تحت تعقیب؛ نفت تهران شاهکار خصوصی‌سازی در فوتبال ایران

تهران (پانا) – سقوط به لیگ یک و سپس رفتن به دسته سوم هرچند نفت تهران را در مسیر حذف از صحنه فوتبال ایران قرار داده است، ابهام بزرگ درباره این تیم بدهی‌هایی است که مدیران آن برجای گذاشته‌اند و این روزها شاکیان دستشان به هیچ جا بند نیست.

کد مطلب: ۸۵۱۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تحت تعقیب؛ نفت تهران شاهکار خصوصی‌سازی در فوتبال ایران

همین جایگاهی که این روزها پرسپولیس و استقلال در آن قرار دارند، یعنی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا جایگاهی است که سه سال پیش نفت تهران در روزهایی که مدیریتش در دست نفتی‌ها بود و علیرضا منصوریان را روی نیمکت می‌دید در آن حضور داشت. نفت مقابل الاهلی امارات شکست خورد، رویایش در آسیا با رسیدن به نیمه نهایی کامل نشد و پا به کابوسی گذاشت که همچنان ادامه دارد.

آغاز کابوس با نام نفت

خصوصی‌سازی کابوسی بود که به آرامی و طی چند مرحله به سراغ نفت تهران آمد و سرانجام فصل گذشته این تیم را تبدیل به عجیب‌ترین تیم فوتبال جهان کرد. تیمی که مالکانش طی چند مرحله تغییر کردند، چند بار نیمکتش بین علی کریمی و حمید درخشان جابه‌جا شد و سرانجام راهی دسته اول شد، جایی که با توجه به حواشی قبل از فصل سقوط به آن کاملا قابل پیش‌بینی بود.

مسابقات فصل جدید لیگ آزادگان قرعه‌کشی شد اما این تیم در هفته اول و دوم به زمین مسابقه نیامد تا مسئولان برگزاری مسابقات قانع شوند دیگر نفت تهران تنها یک اسم در تاریخ است و قرار نیست وارد مستطیل سبز شود.

غیبت نفتی‌ها در دو بازی ابتدایی لیگ آزادگان منجر به سقوط آنها به دسته سوم شد اما در دسته سه هم کسی پیگیر کارهای این تیم نیست؛ روندی که باعث خواهد شد امتیاز نفت تهران به پایین‌ترین سطح فوتبال ایران یا همان لیگ‌های دسته دو استانی منتقل شود و عملاً ارزش امتیاز این تیم را از میلیاردها تومان به زیر 50 میلیون تومان برساند.

غایب میلیارد تومانی

این روزها کسی در ایران از باشگاه نفت تهران خبر ندارد و هیچ‌کس نمی‌داند در آینده تیمی به این نام وجود خواهد داشت یا خیر؟ نفت تهران با نبود مدیریت در روند خصوصی شدنش در آستانه نابودی قرار دارد. هر چند نام باشگاه نفت در تاریخ فوتبال ایران به هیچ عنوان از باشگاه‌هایی مانند پاس، راه آهن، بانک تجارت، هما و ... درخشان‌تر نیست و کمتر کسی در آینده برای نبودنش در سطح اول فوتبال ایران ناراحت خواهد شد و آه حسرت خواهد کشید، سؤال اصلی درباره نفت تهران بدهی‌های این تیم است.

بر اساس آنچه طی 18 ماه اخیر در سایت فدراسیون فوتبال از روند پرونده‌های باشگاه نفت تهران منتشر شده است، این باشگاه تا به امروز 21 شکایت رسیدگی‌شده از طرف بازیکنان و کادر فنی سابق داشته است که تمام شکایت‌ها منجر به صدور محکومیت برای باشگاه نفت شده است. بر این اساس رقمی که نفت تهران برای این 21 نفر محکوم به پرداخت شده بیش از 8 میلیارد و 225 میلیون است. البته این ارقام تنها مربوط به افرادی است که سابقه رأی آنها در سایت فدراسیون فوتبال موجود است و دسترسی به احکام صادر شده پیش از اسفند 1395 به علت ضعف فنی سایت فدراسیون فوتبال ممکن نیست؛ بنابر این رقم بدهی نفت تهران با احتساب ارقام بازیکنانی مانند سید جلال حسینی و علیرضا بیرانوند، بسیار بیشتر از چیزی که درباره 21 نفر ذکر شد.

بلاتکلیف‌های صاحب حق

همان‌طور که اشاره شده نفت تهران در مسیر محو شدن از صحنه فوتبال قرار دارد و شاید خوشبین‌ترین افراد هم دیگری نتوانند پیش‌بینی کنند که شاید روزی این تیم دوباره متولد شود. اما سؤال مهم این است که تکلیف طلبکاران این باشگاه چه خواهد شد؟ در بین 21 نفری که نام آنها در سایت فدراسیون فوتبال منتشر شده شاید برخی مانند علی دایی یا علی کریمی دغدغه مالی برای گذراندن زندگی نداشته باشند اما در این فهرست نام‌هایی با ارقام پایین وجود دارد که قطعاً حل مشکل این بدهی گره بزرگی از مشکلات عدیده این روزهای آنها حل خواهد کرد.

از علی کریمی که دو میلیارد و 200 میلیون تومان طلب دارد تا رضا اسدی که رقم 24 میلیون تومان باید از این باشگاه دریافت کنند، شاکیانی هستند که روز به روز بلاتکلیف‌تر می‌شوند. شاید اگر در زمان خصوصی‌سازی مدیریت بهتری روی این جریان صورت می‌گرفت و اهلیت خریداران وابسته به تضمین پرداخت کامل تعهداتشان می‌شد این روزها حداقل تنها موضوع مورد بحث نابود شدن نفت تهران بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار