رئیس سازمان استثنایی کشور:

۱۵۲۰ مدرسه استثنایی پذیرای دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - رئیس سازمان استثنایی کشور ار تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در ۱۵۲۰ مدرسه خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۹۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد
۱۵۲۰ مدرسه استثنایی پذیرای دانش‌آموزان است

مجید قدمی در نشست رسانه‌ای نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای یکساله آموزش و پرورش درباره توجه به فعالیت‌های فردی در نظام آموزشی گفت: «یکی از شاخص‌های اصلی نظام میزان توجه به فرد در نظام است و در نظام ما یک ساختار جدید تحت عنوان سازمان استثنایی ایجاد شده است.»

او ادامه داد: «اکنون ۷ گروه آسیب‌دیده ذهنی، اختلالات جسمی حرکتی، آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی و اختلالات رفتاری که اوتیسم هم از این دسته‌اند و گروه چندمعلولیتی که چند دسته هستند، داریم.»

قدمی گفت: «بیش از ۲۳ هزار نیرو در ۱۵۲۰ مدرسه در حال فعالیت هستند. ۷۵ هزار نفر در سال گذشته در مدارس خاص بودند و سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی تحت برنامه آموزش فراگیر و تلفیقی تحصیل می‌کنند.»

رئیس سازمان استثنایی کشور درباره اولویت‌های این سازمان گفت: «در سازمان به دنبال این هستیم که به سرعت بتوان بچه‌ها را شناسایی کنیم و مشکلات آنان را تشخیص دهیم تا به طور صحیح ساماندهی شوند. طرح سنجش همین هدف را دنبال می‌کند.»

کتاب‌های نابینایان در مرحله چاپ است

او درباره چاپ و آماده‌سازی کتب درسی گفت: «همه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی چاپ و بیش از ۹۵ درصد به مدارس ارسال شده است، تنها کتاب‌های نابینایان در مرحله نهایی چاپ است. کتاب‌های دانش‌آموزان آسیب‌دیده ذهنی از سوی سازمان چاپ می‌شود همچنین کتاب‌های نابینایان نیز از سوی سازمان به بریل تبدیل می‌شود.»

قدمی ادامه داد: «در قالب طرح خدمات حمایتی۱۶ هزار و ۵۳۹ پرونده در سه سال گذشته با رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان رسیدگی شده است و مبالغ خدماتی مانند خرید سمعک، عینک، واکر، ویلچر، کاشت حلزون، خدمات جراحی و دندانپزشکی پرداخت شد.»

احتمال هزینه 3میلیارد تومانی برای خدمات حمایتی دانش‌آموزان استثنایی در سال جاری

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «معتقدیم باید پکیج خدمات جامعی برای دانش‌آموزان داشته باشیم. امسال پیش‌بینی می‌کنیم سه میلیارد تومان برای این طرح هزینه کنیم.»

او درباره ایجاد شبهات آزمون ریون که برای آزمون ورودی مدارس سمپاد برگزار شده بود گفت: «مسئولیت طراحی سوال بر عهده ما نبود. قبلا آزمون‌ها روایی و اعتبار نداشت. بنده هم در گروه جمعی از متخصصان طراحی سوالات و شیوه گزینش بودم که به سازمان ما نسبت داده شد. گفته شده است تست ریون در بیرون وجود داشته و برخی آن را بلد کرده و کار کرده بودند در حالی که تست‌های هوشی همه در بازار وجود دارد. این در حالی است که تست درست کردن هم به سادگی امکان‌پذیر نیست.»

او ریون را تنها تست استاندارد هوشی گروهی فارسی و در زمره ۱۰ تست برتر هوشی دنیا دانست و گفت: «ریون دومین تست گروهی معتبر دنیاست. به هیچ وجه وابستگی به فرد ندارد و حافظه قبلی در آن تاثیرگذار نیست و ماتریس پیش رونده است. خانه روانشناسان و مشاوران این تست را تایید کرده‌اند، تست ریون وابستگی به دانش قبلی فرد ندارد. انتخاب این تست یک گام به جلو بوده و نتایح اولیه هم کاملا نشان می‌دهد شرایط علمی بر آزمون حاکم بوده است.»

قدمی از درخواست ۹۵۹۱ نفر برای جهش در سال گذشته خبر داد و افزود: «از این تعداد حدود ۴۸۲۴ نفر پذیرش شدند.»

رئیس سازمان استثنایی کشور از کمبود نیروی انسانی خبر داد و گفت: «ابتدا در ساماندهی نیروی انسانی، معلمان مدارس استثنایی تامین می‌شوند و بعد سیستم تلفیق و پشتیبانی. از طریق مدارس پشتیبان دانش‌آموزان طرح فراگیر را رصد می‌کنیم. با توجه به کاهش نیروهای رابط، محتوایی را تهیه کردیم تا از طریق فیلم‌های آموزشی موارد را فراگیرند.»

پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان تا پایان شهریور فعال هستند

قدمی همچنین به خروج سالانه ۶۰۰ نفر نیرو از سیستم و ورود و جایگزینی یک سوم آن‌ها از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و در پاسخ به سوال پانا درباره دانش‌آموزان دیرآموز گفت: «سال قبل حدود ۶۸هزار دانش‌آموز دیرآموز شناسایی کردیم که از کم‌توان‌های ذهنی ۱۵ نمره بالاتر و از دانش‌آموزان عادی ۱۵ نمره هوشی کمتر هستند. این‌ها به مدارس عادی هدایت می‌شوند اما به معلمان آموزش می‌دهیم چگونه با آن ها کار کنند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از شرکت یک میلیون نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان سنجش تاکنون خبر داد و گفت: «برآورد ما این است ۴۰۰ هزار نفر باقی مانده‌اند و در این یک ماه باید مراجعه کنند. تاکنون ۳۲۰۰ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شده‌اند و این پایگاه‌ها تا پایان شهریور فعال هستند.»

او از هدایت ۹۰ درصد دانش‌آموزان دارای معلولیت به مدارس عادی خبر داد و گفت: «به خانواده‌ها می‌گوییم فرزند شما مشکل بینایی دارد و می‌تواند در مدرسه عادی درس بخواند اما خانواده این موضوع را انتخاب می‌کند.»

قدمی درباره کمپین فرزندت کجاست گفت: «سه فرزند دارم، یکی از آن‌ها ازدواج کرده و خارج از کشور در کانادا تحصیل می‌کند و بورسیه بود و ریالی از داخل به او داده نشده است. یک دخترم دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی و پسرم مهندس صنایع است و در داخل کشور هستند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: «بنده هیات علمی دانشگاه و پژوهشگاه مطالعات هستم و این قانون مشمول بنده و همکاران مشابه من نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار