تلاش نمایندگان زن برای ممانعت از ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال

تهران(پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از تلاش شهر به شهر نمایندگان زن مجلس برای تعیین آمار ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال به منظور آسیب‌شناسی و تکمیل طرح کودک همسری که به زودی آماده ارائه در صحن می‌شود، خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۷۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
تلاش نمایندگان زن برای ممانعت از ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال

به گزارش خانه ملت، زهرا ساعی در تشریح روند بررسی طرح کودک همسری در مجلس، گفت: در قانون به این نکته اشاره شده است که دختران کمتر از 13 سال نباید ازدواج کنند، اما در برخی استان‌ها به خصوص در حواشی کشور بر مبنای فرهنگ خاص قومی و عشیره‌ای که دارند این اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم مانع از ازدواج این کودکان شویم، طرحی را در مجلس تحت عنوان کودک همسری ارائه داده‌ایم که در پی تصویب آن به هیچ عنوان کودکان کمتر از 13 سال ازدواج نکرده و حداقل سن 15 سال را برای آنها در نظر بگیرند که به زودی هم در صحن ارائه خواهد شد.

وی در بیان علل تلاش نمایندگان برای ممانعت از ازدواج کودکان کمتر از 13 سال تاکید کرد: اغلب ازدواج این کودکان به دلیل اینکه هنوز به بلوغ فکرینرسیده‌اند یا با شناخت ازدواج نمی‌کنند یا بیشتر هم در قالب تحمیلی ناشی از مشکلات اقتصادی خانواده‌ها یا نوع آداب و رسومی که دارند، صورت گرفته است به طلاق منتهی می‌شود.

پایداری و تحکیم خانواده مهم‌ترین هدف نمایندگان در تدوین طرح کودک همسری است

ساعی یادآورشد: البته به غیر از تصویب قانون که می‌تواند بازدارندگی داشته باشد، لازم است در این مورد فرهنگسازی هم صورت بگیرد تا در پی آن خانواده‌ها به فرزندانشان اجازه دهند که بعد از بلوغ فکری یا ادامه تحصیل ازدواج کنند که بتوانند برای ازدواج به یک انتخاب آگاهانه دست بزنند.

وی با یادآوری اینکه پایداری و تحکیم خانواده مهم‌ترین هدف نمایندگان در تدوین طرح کودک همسری است، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم، افزایش سن ازدواج دختران در کلان شهرها، تعدادی از شهرستان‌ها و حتی روستاها است که به دلیل مهاجرت پسران به شهرها اتفاق افتاده است، بنابراین در کنار تصویب این قانون باید یک تعادلی را هم در جهت تعیین سن مناسب برای ازدواج دختران حفظ کنیم و برای رفع این مشکل هم تدابیری بیندیشیم تا توازن در این زمینه حفظ شود.

ساعی بیان کرد: هم‌اکنون باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نه سن ازدواج به اندازه‌ای بالا برود که به تجرد قطعی منتهی شود و نه به اندازه‌ای پایین باشد که بدون آگاهی به طلاق منتهی شده و باعث افزایش تعداد زنان جوان بیوه شود.

شناسایی ازدواج دختران کمتر از 13 سال امر ساده‌ای نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به مناطقی از کشور که در آنها ازدواج دختران کمتر از 13 سال بیشتر مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در جنوب کشور و استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان شرقی و غربی که دارای بافت سنتی هستند و ازدواج فامیلی هم در بین آنها رواج بیشتری دارد، ازدواج دختران کمتر از 13 سال بیشتر مشاهده می‌شود، ضمن اینکه نمایندگان زن مجلس برای تکمیل آمار ازدواج این دختران به روستاها و حاشیه‌های استان‌های مختلف کشور سفر کرده و این مورد را بررسی می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: البته شناسایی این دختران در کشور امر ساده‌ای نیست، چرا که اغلب ازدواج آنها ثبت رسمینشده و تنها به یک عقد شرعی اکتفا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار