احمد حکیمی پور*

خلأ فرهنگ پارلمانی در کشور

مجلس حق سوال از رئیس‌جمهور را دارد و این موضوع قابل کتمان نیست. اگر موضوع یا موضوعاتی وجود داشته و با تعامل به نتیجه نرسیده باشد و نیز راه‌های دیگر هم به کار رفته، اما نتیجه‌ای حاصل نشده باشد، سوال از رئیس‌جمهور توجیه‌پذیر است‌‌‌‌.

کد مطلب: ۸۴۵۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد

در هر نظام باثباتی تعامل قوا با یکدیگر اصلی غیر قابل انکار است و موضوعی که جامعه به طور طبیعی انتظار دارد آن است که تعامل میان قوای مختلف به‌ویژه قوه مجریه و مقننه برقرار باشد. انتظار است تا قبل از آنکه مسائل و موضوعات به استفاده از ابزار قانونی نیاز داشته باشد، در جلساتی که میان دولت و مجلس برگزار می‌شود، مسائل و مشکلات بین آنها مطرح و در موردشان تصمیم‌گیری شود.

در شرایط فعلی برای همدلی و هماهنگی در میان قوای کشور انتظار بیشتری وجود دارد. نکته مهم این است که اگر سوالی در مجلس نتواند به اصل مطلب اشاره کرده و به پاسخ درست و موثر برسد، فایده‌ای بر طرح سوال مترتب نخواهد شد. در حال حاضر سوال اعلام وصول شده، اما توقع دلسوزان جامعه و مردم آن است، هنگامی که مردم را دائما به وحدت دعوت می‌کنیم، در میان مسئولان هم این موضوع نمود بیشتری داشته باشد و نشان دهنده تعامل میان دولت و مجلس باشد.

برخی روز استیضاح وزیر رفاه را اوج ناامیدی از مجلس می‌دانند؛ در آن روز بحث‌ها و نکاتی در مجلس مطرح شد که در شأن پارلمان جمهوری اسلامی نبود و به نوعی بحث‌های شخصی مطرح شد؛ در حالی که مشکلات کشور شخصی نیست، این‌گونه موضوعات به اعتماد، امید عمومی و همچنین به ذهنیت جامعه نسبت به مسائل و مسئولان خدشه وارد می‌کند و در نتیجه با توجه به شرایط فعلی، به جامعه و به اصطلاح اعتمادی که باید در میان مردم و مسئولان وجود داشته باشد، آسیب می‌زند.

پارلمان و استیضاح همیشه وجود داشته و خواهد داشت و در همه دنیا هم وجود دارد، افشاگری هم در عالم سیاست و بین گروه‌ها و احزاب سیاسی موضوع مرسومی در دنیاست، اما ادبیات و شکل بیان مطلب بسیار مهم است. مسائلی که در جلسه استیضاح مطرح شد، بسیار ابتدایی و شخصی و سطحی نازل و با ادبیات نظام پارلمانی بسیار فاصله داشت. فرهنگ نظام پارلمانی بسیار متشکل و منظم است و در حالی که از زمان مشروطه تا امروز در کشور ایران پارلمان وجود داشته، اما فرهنگ پارلمانی به صورت کامل در کشور به وجود نیامده است. مانند حزب که بیش از 100 سال است در کشور حزب وجود دارد، اما فرهنگ کار حزبی در کشور به رسمیت شناخته نشده است.

در رابطه با بحث رفراندوم که رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با تلویزیون مطرح کردند هم باید اذعان داشت رفراندوم مراحلی دارد و موضوع آن باید مشخص باشد، زیرا مسیر رفراندوم در قانون اساسی مشخص است؛ باید متوجه بود که کشور در چه زمینه‌ای به نقطه حساس رسیده که نیاز است تا از مردم نظرخواهی شود. پیش‌بینی‌ای که قانون اساسی در ساختار جمهوری اسلامی داشته درست بوده و می‌تواند راهگشا باشد.

رئیس‌جمهور اگر تشخیص دهد باید آن موضوعی را که احتیاج به رفراندوم دارد مطرح و دنبال کند تا مراحل قانونی دقیق طی شود. در صورت ضرورت قطعا طی مراحل قانونی امر خوبی است، اما بستگی به موضوع دارد. اگر رئیس‌جمهور نکته‌ای در ذهن داشته، بهتر است درباره آن موضوع روشنگری کند. امیدواریم ابزار مردمسالاری از جمله پارلمان، احزاب، مطبوعات، نهادهای سیاسی و اجتماعی در کشور به خوبی شکل گیرند.

منبع: آرمان

* دبیرکل حزب اراده ملت ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار