در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

افزایش آمار کودک‌آزاری درحاشیه شهرها/گزارش روزانه سه مورد کوک آزاری

یک فعال حقوق کودکان از افزایش آمار کودک آزاری در حاشیه کلانشهرها خبر داد و گفت: روزانه حداقل دو یا سه مورد کودک آزاری در مناطق حاشیه ای گزارش می شود و این کودک آزاری ها عمدتا توسط والدین معتاد صورت می گیرد.

کد مطلب: ۶۶۲۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد

علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با تأکید بر ضرورت تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اظهارداشت: آمارهایی که در زمینه کودک آزاری وجود دارد و آمارهایی که از طریق اورژانس اجتماعی گزارش می ‌شود، نشان می دهد میزان کودک آزاری در سال های اخیر رشد داشته و این افزایش تنها مختص کشور ایران نیست بلکه حتی در کشورهای پیشرفته نیز آمار کودک آزاری و تضییع حقوق کودکان رو به افزایش است.

این فعال حقوق کودکان افزود: میزان وقوع کودک آزاری بر ضرورت تصویب قانونی برای حمایت از حقوق این گروه از جامعه تأکید می کند اما ضرورت تصویب این لایحه برای بسیاری از نمایندگان مجلس هنوز مبهم است.

حساسیت افکار عمومی نسبت به مسایل کودکان

وی با بیان اینکه افکار عمومی نسبت به مسایل کودکان حساس شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی خوب است چرا که با حساسیت افکار عمومی و خانواده ها مطالبه برای تصویب قوانین افزایش می یابد.

واحدی در ادامه در خصوص تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بیان کرد: به موجب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱، کودک ‌آزاری جرم عمومی تلقی می شود و هر فردی از وقوع آن اطلاع داشته باشد، می تواند طبق قانون به محاکم قضائی گزارش دهد و مراجع قضائی نیز حسب قانون با متخلفان برخورد خواهد کرد اما نکته اینجاست که بسیاری از مردم نمی‌ دانند کودک آزاری جرم است و در این زمینه قانونی وجود دارد.

نباید برای تصویب لایحه حمایت از کودکان عجله کرد

این فعال حقوق کودکان همچنین با تأکید بر اینکه نباید برای تصویب هر چه سریعتر لایحه حمایت از کودکان تعجیل کرد، گفت: عده ای گمان می کنند اصرار بر تصویب لایحه مذکور تمام کمبودهای حوزه کودکان را برطرف می کند در صورتی که با تعجیل در بررسی مفاد لایحه ممکن است برخی موارد فراموش شود. در عین حال از نمایندگان و کارشناسانی که مسئول بررسی این لایحه هستند تقاضا داریم تمام تمرکز خود را بر روی بررسی دقیق مفاد لایحه قرار دهند تا خروجی کار قابل قبول باشد.

وی با بیان اینکه برای کاهش آمار کودک آزاری نیازمند آگاه سازی هستیم، خاطرنشان کرد: نهادهایی که در ارتباط با مسایل کودکان و خانواده ها هستند وظیفه سنگینی برای آگاه سازی خانواده ها دارند. یکی از این نهادها آموزش و پرورش است که باید مهارت آموزی را در دستور کار خود قرار دهد ضمن اینکه آموزش های خود مراقبتی باید به کودکان داده شود تا قربانی خشونت نشوند.

ضرورت ارائه آموزش‌های مهارت‌آموزی به خانواده‌ها و کودکان

به گفته واحدی، ارائه آموزش‌ های مهارت‌ آموزی به خانواده ها و کودکان در جهت کاهش آسیب ‌های حوزه کودک ضرورت دارد و با ارائه این آموزش ‌ها در مدارس می‌ توان از بروز خطر برای کودکان جلوگیری کرد.

وی در ادامه یادآور شد: برای کاهش آمار آسیب ‌های اجتماعی و مواردی همچون کودک آزاری تنها تصویب قوانین کفایت نمی ‌کند بلکه به لحاظ فرهنگی باید برای احقاق حقوق کودکان تلاش کرد. البته لایحه حمایت از کودکان، لایحه ‌ای مترقی است که در صورت تصویب می تواند اتفاقات خوبی در حوزه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را رقم بزند.

کودک آزاری مناطق حاشیه‌ای توسط والدین معتاد صورت می‌گیرد

این فعال حقوق کودکان درباره کودک آزاری در مناطق حاشیه ای نیز گفت: کودک آزاری هایی که در مناطق حاشیه ای رخ می دهد بیشتر در بخش کودک آزاری جسمی دیده شده است که عمدتا از سوی والدین معتاد صورت می گیرد و فضا برای این کودکان ناامن است. لذا وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، صدا و سیما و سازمان بهزیستی و ... در زمینه کودک آزاری وظایفی دارند که باید انجام دهند تا میزان کودک آزاری کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار