در گفت‌وگو با پانا

توضیحات مدیر موسسه مهرآفرین درباره وضع «نازنین‌زهرا»: پدر متواری همچنان تهدید می‌کند

فاطمه دانشور: در دوره رهاشدگی آسیب‌های اجتماعی هستیم

تهران (پانا) - مدیر موسسه خیریه مهرآفرین با انتقاد از فعالیت بهزیستی و شورای شهر می‌گوید که باید برای حمایت از کودکان در معرض آسیب مخاطرات بیشتری را به جان بخریم.

کد مطلب: ۸۴۷۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات مدیر موسسه مهرآفرین درباره وضع «نازنین‌زهرا»: پدر متواری همچنان تهدید می‌کند

فیلم‌ها و تصاویری که از نازنین‌زهرا منتشر شد بسیار دلخراش بود، تصاویری که پدرش از آزار و اذیت او ضبط کرده بود تا مادرش را تحت فشار بگذارد و او را به خانه برگرداند. فاطمه دانشور، فعال اجتماعی و مدیر موسسه خیرآفرین که از وضع این کودک مطلع است، در توضیحاتی درباره او به پانا گفت: من بارها این را گفته‌ام و اینجا باز هم تاکید می‌کنم که فرزندانی که والدینشان مشکلی مانند اعتیاد یا اختلال روانی دارد، حتی بعد از جدایی والدین ممکن است در معرض آسیب‌های زیادی قرار بگیرند بنابراین لازم است مداخلات مددکارانه بعد از جدایی هم برای این خانواده‌ها انجام شود. نازنین‌زهرا هم یکی از همین فرزندان طلاق است که پدرش سابقه دو ازدواج ناموفق، همچنین سوابق کیفری و شرارت داشته است. وقتی مادر نازنین‌زهرا از این مرد جدا می‌شود، دادگاه حضانت را به مادر می‌دهد اما پدر برای انتقام‌گیری، این کودک را می‌دزدد و متواری می‌شود.

وقتی قاضی حکم طلاق صادر می‌کند لازم است وضع والدین را از نظر سلامت روان و اعتیاد مد نظر قرار دهد و از بهزیستی بخواهد در جریان خانواده‌های در معرض خطر باشد، اما متاسفانه بهزیستی مددکارهای کافی ندارد و نمی‌تواند مرتب به این خانواده‌ها سر بزند

دانشور اضافه کرد: بعد از آن،‌ با ارسال فیلمی از آزار این بچه مادرش را تهدید می‌کند که به زندگی برگردد، مادر نازنین‌زهرا به کلانتری مراجعه می‌کند اما به گفته او، آنها می‌گویند امشب نمی‌توانیم کاری کنیم و فردا مراجعه کنید. مادر این کودک هم با انتشار این فیلم‌ها تلاش می‌کند از مردم برای نجات فرزندش کمک بگیرد. در نهایت با افزایش حساسیت اجتماعی، سرعت عمل مقامات قضایی بیشتر می‌شود و عموی بچه، او را تحویل کلانتری می‌دهد. هم‌اکنون پدر نازنین‌زهرا متواری است و پیامک‌های تهدیدآمیز برای همسر سابقش ارسال می‌کند. بنا به مصالحی کودک به مادرش سپرده نشد و قرار است مدتی در بهزیستی بماند تا پدر دستگیر شود و موقعیت برای سپردن کودک به مادرش آرامتر و کم‌خطر شود.

موسس خیریه مهرآفرین اشاره کرد:‌ نکته‌ای که در این موارد وجود دارد این است که چنین مواردی کم نیستند، اما بسیاری از آنها رسانه‌ای نمی‌شود. این در حالی است که با یک دستور ساده در قوه قضاییه می‌توان از بسیاری از چنین مواردی پیشگیری کرد و سلامت جسم و جان کودکان را بیشتر تامین کرد. وقتی قاضی حکم طلاق صادر می‌کند لازم است وضع والدین را از نظر سلامت روان و اعتیاد مد نظر قرار دهد و از بهزیستی بخواهد در جریان خانواده‌های در معرض خطر باشد. اما متاسفانه بهزیستی مددکارهای کافی ندارد و نمی‌تواند مرتب به این خانواده‌ها سر بزند.

این فعال اجتماعی افزود: مساله اینجاست که اگر بهزیستی ظرفیت و امکانات لازم را ندارد، از انجمن‌ها کمک بگیرد. ما در موسسه خیرآفرین در طول سال بین 75 تا 80 کودک را به بهزیستی تحویل می‌دهیم که اگر در خانواده‌هایشان باشند منجر به آزار شدید جسمی و حتی فوت کودکان می‌شود اما متاسفانه بعضی از این بچه‌ها با حکم قضائی به والدینشان بازگردانده می‌شوند.

دانشور با تاکید بر این که لازم است بهزیستی مخاطرات بیشتری را برای حفاظت از بچه‌ها متحمل شود، گفت: مددکاران ما برای رسیدگی به بچه‌ها در خانواده‌های پرخطر در محله‌هایی مانند هرندی و دروازه غار تهران یا سایر نقاط پرآسیب در شهرهای دیگر، از مال و جانشان مایه می‌گذارند، برای آنها پیش آمده است که با قمه و چاقو تهدید شوند، ماشینشان مورد آسیب قرار بگیرد و ... اینها کارهایی است که لازم است سازمان‌های رسمی مسئول در حوزه کودکان هم انجام دهند و از چنین مخاطراتی نترسند. متاسفانه در دوره رهاشدگی آسیب‌های اجتماعی هستیم در حالی که حتی مسئولان شهری باید بیشتر از اینها به چنین مسائلی حساس باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار