در جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان دختر جریان دارد

کارگاه‌های مهارتی فرهنگی و هنری برای دانش‌آموزان برگزیده

تهران (پانا) - مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور جمعه 26 مرداد با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد و دانش آموزان دختر در رشته های مختلف هنری و فرهنگی برای رقابت باهم آماده شدند.

کد مطلب: ۸۴۶۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه‌های مهارتی فرهنگی و هنری برای دانش‌آموزان برگزیده

حدود 2 هزار دانش آموز دختر و پسر در مرحله کشوری و نزدیک به 6 میلیون و ۱۷۴هزار نفر رشته دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی و هنری و در 50 رشته جشنواره فرهنگی و هنری شرکت کرده‌اند. شعر، داستان‌نویسی، مقاله، کتابخوانی، نقد ادبی، وبلاگ‌نویسی، بازی‌های یارانه‌ای و نشریه الکترونیکی، تئاتر صحنه‌ای و عروسکی، نمایشنامه‌خوانی، نقالی، فیلم کوتاه، نساجی، سفال و سرامیک، حجم‌سازی، طراحی، آبگینه، خوشنویسی، نقد هنری، طراحی، عکاسی گرافیک، پوستر، کاریکاتور، سرود گروهی و همگانی، کرال فرهنگیان، تک‌نوازی، همنوازی و تک‌خوانی از حمله رشته‌های این مسابقات هستند.

از مجموعه شرکت‌کنندگان در گروه هنرهای نمایشی ۱۳۳ هزار و ۲۴۷ نفر رشته، در هنرهای آوایی ۳ میلیون نفر رشته، در گروه ادبی و پژوهشی ۵۵۹ هزار نفر رشته، در گروه هنرهای دستی حدود ۲ میلیون نفر رشته و در گروه رسانه و فضای مجازی ۳۰ هزار نفر رشته قرار دارند.

مظفر: آثار دانش‌آموزان در سال آینده قیمت‌گذاری می‌شود

زهرا مظفر، دبیر جشنواره سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور در حاشیه این جشنواره و در گفتوگو با پانا ضمن ارزیابی جشنواره فرهنگی هنری برای دانش آموزان دختر و پسر گفت: «این دوره از جشنواره پس از 10 سال با مرکزیت تهران در حال برگزاری است و معرفی ظرفیت دانش آموزان به عموم جامعه و انعکاس خبری بزرگترین رویداد فرهنگی هنری دانش‌آموزی کشور را دنبال می‌کند.»

او ادامه داد: «حضور مسئولان در این جشنواره و بازدید از کارگاه‌ها، حضور داوران مجرب و متخصص که شاید در سال‌های گذشته به دلیل دوری راه و محدود بودن زمان نمی‌شد از ظرفیت آنان استفاده کرد، یکی از مهم ترین نقاط مثبت این جشنواره بود.»

دبیر جشنواره سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور افزود: «حضور هنرمندان در این جشنواره یکی از اتفاقات نادر در برگزاری جشنواره فرهنگی هنری در طول سال های گذشته است.»

مظفر استفاده از فضاها و امکانات تهران را برای برگزاری جشنواره فرهنگی هنری مثبت ارزیابی کرد و گفت: «در این دوره از جشنواره توانستیم تعامل خود را با دستگاه‌های فرهنگی هنری مختلف افزایش دهیم که این امکان در سال‌های گذشته وجود نداشت.»

او ادامه داد: «گالری دانش‌آموزان که در فرهنگستان هنر به نمایش عموم گذاشته شد، یکی از فرصت‌هایی بود که امسال حتی برای بازدیدکنندگان از کشورهای دیگر نیز فراهم شد.»

دبیر جشنواره سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور افزود: «کارهای دانش آموزی در این گالری به قدری فاخر بود که بازدیدکنندگان از نمایش این آثار ابراز خوشحالی کردند.»

مظفر گفت: «عموم بازدیدکنندگان از این گالری درخواست خرید آثار را داشتند و این موضوع در دستورکار ما خواهد بود تا از سال آینده آثار دانش‌آموزان قیمت‌گذاری و در طول جشنواره برای فروش به عرصه نمایش گذاشته شود.»

او به بازدید از مرکز انستیتو و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: «دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌ها اذعان داشتند که کار به صورت حرفه‌ای و مهارتی در حال انجام است و ساخت بازی به صورت فنی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود تا به عنوان تولیدکنندگان بازی در آینده از ظرفیت این دانش آموزان استفاده شود. کارگاه ساخت بازی با شعار "دختر ایرانی، نقش‌آفرینی" و با حضور استادان متخصص در حال برگزاری است.»

دبیر جشنواره سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور افزود: «906 دانش آموز پسر و 1010 دانش‌آموز دختر در این دوره از جشنواره شرکت کردند که کیفیت آثار و حضور کمی و کیفی دانش‌آموزان دختر بسیار پررنگ‌تر از دانش‌آموزان پسر بود.»

مظفر برگزاری جشنواره فرهنگی هنری را برای سال آینده در تهران اعلام کرد تا بتوان از سطح تعامل با دستگاه‌های فرهنگی افزایش یابد و شرایط کارآفرینی دانش‌آموزان نیز در تهران پیگیری شود.

امسال در جشنواره بخش دختران از 30 عنوان کتاب و در بخش جشنواره پسران از 24 عنوان کتاب رونمایی شد. ۳۰ کارگاه آموزشی در جشنواره نیز در بخش دختران با حضور اساتید برجسته هنری در حال برگزاری است. افتتاح نگارخانه با بیش از ۳۰۰ اثر در نگارخانه فرهنگستان هنر نیز انجام شد و فرحناز مینایی‌پور، مدیرکل امور زنان و خانواده آموزش و پرورش نیز از این نگارخانه بازدید کرد.

کارگاه‌های مسابقات هنرهای دستی تجسمی، آفرینش‌های ادبی، رسانه و فضای مجازی، هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه، هنرهای آوایی در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری و فعالیت است.

کارگاه مسابقات آفرینش های ادبی

ملاحت نجفی، دبیر مسابقات آفرینش‌های ادبی این جشنواره است. او در گفت‌وگو با پانا به برگزاری کارگاه‌های امسال در قالب دو رشته مقاله پژوهشی و نقد ادبی اشاره کرد و ادامه داد: «در کارگاه‌ها درباره نوشتن نقد و مقاله و ویژگی‌های آنان با دانش‌آموزان صحبت می‌شود و همچنین درباره محتوا و ساختار نقد و مقاله به دانش‌آموزان آموزش داده شد.»

شرکت دانش‌آموزان در کارگاه مسابقات رسانه و فضای مجازی

شاهپور جهانجونیا، دبیر مسابقات رسانه و فضای مجازی نیز به پانا گفت: «دانش‌آموزان در این کارگاه در سه رشته وبلاگ‌نویسی، نشریه الکترونیکی و بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند و امسال اولین سال است که کارگاه‌ها و داوری بازی‌های رایانه‌ای از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور اساتید مجرب برگزار شد.»

جهانجونیا برگزاری این کارگاه‌ها را به دلیل دنبال کردن اهداف تربیتی و پرورشی موثر دانست. او ادامه داد: «وظیفه اصلی ما کار فرهنگی و تربیتی در حوزه رسانه و فضای مجازی است. با شناسایی فرصت و تهدید از طریق آموزش سواد رسانه‌ای در کارگاه‌ها این موارد را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.»

دبیر مسابقات رسانه و فضای مجازی ادامه داد: «در این کارگاه‌ها به لحاظ مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی وارد کار صنعت بازی شدیم که به 100 دانش‌آموز دختر آموزش دهیم تا بتوانند مهارت‌های تخصصی را از سوی اساتید ملی و بین‌المللی یاد بگیرند.»

شرکت 80 دانش آموز در کارگاه مسابقات هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه

وحیدرضا قناعتیان، دبیر مسابقات هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه هم خبر داد 80 دانش‌آموز دختر در دو کارگاه نمایش عروسکی و ایده‌یابی در نمایش عروسکی و چگونگی تبدیل آن به یک اثر نمایشی شرکت کرده‌اند.

شرکت 160 دانش آموز دختر در کارگاه مسابقات هنرهای آوایی

سعید مجیدی، دبیر مسابقات هنرهای آوایی نیز به آموزش صداسازی و فن بیان در یک کارگاه کرد و خبر داد 160 دانش‌آموز دختر برای بیان گفتار و تقویت بیان در این کارگاه شرکت کرده‌اند.

مراسم اختتامیه بخش دختران فردا دوشنبه 29 مرداد با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در اردوگاه شهید باهنر برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار