در گفت و گو با پانا

سعید بشیری، تهیه کننده برنامه کافه فیلم :شبکه آی فیلم باید مخاطب عام را در کنار مخاطب خاص داشته باشد

مخاطب آی فیلم باید نقطه نظرات صاحب اثر را بداند

تهران (پانا) - سعید بشیری تهیه کننده برنامه کافه فیلم معتقد است، راه پیدا کردن مخاطب به مضامین و لایه های معنایی آثار هنری زمانی محقق می شود که در معرض شنیدن صحبت ها و دیدن تلاش های صاحب اثر قرار گیرد.

کد مطلب: ۸۵۲۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
سعید بشیری، تهیه کننده برنامه کافه فیلم :شبکه آی فیلم باید مخاطب عام را در کنار مخاطب خاص داشته باشد

شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی هر یک به نوعی در درست نشان دادن چهره ایران و ایرانی و خنثی سازی تبلیغات سوء و نادرست رسانه‌های معاند و بیگانه برای مخدوش کردن و بد جلوه دادن چهره کشورمان، به خوبی عمل کرده‌اند و در پی آن، مخاطبان زیادی را در دنیا به خود جذب نموده‌اند. در بین این شبکه‌ها به شبکه آی فیلم که شامل چهار کانال فارسی، عربی، انگلیسی و آی فیلم ۲ است، می‌توان اشاره کرد. ۱۸ شهریورماه سال ۱۳۸۹ بود که این شبکه راه اندازی شد با شعار «آی فیلم دوست خانواده من»؛ شبکه‌ای برای پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به شکل 24 ساعته برای مخاطبان خود در داخل و خارج کشور، مخاطبانی که از مرز ۳۰۰ میلیون نفر نیز عبور کرده است.
مسئولان صداو سیما معتقد هستند شبکه آی فیلم تا به این جای کار به خوبی توانسته جایگاه خود را بین مخاطبان فارسی، عربی و انگلیسی، تاجیک و افغان در اقصی نقاط دنیا تثبیت کند و بیننده داشته باشد. محصولات شبکه آی فیلم فقط به سریال‌های نمایشی محدود نمی‌شود بلکه این شبکه تولیدات برنامه‌های دیگری را نیز در دستور کار دارد که از جمله می‌توان به برنامه خارج از کادر، آی فیلمی‌ها، مسابقه نما به نما، کافه فیلم، سینما آی فیلم، پشت صحنه و شما و آی فیلم اشاره کرد.

به بهانه سالگرد راه اندازی شبکه آی فیلم پای صحبت‌های سعید بشیری یکی از تهیه کنندگان این کانال نشستیم و از روند فعالیت‌هایش پرسیدیم.

تهیه کننده برنامه کافه فیلم درباره تجربه همکاری خود با شبکه آی فیلم گفت: هر شبکه اهداف و سیاست‌های خاص خود را دارد. همکاری خیلی خوبی در شبکه آی فیلم وجود داشته و نگاهی مثبت در این شبکه جریان دارد.
سعید بشیری درباره این که چگونه تصمیم به همکاری با این شبکه گرفته است اظهار کرد: به دعوت مدیریت تولید شبکه کار را با آی فیلم شروع کردم. طراحی برنامه کافه فیلم را دوستان قبل از من برعهده داشتند و روی آنتن می‌بردند که ادامه کار را به من سپردند.
به اعتقاد این تهیه کننده، راه پیدا کردن مخاطب به مضامین و لایه‌های معنایی آثار هنری زمانی محقق می‌شود که در معرض شنیدن صحبت‌ها و دیدن تلاش‌های صاحب اثر قرار گیرد.
بشیری با اشاره به این که آی فیلم شبکه ویژه خانواده‌هاست، افزود: در طراحی «کافه فیلم» سعی داشته‌ایم تا برنامه عامه پسند بوده و تخصصی نباشد. برای مثال، بیشتر به مراحل تولید یک فیلم سینمایی در زمان خود به همراه خاطرات و دشواری‌هایی که در طول ساخت داشته بپردازیم تا برای بیننده جذاب‌تر شود.
تهیه کننده کافه فیلم درباره بازخورد مخاطبان نسبت به برنامه گفت: از آنجا که شبکه آی فیلم مخاطبان زیادی دارد و مساله ای که در این مدت همکاری‌ام با شبکه متوجه شدم این که یک سری مخاطبان همراه همیشگی دارد که تمامی برنامه‌های این شبکه را دنبال می‌کنند. حتی سن و سال نیز در بین مخاطبان چندان مطرح نیست، مثلاً یکی از دوستان می‌گفت پدرو مادرم که سنی از آنها گذشته بیننده همیشگی کافه فیلم هستند.
وی ادامه داد: بازتاب خوبی از دوستانی که به صورت تخصصی کار فیلم انجام می‌دهند نیز دیده‌ام و گاهی نیز از تخصصی نبودن بحث‌ها گلایه دارند که خانوادگی بودن مخاطبان این شبکه را به عنوان دلیل این مساله مطرح می‌کنم.
بشیری درباره موفقیت شبکه آی فیلم در مدتی که از راه اندازی آن گذشته است نیز گفت: پخش فیلم و سریال به عنوان هدف برای این شبکه تعریف شده که در این زمینه موفق عمل کرده است. جدای از این که وظیفه دارد به مخاطبان خود بیفزاید، از آنجا که رسانه‌ای فرهنگی است باید بینندگان را با فرم، شکل و مضامین آثار هنری آشنا کند.
به گفته این تهیه کننده مخاطب با دیدن کافه فیلم تماشای فیلم و سریال برایش جذاب‌تر می‌شود.
بشیری در خصوص دیگر برنامه‌ها تولیدی برای شبکه آی فیلم توضیح داد: در حال تولید برنامه داستانک هستیم که در میان سایر تولیدات آی فیلم پخش می‌شود.
وی افزود: محدودیت زمانی موجود در شبکه آی فیلم گهگاه تهیه کنندگان را با مشکلاتی مواجه می‌کند که امیدوارم با افزایش زمان برنامه‌ها این معضل نیز رفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار