مصاحبه تفصیلی پانا

محورهایی که آموزش و پرورش آذربایجان شرقی را بعنوان دستگاه برتر معرفی کرد

روند رو به رشد آموزش و پرورش استان

تبریز(پانا)- در چند سال اخیر "ارزیابی عملکرد و برگزاری جشنواره شهید رجایی" اهمیت دوچندانی پیدا کرده و تبدیل به یکی از مباحث قابل توجه در نظام مدیریت عملکرد شده است و برتری آموزش و پرورش استان در سه سال متوالی نقطه قوت و امیدبخشی برای فرهنگیان بوده است.

کد مطلب: ۸۵۱۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
محورهایی که آموزش و پرورش آذربایجان شرقی را بعنوان دستگاه برتر معرفی کرد

آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره شهید رجایی و تجلیل از دستگاه‌ها و مدیران منتخب استان با حضور استاندار آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد .
در این آئین، مدیران و دستگاه‌های منتخب استان که براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی موفق به کسب بیشترین امتیاز در جشنواره شهید رجایی شده بودند مورد تقدیر قرار گرفتند .
در بخش مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی، شرکت آب و فاضلاب شهری استان، اداره کل بیمه سلامت، اداره کل امور مالیاتی، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان دستگاه‌های منتخب معرفی و از مدیران آنها تجلیل شد .

با مطرح شدن ماده ۱۴۲ قانون برنامه چهارم توسعه و فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری "ارزیابی عملکرد و برگزاری جشنواره شهید رجایی" اهمیت دوچندانی پیدا نموده و تبدیل به یکی از مباحث قابل توجه در نظام مدیریت عملکرد شده است. بدین صورت که از سال ۱۳۸۷ و مطابق با ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشور، تدوین آیین­نامه­ ها و دستورالعمل­ های اجرایی فصل ۱۱ (مواد ۸۱ و ۸۲) صورت گرفته و ابلاغ گردیده است و در حال حاضر نیز ادامه دارد. در واقع در این دوره، مدیریت عملکرد جایگزین ارزیابی عملکرد شده­است و نحوه انتخاب کارمندان نمونه نیز تغییر یافته است. بدین صورت که پس از انتخاب دستگاه و یا واحد نمونه در محور یا موضوع خاص، آن دستگاه یا واحد برگزیده، یک تیم کاری فعال در همان موضوع خاص را به عنوان مدیر یا کارمند نمونه معرفی می­کند تا در جشنواره مورد تقدیر قرار گیرد. لازم به ذکر است که در دولت یازدهم، جشنواره شهید رجایی در سال اول و سوم در سطح کشوری برگزار شده است و در اکثر استان­ها و دستگاه­ های اجرایی نیز همه ساله این جشنواره برگزار می گردد .

جعفر پاشایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در مصاحبه ای اختصاصی به سوالاتی در خصوص اهداف جشنواره و معیارهای انتخاب دستگاه های برتر پاسخ داد.

  • محورهای 7گانه را معرفی کنید؟
  1. اصلاح ساختار سازمانی
  2. توسعه دولت الکترونیک
  3. مدیریت سرمایه انسانی
  4. شفافیت در مدیریت مالی
  5. بهبود فضای کسب و کار
  6. ارتقاء سلامت اداری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی
  7. استقرار مدیریت عملکرد
  • برترین ادارات جشنواره شهید رجایی چگونه انتخاب شدند؟

بر اساس عملکرد آنها در شاخص های عمومی و اختصاصی که هرکدام 1000 امتیاز می باشد ارزیابی می شوند و دستگاه هایی که بیشترین امتیاز را کسب کنند بعنوان دستگاه برتر شناخته می شوند.

  • اهداف برگزاری سالیانه جشنواره شهید رجایی؟

توسعه فرهنگ عدالت گستری، ترویج فرهنگ کار گروهی به جای فردی، افزایش کارآمدی و پاسخگویی و شفافیت عملکرد دستگاه های اجرایی، آگاهی مردم از عملکرد سازمان ها و تقویت وجدان کاری و انضباط اجتماعی و اقتصادی، توانمندسازی نیروی انسانی، اصلاح ساختار و تمرکز زدایی، افزایش بهره وری، شهروندمداری و استقرار و توسعه دولت الکترونیک، استقرار مدیریت عملکرد و ارتقای سلامت اداری، صیانت از حقوق شهروندی از جمله اهداف نهایی جشنواره می باشد که در راستای ماده 81 و 82 فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می گیرد.

  • روند رشد نسبت به سال های قبل چگونه بود و در کل نسبت به سال های قبل چه برتری هایی داشته ایم؟

آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در سال های 94،95 و 96 در استانی رتبه برتر را کسب کرده بود و با توجه به روند رو به رشدی که داشته امسال نیز بعنوان دستگاه برتر معرفی شد.

  • از سال 81 انتخاب دستگاه­ های‌ نمونه علاوه بر سطح ملی، در"سطح استانی" نیز به جشنواره شهید رجایی اضافه شد.وضعیت دستگاه تعلیم و تربیت در سطح ملی چگونه است؟

در سال 1395 در سطح کشور در بین 32 استان رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

در جشنواره شهید رجایی سال 1397 دستگاه­ های برتر به استناد بخشنامه شماره 1628220 تاریخ 1396/10/21 بصورت زیر معرفی شدند:

  1. انتخاب حداکثر 3 دستگاه از بین وزارتخانه‌ها و سازمان های مستقل زیر نظر ریاست جمهوری که بالاترین امتیاز یا بیشترین میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته در مجموع دو بعد شاخص‌های عمومی و اختصاصی(موضوع بند الف و ب ماده 3 آیین­نامه اجرایی مواد 81 و 82 ق.م.خ.ک) کسب نمایند .
  2. انتخاب حداکثر 3 دستگاه از بین سازمان­ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی که بالاترین امتیاز یا بیشترین میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته در مجموع دو بعد شاخص­های عمومی و اختصاصی(موضوع بند الف و ب ماده 3 آیین­نامه اجرایی مواد 81 و 82 ق.م.خ.ک) کسب نمایند .
  3. انتخاب حداکثر 3 دستگاه که بالاترین امتیاز یا بیشترین میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته در شاخص‌های عمومی و یا محورهای آن کسب نمایند .
  4. انتخاب حداکثر 3 دستگاه که بالاترین امتیاز یا میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته در شاخص‌های اختصاصی کسب نمایند .
  5. انتخاب تیم­های کاری موثر شامل حداکثر 4 نفر در هر یک از دستگاه­های منتخب فوق .
  6. برگزاری مراسم ملی جشنواره شهید رجایی با حضور ریاست محترم جمهور به منظور تقدیر از برگزیدگان .

گفتنی است، در بخش شاخص‌های اختصاصی نیز ادارات کل امور اقتصادی و دارایی، بهزیستی و امور عشایر استان به عنوان دستگاه‌های برتر معرفی شدند .
ادارات کل دامپزشکی و زندان‌های استان و شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان نیز در بخش شاخص‌های عمومی به‌عنوان دستگاه‌های برتر شناخته شدند .
همچنین ادارات کل گمرک تبریز، پست و فرودگاه‌های استان و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز به عنوان دستگاه‌های اجرایی دارای خدمات برتر معرفی شدند .
ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شرکت توزیع نیروی برق تبریز هم بیشترین رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته کسب کردند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار