درگفت وگو با پانا

داریوش دالوند: انیمشن ایرانی بسیار به انیمیشن روز دنیا نزدیک است

از کسی که انیمیشن کوتاه تولید می‌کند نباید توقع فیلم بلند داشته باشیم

تهران (پانا)- –داریوش دالوند، انیمشن‌ساز ایرانی معتقد است، همه سازندگان انیمیشن کوتاه نباید لزوما به سمت تولید انیمیشن سینمایی بروند و بهتر از در همان حیطه فیلم کوتاه به فعالیت خود ادامه دهند.

کد مطلب: ۸۵۲۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
داریوش دالوند: انیمشن ایرانی بسیار به انیمیشن روز دنیا نزدیک است

برادران دالوند از انیمیشن‌سازان مطرح ایرانی هستند که در ساخت آثار بلند سینمایی فیلم‌هایی چون «رستم و سهراب»، «ناسور» و «روزی که حسنی مرد شد» را به سینمای ایران عرضه کرده‌اند. یکی از ویژه‌برنامه‌های سی‌ویکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان تقدیر از کیانوش، داریوش، کوروش و فرزاد دالوند بود که به پاسداشت تلاش گروهی این خانواده انیمیشن‌ساز در مهم‌ترین رویداد سالیانه سینمای کودک و نوجوان برگزارشد.

داریوش دالوند درحاشیه همین برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به مشکلات ساخت انیمیشن بلند در میان انیمیشن‌سازان ایرانی گفت: وقتی صحبت از انیمیشن بلند به میان می‌آید ضرورت کار گروهی مطرح می‌شود و ما در رهبری پروژه‌های بلند انیمیشن سهل‌انگارانه برخورد می‌کنیم. خیلی‌ها به ما می‌گویند خوش به‌حال شما که 4 برادرید و در پروژه‌ها همکاری می‌کنید. بله ما 4 برادریم که هرکدام قسمت اصلی و مهم از کار را مدیریت می‌کنیم. البته رهبری اصلی با کیانوش است. اگر مدیر خوبی وجود داشته باشد یقین بدانید تیم خوبی هم تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: بگذارید به عنوان انیمیشن‌ساز ضعف را متوجه خودمان بکنیم. مشکل خود ماست که فیلم کوتاه را خوب می‌سازیم ولی نمی‌توانیم فیلم بلند بسازیم. بزرگترین مشکل عدم خواست من به عنوان تولیدکننده است.

دالوند با اشاره به تفاوت‌های ماهوی انیمیشن کوتاه و بلند گفت: لزوما از کسی که انیمیشن کوتاه تولید می‌کند نباید توقع فیلم بلند داشته باشیم. انیمیشن کوتاه برای خودش جایزه اسکار دارد. بگذاریم کوتاه‌ساز کار خودش را بکند. البته کسانی هستند که مایلند کار بلند بسازند. آنها راه خودشان را پیدا می‌کنند.

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» و «ناسور» در ادامه به جایگاه انیمیشن ایران در میان تولیدات جهانی پرداخت و گفت: ما بسیار به انیمیشن روز دنیا نزدیکیم. به رغم اینکه انیمیشن سینمایی ما قدمتی بیش از 10-12 سال ندارد، من به شما اطمینان می‌دهم اگر با همین شتابی که امروز حرکت می‌کنیم به پیش برویم تا 10-12 سال آینده تولیدات ما از محصولات روز دنیا چیزی کم نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که «ضعف اصلی در حوزه انیمیشن بیشتر متوجه چه بخشی است؟» گفت: ضعف متوجه داستان است. ما در سینمای ایران قصه‌گویی بدی نداریم اما در بخش انیمیشن ضعف داریم. هنوز قصه‌گویی خوبی در این بخش نداریم.

داریوش دالوند درباره سطح تکنولوژی مورد استفاده در کارهای داخلی اظهار کرد: از نظر تکنولوژی چیزی کم نداریم. حتی باوجود تحریم‌ها بهترین امکانات را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار