حاجی بابایی با اشاره به اقدام ترکیه:

اجماع جهانی درباره هویت ایرانی ابن سینا وجود دارد

اعتراض ایران به سفیر ترکیه ابلاغ شود

تهران (پانا) - عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس با اشاره به اینکه اجماع جهانی درباره هویت ایرانی ابن سینا وجود دارد، خواستار ابلاغ اعتراض ایران به سفیر ترکیه شد.

کد مطلب: ۸۴۸۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
اجماع جهانی درباره هویت ایرانی ابن سینا وجود دارد

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به برخی تحرکات دولت ترکیه در خصوص مصادره کردن نام بوعلی‌سینا به نام کشور ترکیه گفت: نام و آوازه بوعلی‌سینا آن چنان بزرگ است که هیچگونه ابهامی در تاریخ زندگی این اندیشمند بزرگ وجود ندارد؛ به صورتی که نام بوعلی‌سینا با ایران و همدان چنان گره خورده که بر این مسئله اجماع جهانی وجود دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته نام بوعلی سینا برای کشورهایی که به دنبال ساختن تاریخ علمی برای خویش هستند و اینکه بزرگان علمی تاریخ را به خود منتسب کنند، کار عجیبی نیست؛ لذا بر این اساس وزارت امور خارجه باید تذکرات و اخطار لازم را به سفیر کشور ترکیه در خصوص عملکرد و نگاه کشور ترکیه در مصادره کردن نام بوعلی سینا ابلاغ کند.

وی افزود: این نکته مهم را باید یادآوری کرد که کشور ترکیه اولین کشوری نیست که به دنبال مصادره کردن مشاهیر ایرانی است و آخرین کشور نیز نخواهد بود؛ بر همین اساس شخصیت بوعلی‌سینا یک شخصیت بین المللی و جهانی است و به تمام عالم تعلق دارد و همه کشورها باید این شخصیت را متعلق به خود بدانند اما نام بوعلی سینا و ایران غیر قابل تفکیک است و همواره درهم آمیخته شده است.

ردیف بودجه برای بنیاد بوعلی سینا

این نماینده مجلس در دوره دهم با تاکید براینکه برای جلوگیری از مصادره شدن مشاهیر ایرانی توسط کشورهای همسایه اقدامات مناسبی صورت گرفته، بیان کرد: در این خصوص در بودجه سال 97 ردیفی تحت عنوان بنیاد بوعلی سینا تعریف شده است، ولی این نکته باید یادآوری شود که این ردیف بودجه در سال 88 تعریف شد که متاسفانه توسط دولت‌ها به آن اهمیتی داده نشده و آن را کنار گذاشتند، اما در سال 97 به طور ویژه برای بنیاد بوعلی سینا ردیف بودجه زیر نظر سازمان گردشگری و میراث فرهنگی قرار گرفته و این امید وجود دارد که با تقویت دولت از این بنیاد بتوان نام و آثار بوعلی سینا را بیش از پیش در جهان و به مردم جهان بشناسانیم.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم توجه دولت‌ها به شناساندن مشاهیر ایرانی به جهانیان، سبب بروز بلندپروازی‌ها برای کشورهای دیگر شده که امید است با اقدامات مناسب از جانب دولت، شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.

به گزارش خبرگزاری رسمی کشور ترکیه، دولت ترکیه قصد دارد با همکاری سفارتخانه‌ها و نهادهای بین‌المللی، آیین بزرگداشتی برای بوعلی سینا تحت عنوان "حکیمی ترک" در کشورهای جهان برگزار کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار