13.5 درصد عسل کشور در خوی تولید می شود

ارومیه (پانا)- مدیر جهاد کشاورزی خوی تولید سالانه عسل در کشور را 80 هزار تن عنوان کرد و گفت: سهم زنبورستان های شهرستان خوی 13.5 درصد از کل تولید کشور است.

کد مطلب: ۸۵۱۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
13.5 درصد عسل کشور در خوی تولید می شود

مهران زینال زاده مدیر جهاد کشاورزی خوی با اشاره به تولید 28 کیلوگرمی عسل در هر کندوی شهرستان، افزود: این میزان تولید در مقایسه با میانگین کشوری بیش از 10 الی 15 کیلوگرم بیشتر است.

وی با اشاره به یانکه ارزش ریالی تولید عسل خوی در سال جاری بیش از 1600 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: بیش از سه هزار زنبوردار در این شهرستان فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی خوی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، حدود 60 درصد کندوهای خوی در طبیعت این شهرستان و بقیه در طبیعت ییلاقی شهرستان های همجوار از جمله چالدران، زنجان، سلماس، پیرانشهر و دزفول استقرار یافته است.

زینال زاده تولید 11 هزار تن عسل از زنبورستان های خوی را خواستار شد و گفت: عسل کوه 'اورین' و 'چله خانه' خوی در حال حاضر زبانزد خاص و عام در کشورهای همسایه ایران است.

وی گفت: ضعف تبلیغات و بازاریابی، پائین بودن سطح علمی زنبورداران، فقدان انسجام تشکل‌های زنبورداری و عرضه عسل ‌های غیر استاندارد از سایر نقاط کشور به بازار توسط سودجویان از عواملی است که صادرات عسل این شهرستان را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی خوی با بیان اینکه فعالیت در صنعت زنبورداری نقش مهمی در اقتصاد خانوارها و به خصوص خانواده های روستایی خوی دارد، بیان کرد: توجه بیشتر به زنبورداران و ایجاد امکانات و تسهیلات برای آنان، نقش موثری در افزایش کیفیت و میزان تولید این محصول با ارزش دارد و در زمینه ایجاد اشتغال نیز تاثیرگذار است.

زینال زاده به سیاست های جدید جهاد کشاورزی در خصوص زنبورداری اشاره و بیان کرد: تغییر رویکرد در تولید عسل و گذر از تک محصولی به سمت تولید ژل رویال و پرورش ملکه از مهمترین طرح های توسعه این بخش در استان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار