِ ۹۷ امن‌تر از ایرانِ ۹۶ است.

این مقام ارشد انتظامی کشور با بیان اینکه در حوزه هوشمند سازی و کنترل الکترونیک باید تلاش بیشتری کرد، ادامه داد: با تلاش نیروی انتظامی، نظامی، امنیتی و مرزبانان شاهد امنیت خوبی در کشور هستیم.

جانشین فرماندهی ناجا با بیان اینکه، موضوع انسداد مرز هزینه بر و نیازمند منابع زیادی است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات در مرز، تکمیل انسداد است.

سردار مؤمنی درباره کیفیت پلاک خودروها، گفت: برخی از موادی که وارد شده احتمالا این مشکلات را داشته که این را هم رسیدگی کردیم و مربوط به قبل است.

سردار مومنی درباره وزن ماموران پلیس، گفت: قرارگاه جهادی آموزش از دو سه سال قبل در ناجا با تمرکز بر آموزش و ورزش راه‌اندازی شده که رتبه‌ها بهبود یافته است البته وزن‌ ماموران نیز کاهش پیدا کرده که این امر نیز با شرایط سنی متفاوت است اما شرایط رو به بهبود است.

افزایش 40 درصدی جرایم در حوزه فضای مجازی

وی با بیان اینکه در حوزه مجازی مجموعه جرایم 40 درصد افزایش یافته است به فعالیت پلیس فتا در این حوزه اشاره و بیان کرد: پلیس جرایم را کنترل می کند و دستاوردهای خوبی در این حوزه داشته البته درصد بالایی از این جرایم، مالی و مربوط به کلاهبرداری است.

این مقام ارشد انتظامی با اعلام اینکه بیش از 50 درصد این جرایم نیز در فضای پیام رسان های تلگرام و اینستاگرام انجام می شود، اضافه کرد: از دست اندرکاران و مسئولان انتظار داریم کاری کنند تا هویت افرادی که در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند مشخص باشد.

مومنی با بیان اینکه همه اقدامات پلیس بر اساس قانون انجام می شود، خاطر نشان کرد: پلیس فتا حدود 80 درصد جرایم را کشف می کند و اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهد.

جانشین فرمانده ناجا درباره شرط بندی و قمار آنلاین در فضای مجازی هم گفت: شکایت ها در این زمینه به صورت جدی پیگیری و رسیدگی می شود.

وی افزود: در تلفات تصادفات جاده ای در 4 ماه ابتدایی سال در دو ماه 2 درصد افزایش و در دو ماه کاهش داشتیم.

جانشین فرمانده ناجا در خاتمه گفت: تهدیدات در حوزه فضای مجازی واقعا جدی است بنابراین علاوه بر خانواده ها ، دستگاه های مسئول باید نظارت و کنترل بیشتری در این حوزه داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار