مرضیه برومند: مردم در شادپیمایی عروسک‌ها در روز عید قربان شرکت کنند

تهران (پانا) - مرضیه برومند همه مردم را به حضور در شادپیمایی مردم و عروسک‌ها در روز عید سعید قربان در پارک آب و آتش تهران دعوت کرد.

کد مطلب: ۸۴۵۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مرضیه برومند: مردم در شادپیمایی عروسک‌ها در روز عید قربان شرکت کنند

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی امروز سه شنبه 23 مرداد 97 با حضور مرضیه برومند دبیر جشنواره و پیمان شریعتی معاون اجرائی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

برومند با این جمله سخنان خود را آغاز کرد: در زمانه‌ای که هر روز با اتفاق تازه‌ای غافلگیر می‌شویم جز فرهنگ و احساس همبستگی با فرهنگ راهی برای رهایی از این وضعیت نداریم.

پیمان شریعتی با اشاره به متفاوت بودن جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته گفت:‌ امسال به همت خانم برومند دو بخش ویژه به جشنواره اضافه شد که یک پله ما را به بالا سوق می‌دهد. یکی بخش دانش آموزی است که از بخشهای مغفول جشنواره بود که ما همیشه آرزو داشتیم آموزش و پرورش در رشد نمایش عروسکی سهیم شود. امروز این اتفاق می‌تواند برای جامعه دانش آموزی بسیار فرخنده باشد و قطعاً استعدادهایی از دانش آموزان به این حوزه معرفی خواهند شد.

وی افزود: بخش دوم بخش تجربه بود که با استقبال خوبی از طرف جامعه دانشجویان رو به رو شد.

مرضیه برومند با تشریح اقدامات یک سال اخیر برای برگزاری جشنواره هفدهم و عوامل شرکت کننده در این دوره گفت:‌ از شهریور سال پیش در تلاش برای اجرای این جشنواره هستیم. در 2 دوره بازبینی جشنواره حداقل 2 هزار نفر در آن شرکت داشتند و در مرحله نهایی حداقل 1200 نفر از جوانان کشور ما که حدوداً 70-60 درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند درگیر جشنواره شدند. بسیاری از این شرکت کنندگان از مناطق بسیار محروم کشور هستند.

وی با اشاره به تفاوت‌هایی در نحوه داوری جشنواره هفدهم گفت: امسال از داوران خواهش کردیم به شهرستان‌ها بروند و کارها را از نزدیک ببینند که نتیجه هم متفاوت بود.

دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی اقدامات 2 دوره اخیر جشنواره را باعث رشد کمی و کیفی نمایش‌های عروسکی در سطح کشور معرفی کرد و گفت‌: امروز کارها رشد کردند و کیفیت فوق‌العاده شده است و همین برای رضایت خاطر شخص من کافی است.

در ادامه شریعتی با اشاره به تأثیر مدیریت مرضیه برومند در سه دوره برگزاری جشنواره گفت:‌حضور خانم برومند برای جامعه تئاتر عروسکی مغتنم است که مهم‌ترین بخش آن همگرایی همه گروه‌ها و ارگان‌ها به واسطه حضور ایشان است . امسال از میراث فرهنگی تا آموزش و پرورش ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،‌صدا و سیما و انجمن سینمای جوان در جشنواره اشاره دارند. امیدوارم این همگرایی در همه جشنواره‌ها شکل بگیرد.

وی در ادامه به ارائه آماری از جشنواره امسال پرداخت و گفت:‌در جشنواره امسال 17 استان را میزبانی می‌کنیم و 5 کشور خارجی با 6 نمایش نیز حضور دارند. کشورهای تایوان ، کرواسی، فرانسه ،‌چین و افغانستان مهمانان ما در جشنواره هفدهم هستند. 17 نمایش در فضای باز ،‌ 7 نمایش دانش آموزی، 16 نمایش گروه تجربه در جشنواره امسال خواهیم داشت؛‌همچنین 4 کارگاه آموزشی در اردیبهشت ماه امسال برای گروه‌ها برگزار شد .

برومند در تشریح برنامه‌های جشنواره امسال به موضوع تقدیر از سه هنرمند تئاتر عروسکی در ایام برگزاری اشاره کرد و سپس در خصوص بخش بین‌الملل گفت:‌ فراخوان بخش بین‌الملل را مهرماه ارسال کردیم و 170 گروه از 30 کشور جهان اعلام آمادگی کردند که بعد از بازبینی تعدادی از آن‌ها انتخاب شدند. اتفاقات سیاسی اخیر بعد از اقدام ترامپ باعث شد یکی از شرکت کنندگان از روسیه به دلیل نگرانی از حضور در ایران از آمدن امتناع کرد. در عوض گروه فرانسوی از طرف آقای ترامپ از ما عذرخواهی کرد. البته هم ما تعداد آثار خارجی را کم کردیم و هم سفارت‌ها در کاهش هزینه‌ها با ما همکاری کردند.

گلایه از انستیتو گوته

برومند در ادامه از انستیتو گوته ایران به دلیل بدقولی در خصوص حمایت از یک گروه افغان شرکت کننده در جشنواره گلایه کرد و گفت:‌ در دوره قبل این گروه با هزینه خود و از طریق زمینی به ایران آمدند. امسال از طریق سفارت المان از گوته خواستیم هزینه‌های گروه را تقبل کند؛‌گوته ابتدا قبول کرد و بعد زیر آن زد. بعد از این کار ما برای گروه موردنظر بلیت تهیه کردیم.

دبیر سه دوره جشنواره تئاتر عروسکی در بخشی از سخنان خود خطاب به کسانیکه از اعمال محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران حمایت می‌کنند گفت: دود این محدودیت‌ها مستقیم به چشم مردم و فعالان فرهنگی کشور می‌رود کسانیکه هدفی جز بالا بردن فرهنگ این مردم ندارند. ما به فردا ایمان داریم فردا روشن است و آسمان عروسک‌ها آبی است.

برگزاری پاتوق کودک با همکاری میراث فرهنگی

شریعتی در خصوص پاتوق کودک امسال گفت:‌ امسال پاتوق کودک جشنواره با همکاری میراث فرهنگی و با مشارکت یک گروه باستان شناسی در محوطه تئاتر شهر برگزار می‌شود که مأموریت آشنایی کودکان با میراث فرهنگی را دنبال می‌کند.

شادپیمایی در پارک آب و آتش با حضور مردم و عروسک‌ها

معاون اجرایی جشنواره با اشاره به تغییراتی که در مکان برگزار شادپیمایی امسال ایجاد شد گفت‌: از روز اول جشنواره قرار این بود که از میدان ولیعصر به سمت تئاتر شهر حرکت کنیم اما بستن این مسیر خصوصاً در شرایط فعلی سخت بود بنابراین شهرداری پارک آب و آتش را پیشنهاد داد. من مطمئنم با فراخوان‌هایی که داده شد شور و اشتیاق لازم را ایجاد خواهیم کرد و برنامه شادپیمایی خوبی را شاهد خواهیم بود.

برومند نیز در همین موضوع گفت:‌ نمی‌دانم چرا مسئولان شهرداری این‌قدر کج سلیقه هستند. تئاتر شهر سالهاست هویت خود را از دست داده و این موضوع روز به‌روز در حال تبدیل شدن به فاجعه است. من متأسفم به خاطر اقدامات نامناسبی که در محوطه تئاتر شهر انجام می‌شود و این هویت مرکز تئاتر پایتخت را تهدید می‌کند و فکر می‌کنم باید اعتراض همگانی به شهرداری بشود. البته پارک آب و آتش از مراکز تفریحی تهران است که مردم عصرها در آن حضور دارند و این شادپیمایی می‌تواند به‌خوبی با حضور آن‌ها برگزار شود.

پیمان شریعتی نیز در ادامه همین موضوع از اعضای شورای شهر تهران خواست که توجه ویژه‌ای به ساختمان و محوطه تئاتر شهر داشته باشند.

دعوت به شادپیمایی در روز عید قربان

برومند در پایان این نشست از خبرنگاران خواست مردم را به شادپیمایی بزرگ عروسک‌ها در روز چهارشنبه 31 مرداد 97 هم‌زمان با عید سعید قربان دعوت کنند و گفت: دلم می‌خواهد خانواده‌ها همراه با عروسک‌هایشان برای شادپیمایی بیایند . این موضوع می‌تواند انعکاس مثبتی از ایران در سطح دنیا داشته باشد. سال گذشته رئیس یونیمای جهانی از دیدن شادپیمایی حیرت کرده بود. این نمایش باشکوه ما باید بازتاب خبری هم در داخل کشور و هم خارج از ایران داشته باشد. مردم ما با همه مشکلات و سختی‌هایی که با آن رو به رو هستند هنوز روحیه خود را حفظ کرده‌اند. ما علی رغم همه این سختی‌ها شادترین و امیدوارترین مردم دنیا هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار