مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی کشور به پانا خبر داد:

تعیین شهریه 500 مدرسه غیردولتی جدید

مجید طهرانیان: امروز آخرین فرصت مناطق برای ارسال اعتراض‌های مدارس به نرخ شهریه است

تهران (پانا) – مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی کشور امروز را آخرین مهلت مناطق برای ارسال اعتراض‌های مدارس به شهریه اعلام کرد و از تعیین شهریه برای 500 مدرسه تازه تاسیس غیردولتی خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۷۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تعیین شهریه 500 مدرسه غیردولتی جدید

مجید طهرانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا درباره نحوه تعیین نرخ شهریه برای مدارس غیردولتی در سال جاری گفت: «در بحث شهریه مدارس غیردولتی، امسال باید برای 21500 مدرسه تعیین شهریه می‌کردیم. مهمترین نکاتی که در الگوی شهریه در نظر گرفته شد شامل اجاره‌بهای مسکن، هزینه‌ها و دستمزدهای کارکنان، حق بیمه، سازمان مدرسه از نظر نیروی انسانی و هزینه‌های جاری می‌شود که در بحث هزینه‌های جاری هم به نرخ تورم توجه شده است.»

او ادامه داد: «وقتی می‌خواهیم شهریه مدارس را تعیین کنیم چند آیتم هست که براساس قانون‌های رسمی کشور آنها را در سامانه اعمال می‌کنیم. یکی از آنها اجاره‌بها است. امسال براساس اعلام نظر رئیس اتحادیه املاک کشور که در فروردین اعلام شد، 15درصد افزایش اجاره‌بها اعمال شده است. در حوزه هزینه و دستمزد 19.5 درصد براساس قانون کار افزایش داشته‌ایم. براساس اعلام بانک مرکزی هم در سال گذشته 9.5 درصد تورم داشته‌ایم که اینها مبنا قرار گرفت و براساس این درصدها شهریه مدارس غیردولتی تعیین شد.»

مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی کشور افزود: «براساس آخرین اطلاعات دریافتی شهریه نزدیک به 20 هزار مدرسه تعیین شده است ولی هنوز اطلاعات تعدادی از این مدارس یعنی حدود هزار مدرسه، اطلاعات کاملی در سامانه نیست. این مدارس اکنون در حال تکمیل اطلاعات خود در سامانه هستند. مثلا برخی از مدارس مدارک کاملی ارائه یا اجاره‌بهای خود را اعلام نکرده بودند. حدود 500 مدرسه تازه تاسیس داریم که امسال برای اولین بار باید برای مدارس شهریه تعیین کردیم.»

طهرانیان گفت: «روز گذشته در کارگروهی که در سازمان مدارس غیردولتی برگزار شد، تعیین شهریه مدارس جدید بررسی شد. اطلاعاتی که این مدارس در سامانه وارد کرده‌اند محاسبه می‌شود و این اطلاعات با دو پارامتر کنترلی، نرخ را تعیین می‌کنند. یکی از پارامترهای کنترلی کف شهریه آن منطقه‌ای است که مدرسه در آن واقع شده است، برای مثال اگر کف شهریه در یک منطقه 1 میلیون و میانگین آن 2 میلیون تومان باشد، اگر مبلغ شهریه‌ای که توسط سامانه تعیین می‌شود، بالاتر از کف باشد مدرسه می‌تواند تا میانگین شهریه آن منطقه یعنی 2 میلیون تومان دریافت کند. بنابراین حداقل شهریه مدارسی که تازه راه‌اندازی شده‌اند کف شهریه منطقه و حداکثر آن میانگین آن منطقه در همان دوره تحصیلی است.»

او به امکان اعتراض مدارس به نرخ تعیین شده شهریه اشاره کرد و افزود: «از زمانی که شهریه تعیین می‌شود، مدارس تا 20 روز فرصت دارند اعتراض کنند، امسال نزدیک به 3800 مدرسه اعتراض داشتند و نظرهای خود را در سامانه اعلام کردند. اما متاسفانه خیلی از اینها مستند نبود و دلیلی برای اعتراضشان نداشتند. اینکه این مدارس صرفا اعتراض کنند و بگویند شهریه ما پایین است اما دلیل مستندی نداشته باشند، از نظر سازمان مدارس غیردولتی قابل قبول نیست. مدارس باید برای پایین بودن شهریه دلیل مستند داشته باشند. بعد از ارائه دلایل مستند از سوی مدارس، منطقه آموزشی مربوطه باید این دلایل را بررسی و تایید کند و در این صورت است که اعتراض در کارگروه وزارت آموزش و پرورش بررسی می‌شود، در غیر این صورت بررسی نمی‌شود.»

طهرانیان ادامه داد: «همه این اعتراض‌ها از سوی کارگروه حدود 25 روز پیش به مناطق عودت داده شده است و مناطق موظف شده‌اند تا به موسسان اطلاع دهند، هرچند که پیامک هم برای موسسان ارسال شده است. قرار شد موسسان مستندات و دلایل خواست بررسی را در سامانه ارائه دهند. مدارس تا 10 روز فرصت داشتند اطلاعات و دلایل خود را ارائه کنند یعنی تا 15 مرداد و مناطق هم برای بررسی مدارک آنها 5 روز یعنی تا 20 مرداد فرصت داشتند. اما به خاطر اینکه مدارس زمان کافی برای بررسی مستندات مدارس داشته باشند، ما تا آخر وقت روز دوشنبه 29 مرداد به آنها فرصت داده‌ایم تا بررسی‌ها را کامل کنند و از روز سه‌شنبه کارگروه وزارت‌خانه آنها را بررسی کند. بنابراین اگر تا پایان امروز مناطق و استان‌ها اعتراض‌های خود را مستند و بررسی‌شده برای ما ارسال نکنند، اعتراض‌های آنها قابل رسیدگی نیست. سیاست وزارت آموزش و پرورش کمک به حل مشکلات موسسان است اما به شرط ارائه مستندات و دلایل مناسب.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار