رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین خبرداد:

عملیات تست بیش از هزار و ۲۰۰ راس گاو علیه بیماری سل در قاین

قاین(پانا) ـ رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین گفت: عملیات تست بیش از ۱۲۰۵ راس گاو بر علیه بیماری سل و ۱۰۵۰ راس گاو علیه بیماری بروسلوز در شهرستان انجام شد.

کد مطلب: ۸۵۳۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
عملیات تست بیش از هزار و ۲۰۰ راس گاو علیه بیماری سل در قاین

دکتر رضا محمودی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین بیان کرد: با انجام این تست علاوه بر کنترل بیماری، امکان شناسایی دام بیمار و حذف آن وجود دارد که این اقدام بهداشتی و ضروری برابر دستورالعمل‌های کنترلی دامپزشکی باعث پیشگیری از وقوع احتمالی بیماری در جمعیت دامی و انسانی خواهد شد.


دکتر محمودی افزود: بیماری سل و بروسلوز از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است که عمدتا در نتیجه مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه، تماس با دام آلوده و مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده، به انسان منتقل می‌شود که خوشبختانه با اقدامات بهداشتی، تشخیصی و پیشگیرانه دامپزشکی در مدت اخیر موردی از این بیماری در جمعیت گاو و گوساله شهرستان مشاهده نشده و این بیماری تحت کنترل است.


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین گفت: بیماری سل یک عفونت باکتریایی است که در سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را می‌کشد و بیشتر مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور‌های درحال توسعه رخ می‌دهد و در سراسر جهان بیماری سل به عنوان دومین علت مرگ‌ومیر ناشی از بیماری عفونی در میان بزرگ‌سالان است.


وی افزود: بهترین و رایج‌ترین روش برای تشخیص و رهگیری دام مبتلا به سل، استفاده از تست توبرکولین می‌باشد، در رابطه با دام‌ها منشا اصلی ایجاد آلودگی گاو‌های آلوده بوده و دامهائی که در برابر تست توبرکــولین واکنش مثبت نشان دهند، میتوانند حیوانات سـالم را مبتلا نمایند و درخصوص بیماری بروسلوز با گرفتن نمونه خون و ارسال سرم به آزمایشگاه مرجع از ابتلای دام‌ها به این بیماری آگاهی حاصل می‌شود.
انتهای پیام/ب

عملیات تست بیش از هزار و ۲۰۰ راس گاو علیه بیماری سل در قاین انجام شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار