بیست و یکم مرداد ، روز حمایت از صنایع کوچک در مسیر اقتصاد مقاومتی

اسلامشهر (پانا) - در راستای تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر اهمیت حمایت از جایگاه اقتصادی صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کشورمان ، بیست و یکم مرداد ماه روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۸۴۴۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد
بیست و یکم مرداد ، روز حمایت از صنایع کوچک  در مسیر اقتصاد مقاومتی

تعریف صنایع کوچک و متوسط در میان کشورها و مناطق جهان بسیار متفاوت است. در حقیقت ، شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم بر هر کشور ، معرف صنایع کوچک و متوسط آن است. برخی از معیارهایی که معمولا در تعریف صنایع کوچک و متوسط به کار می‌روند عبارتند از، تعداد کارکنان، میزان سرمایه، حجم دارایی، کل حجم فروش و ظرفیت تولید.

تغییر سریع و گسترده فناوری تولید در دهه‌های اخیر و فاصله‌گرفتن از تولید انبوه در صنایع بزرگ و گرایش به سمت تولید انعطاف‌پذیر در صنایع کوچک و متوسط ، توانایی رقابت فعالیت‌های صنعتی کوچک را افزایش داده و منجر به انتقال فعالیت‌های اقتصادی از صنایع بزرگ به سمت صنایع کوچک شده است.

اولین بار سازمان نواحی صنعتی ، در بیست ویکم مرداد سال 1343 به منظور برنامه ریزی و اجرای طرح های مربوط به نواحی صنعتی کشور تأسیس شد. پس از آن در سال 1347 سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط شکل گرفت.

پس از چندین مرحله تغییر نام و اصلاح اساسنامه در نهایت سال 1384 سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مشغول خدمت رسانی به صنایع کشور و به طور خاص صنایع کوچک و متوسط شده است.

در حال حاضر صنایع کوچک و متوسط بیش از 96 درصد صنایع کل کشور و حدود پنجاه درصد از اشتغال کشور را در برگرفته و حمایت از صنعت گران و کارآفرینان شاغل در صنایع مذکور به نحوی حمایت از ایجاد اشتغال صنعتی پایدار و گسترش عدالت اجتماعی در همه مناطق به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

با توجه به این که بخش عمده ای از واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی، صنایع کوچک محسوب می شوند ، حمایت از بنگاه های تولیدی کوچک از طریق اعطای تسهیلات مالی ، برگزاری دوره های آموزشی ، اجرای تورهای صنعتی ، اعزام هیئت های تجاری و صنعتی به نمایشگاه های داخلی و خارجی از جمله مهم ترین برنامه ها و اولویت ها می باشد.

اکنون سهم صنایع کوچک در ارزش افزوده ایجاد شده کشور رقمی نزدیک 18 درصد از کل صادرات را در اختیار خود گرفته اند. اما این ارقام با توجه به نمونه های موفق بین المللی واقعا ناچیز است و باید به گونه ای سیاست گذاری کنیم تا با ایجاد نشاط تولید جایگاه قابل قبولی به آنها اختصاص دهیم.

اگر اقتصاد کشور به سمت اینگونه صنایع سوق داده شود شاهد تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

شایان ذکر است ، صنایع کوچک با توجه به سرمایه اولیه پایینی که نیاز دارد، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی کند اما در مقابل ظرفیت اشتغال زایی بالایی دارد. همچنین بهره‌وری در صنایع کوچک بیشتر از صنایع متوسط و در صنایع متوسط بیشتر از صنایع بزرگ است.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار