در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

پور فاضل، وکیل دادگستری: محدود کردن سکه در مهریه بدون اعطای حقوق قانونی به زنان بی‌انصافی است

زنان و مردان باید در موقعیت عادلانه و بدون راه‌هایی برای اعمال قدرت کنار هم زندگی کنند

تهران (پانا)- گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان می‌گوید که تا زمانی که اصلاح قوانین انجام نشود، نظام قضایی کشور شاهد زندانیان مهریه خواهد بود و اگر نمایندگان مجلس اراده ای برای نغییر قانون دارند باید حقوق زنان را در این تغییر مدنظر قرار دهند.

کد مطلب: ۸۴۷۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد
پور فاضل، وکیل دادگستری: محدود کردن سکه در مهریه بدون اعطای حقوق قانونی به زنان بی‌انصافی است

افزایش قیمت سکه و طلا به افزایش تعداد زندانیان مهریه منجر شده است و زمزمه‌های کاهش کف مهریه به ۵۵ سکه بهار آزادی به گوش می‌رسد. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت گفته است: مجلس به دنبال به‌روز کردن قانون مهریه است. به نظر می‌رسد با وضع اقتصادی امروز که سکه به سه برابر قیمت یک سال پیش رسیده است مهریه باید در حد معقولی باشد. باید مهریه را در حد و اندازه وسع زوج فرض بگیریم تا این موضوع تبدیل به معضلی برای خانواده‌ها و جامعه نشود. راهکار دیگر این است که ما کلاً سکه را از مهریه برداریم یا کم کنیم و دارایی‌های دیگری مانند زمین و ... را جایگزین کنیم تا در زمان مطالبه زوجه، همسر با مشکل پرداخت روبه‌رو نشود.

این نماینده مجلس از این خبر داده که قرار است طرحی در این زمینه از سوی اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تدوین شود. اما گیتی پورفاضل، فعال حقوق زنان و وگیل دادگستری در واکنش به این موضوع به پانا گفت: مهریه از حقوق شرعی است که برای زنان در نظر گرفته شده است و اگر نمایندگان معتقدند باید قوانین ما بر اساس شرع باشد، نمی‌توانند این حق زنان را محدود کرد یا از آنها سلب کنند.

پورفاضل اظهار کرد: من معتقدم مهریه، نفقه و مواردی نظیر اینها در زندگی امروز زنان که بسیاری از آنها تحصیلکرده و شاغل هستند،کارایی ندارد. مخالف این موارد هستم که برای زنان وابستگی اقتصادی به مردان ایجاد کند و معتقدم باید در راستای اینکه افرادی به دلیل مهریه به زندان می‌افتند قدمی برداشت، اما اینکه بخواهیم قوانین را به نفع مردان تغییر دهیم و بگوییم مهریه که تنها دستاویز برخی زنان برای طلاق یا حضانت است از آنها بگیریم منصفانه نیست.

این حقوقدان با اشاره به اینکه قوانین حوزه زنان نیازمند بازنگری است، گفت: قدرتی که قوانین به مردان در خانواده‌ها و جامعه ایرانی می‌دهد بسیار زیاد است،‌ اگر می‌خواهیم خانواده‌ها را سالم نگه داریم باید به این سمت حرکت کنیم که زنان و مردان در موقعیت عادلانه و بدون راه‌هایی برای اعمال قدرت، کنار هم زندگی کنند. این اعمال قدرت برای مردان در موارد زیادی است مانند حق تعدد زوجات،‌ حق طلاق، حضانت،‌ بیشتر بودن دیه، اجازه دادن برای خروج از کشور همسرشان و ...، اما برای زنان فقط مهریه به عنوان یک اعمال قدرت وجود دارد که اگر نمایندگان مجلس آن را هم می‌خواهند از زنان بگیرند بدون اینکه حقوق دیگری را به آنها بدهند، جفایی است که در حق زنان اتفاق خواهد افتاد.

او اضافه کرد: در وضع امروز که موقعیت زنان قابل مقایسه با گذشته نیست، نباید شامل همان قوانین گذشته شوند. البته اعضای فراکسیون زنان مجلس تلاش کرده‌اند بعضی تغییرات را ایجاد کنند ولی هنوز موفق نبوده‌اند،‌ به تازگی هم بحث برابری دیه زن و مرد را مطرح کرده‌اند اما واقعیتش این است که با اینکه این موارد از نیازهای زندگی اجتماعی امروز است، من چندان به محقق شدن آن خوشبین نیستم و تا زمانی که در جامعه‌ای با تفکر مردسالار زندگی می‌کنیم، این تلاش‌ها به ندرت به نتیجه خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار