در راستای عدالت آموزشی منعقد شد:

تفاهم نامه طرح”خواهر خواندگی” بین آموزش و پرورش خواجه و ناحیه1 تبریز

تبریز(پانا)- تفاهمنامه طرح خواهر خواندگی بین مدارس برخوردار و مدارس محروم که از نو آوری های پیشنهادی منطقه خواجه آذربایجان شرقی بوده، با اداره آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز منعقد شد.

کد مطلب: ۸۴۵۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تفاهم نامه طرح”خواهر خواندگی” بین آموزش و پرورش خواجه و ناحیه1 تبریز

طرح خواهر خواندگی بین مدارس برخوردار و مدارس محروم که از نو آوری ها وطرح های آموزش وپرورش منطقه خواجه بوده ودر نوع خودیک طرح بدیع وتازه در استان محسوب می شود برای اولین بار بین ادارات آموزش وپرورش خواجه و آموزش وپرورش ناحیه یک تبریز منجر به امضای تفاهمنامه شد .

این تفاهم نامه در واقع با الهام از طرح خواهر خواندگی شهرها به نظام آموزش وپرورش کمک میکند که تسریع در حل مشکلات مالی وآموزشی مناطق محروم وتوسعه عدالت آموزشی وایجادزمینه های همکاری متقابل آموزشی انجام گیرد. بعبارتی نوعی تقویت عدالت آموزشی بین مدارس برخوردار ومدارس محروم ونیز حمایت ادارات ومدارس برخوردار از ادارات ومدارس کم برخوردار است.

ضمن اینکه طرح مذکور روحیه تعاون وهمدلی و هم افزایی را افزایش می دهد و در محرومیت زدایی نقش ایفا میکند، امکان تبادل امکانات ،اطلاعات وفرصت های آموزشی را هم تسریع می بخشد.

آنچه که برضرورت اجرای طرح تاکید می شود این است که در مناطق محروم وکم برخورداربه دلایل مختلف بالاخص بدلیل کمبود امکانات فرهنگی ورسانه ای در مقایسه با مناطق برخوردار ،دانش آموزان مستعد از دستیابی به موفقیت هایی که شایستگی آنرا دارند ،محروم شده وجامعه از نبوغ وکارآیی بالقوه آنها در آینده بی نصیب می ماند. ودانش آموزان این مناطق دچار افت تحصیلی یا ترک تحصیل شده ونمی توانند به سطوح بالای تحصیلی دست یابند. واز پیامدهای موضوع باز تولید فقر اقتصادی ،فرهنگی ،آموزشی و اجتماعی در مناطق محروم وتداوم مشکلاتی همچون مهاجرت در آنهاست.

دراین راستا یکی از بحث های استراتژیک نظام ، بحث عدالت آموزشی است ودر سند تحول بنیادین نیز یکی از راهبردهای اصلی را بسط وگسترش عدالت آموزشی قرار داده اند. در واقع یکی از شرائط لازم برای یک جامعه متعالی ،پویا وتوسعه یافته دستیابی به عدالت هم به معنای عام وهم به معنای خاص آن است.زیرا عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم میکند.لازمه این عدالت تعادل وتوازن فرصت های یادگیری است و هر دانش آموز متناسب با ظرفیتی که دارد باید فرصت یادگیری داشته باشد. وتا جایی که فرصت واستعداد وی اقتضا میکند باید رشد یابد.

در کنار برنامه هایی که نظام برای بهبود عدالت آموزشی ومحرومیت زدایی اجرا می کند روابط «خواهر خواندگی» کاتالیزوری بی نظیر برای افزایش سرعت در جهت محرومیت زدایی وبهبود کیفیت آموزش وپرورش مناطق محروم است.این طرح اگر بخوبی اجرا شود وصرفا به یک قرارداد روی کاغذ بسنده نشود، می تواند نقش شگرفی در توسعه وبهبود کیفیت تعلیم وتربیت مناطق محروم ایفا کند.

برای ایجاد شرائط موفقیت طرح ،حمایت وپیگیری وزارت آموزش وپرورش وادارات کل به صورت اطلاع رسانی وایجاد زمینه تئوریک وآئین نامه ای برای اجرای طرح ونیز تخصیص امتیازات ویژه وسیاستهای تشویقی برای مجریان طرح لازم وضروری است که البته باور ،اعتقاد وتعهد مسئولین را تا دستیابی به هدف می طلبد.

لازم بذکر است که طرح خواهر خواندگی برای اولین بار درسطح استان از طرف آموزش وپرورش خواجه مطرح گردیده وتوافقنامه طرح با حضور آیت اله هاشم زاده هریسی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری وبا حضور روسای ادارات آموزش وپرورش خواجه وناحیه یک تبریز ، بین دو اداره منعقد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار