سرپرست سازمان پژوهش: بهترین طرح‌ها اگر به دست افراد ناآگاه سپرده شود موفقیتی نخواهد داشت

تهران (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بزرگنمایی مشکلات را یکی از آسیب‌های جدی جامعه به ویژه نظام آموزشی دانست.

کد مطلب: ۸۴۷۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان پژوهش: بهترین طرح‌ها اگر به دست افراد ناآگاه سپرده شود موفقیتی نخواهد داشت

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حیدر تورانی در اولین جلسه شورای بررسی پیش‌نویس زیر‌نظام «برنامه درسی ملی»، بر لزوم دقت در برنامه‌ریزی و پایش دقیق و همزمان در تدوین و اجرای طرح‌ها تاکید کرد و گفت: «با توجه به زمان‌بر بودن حصول نتایج در آموزش و پرورش، دور زدن و بازگشت ممنوع است.»

او به آیه شریفه «ماعندکم ینفد و ما عندالله باق» اشاره کرد و افزود: «فعالیت‌ها در این حوزه برای رضای خدا و با هدف ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت باشد، زیرا تنها آنچه برای خداست باقی می‌ماند.»

تورانی به تصمیم شورای معاونان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شده بود، اشاره کرد و گفت: «در آن جلسه به سازمان ماموریت داده شد زیرنظام "برنامه درسی ملی" تهیه شود. در این زمینه پیش‌نویس زیرنظام برنامه درسی ملی با تکیه بر تجربه، دانش و تخصص در شورای هماهنگی علمی تهیه شد.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «محصولات تولیدی سازمان در قالب بسته آموزشی در کف کلاس درس تبلور می‌یابد، بنابراین ما باید با هماهنگی سایر بخش‌های وزارت‌خانه این مسیر را هموار کنیم و در این راه، گام اول تفهیم و تفاهم همه عناصر عمل‌کننده به ویژه معلم و مدیر مدرسه است. زیرا بهترین طرح‌ها اگر به دست افراد ناآگاه سپرده شود، موفقیتی نخواهد داشت. به همین دلیل ضروری است هم در برنامه‌ریزی و هم در اجرای طرح‌ها، پایش دقیقی انجام شود. زیرا با توجه به زمان‌بر‌بودن حصول نتایج در آموزش و پرورش، راه دور زدن و بازگشتی وجود ندارد و سرمایه عمر هدر رفته است. در آموزش و پرورش دور زدن ممنوع است. باید ذوق و شوق در مخاطبان ایجاد شود.»

تورانی به پیشرفت‌های علمی برخی کشورها اشاره کرد و گفت: «جوانان ما چیزی از آن‌ها کم ندارند، ولی باید به این باور برسند و اعتماد به نفس در آنها تقویت شود.»

او بزرگ‌نمایی مشکلات را یکی از آسیب‌های جدی جامعه به ویژه نظام آموزشی دانست و افزود: «مشکلات همه جا هست. بزرگ کردن آنها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، که به یاس و ناامیدی منجر می‌شود. بنابراین باید با تکیه بر داشته‌هایمان که آن هم بسیار است راه‌حلی منطقی برای حل مشکلات پیدا کرد.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «نگاه باید سیستمی باشد نه بخشی، اگر همه اجزای یک خودروی پیش‌رفته روی زمین پهن باشد، آن خودرو قابل استفاده نیست، اما وقتی که قطعات هوشمندانه و منطقی به هم مرتبط شوند، آماده سرویس‌دهی می‌شوند. برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز 6 زیرنظام تعریف شده بود که زیرنظام برنامه درسی ملی به عنوان اولین زیرنظام تدوین و تصویب شد و انتظار می‌رفت سایر زیرنظام‌ها نیز به موازات آن آماده شود تا با هماهنگی یکدیگر اهداف سند تحول را محقق کنند، زیرا بخش‌های مختلف نظام آموزشی به گونه‌ای به هم تنیده‌اند، که خروجی یک بخش، ورودی بخش دیگر محسوب می‌شود. بنابراین هرگونه اختلال در یک بخش به بخش‌های دیگر تسری می‌یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار