در آیین سی و ششمین جشنوارۀ فرهنگی _هنری دانش آموزان

مطهری: آموزش و پرورش وظیفه دارد از تبدیل ذهن دانش آموزان به انبار کالا جلوگیری کند

باید بودجه خوبی در اختیار آموزش و پرورش برای امور پرورشی قرار بگیرد

تهران (پانا) - علی مطهری، نایب رئیس و نمایندۀ مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در آیین سی و ششمین جشنوارۀ فرهنگی-هنری دانش آموزان برگزیدۀ سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، ضمن تقدیر از وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این جشنواره گفت: باید از این گونه برنامه ها در کشور ما بیشتر برگزار شود.

کد مطلب: ۸۴۴۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مطهری: آموزش و پرورش وظیفه دارد از تبدیل ذهن دانش آموزان به انبار کالا جلوگیری کند

وی در ادامه با اشاره به این امر که زمانی که تعبیر آموزش و پرورش می شود، معنای تعیلم و تربیت از آن به ذهن متبادر می‌شود، افزود: فرق انسان و حیوان در استعدادهای انسان است و علت این که انسان در حال تمدن و پیشرفت است و امکان پیشرفت و پسرفت برای او وجود دازد همین استعدادهای اوست.

نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حیوان را به دلیل غرایز، موجودی برشمرد که هیچ پیشرفت و پسرفتی ندارد و برهمین اساس، ادامه داد: حتی حیواناتی که مثل موریانه ها و زنبور عسل زندگی اجتماعی دارند، دیده می شود که حتی با دو هزار سال پیش خود هیچ تفاوتی ندارند؛ اما انسان دارای فطرت است.

مطهری فطرت انسان را به دو شکل تقسیم بندی کرد و با اشاره به این موضوع که فطرت به عقل و قلب تقسیم بندی می شود، اظهار داشت: در فطرت عقل برخی موضوعات برای انسان روشن است و در برخی موارد وقتی که او به سن بلوغ می رسد همه آن ها را درک می کند.

وی با اشاره به این موضوع که انسان با درک های ابتدایی علم را می سازد و با آن پیشرفت می کند، تصریح کرد: انسان زیبایی شناس و زیبایی دوست است و در ذات هر انسانی این موضوع وجود دارد.

این مقام مسئول با اذعان به این امر که قدرتی در نهاد انسان وجود دارد که بر اساس آن انسان همواره به تولید علاقه مند است، تأکید کرد: انسان همیشه برخی چیزها را خوب و برخی چیزها را بد می داند و هر انسانی تمایل به پرستش دارد و سعی می کند معبودی را پیدا کند.

مطهری ادامه داد: بر اساس مسایل فطری پیشرفت هایی برای انسان به وجود می آید و از حقیقت دوستی علم پیشرفت می کند و از زیبایی آفرینی هنر دیده می شود و پیشرفت می کند.

مطهری: توجه به استعدادها یکی از مهمترین تفاوت های اجتماعات توسعه یافته و عقب مانده است. در اجتماعات عقب مانده استعدادها مانند مواد خام هستند اما در کشورهای توسعه یافته استعدادها شناسایی می شود و پرورش می‌یابند

نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که ابداع و ابتکار در میان انسان ها موجب می شود تا هر سال شکل خودروها تغییر کند، اظهار داشت: آموزش و پرورش همان طور که در بخش آموزش وظیفه دارد که تخیل دانش آموزان را تقویت کند و ذهن را از شباهت به انبار کالا دور کند تا قدرت تفکر داشته باشد، در بخش تربیت نیز باید استعدادهای دانش آموزان را تقویت کند.

مطهری ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که جشنواره فرهنگی و هنری استعدادها را تقویت می کند، با تشریح تفاوت های میان صنعت و هنر تصریح کرد: در صنعت اشیایی ناقص می شوند و از رشد و تکامل باز می مانند تا شکل جدیدی از اشکال پدید آیند اما تربیت این طور نیست بلکه شبیه کار باغبان است.

وی ادامه داد: استعداد رشد و نمو در گیاه وجود دارد و باغبان استعدادهای موجود را با شرایط خارجی به روزرسانی می کند تا خود به خود این گیاه رشد کند اما در تربیت این گونه است که استعدادها در دانش آموزان وجود دارد و ما می بایست این استعدادها را پرورش دهیم.

مطهری توجه به استعدادها را یکی از مهم ترین تفاوت های اجتماعات توسعه یافته و عقب مانده دانست و با اذعان به این امر که که در اجتماعات عقب مانده استعدادها مانند مواد خام هستند اما در کشورهای توسعه یافته استعدادها شناسایی می شود و پرورش می یابند، اظهار داشت: مسولین وظیفه دارند جوانان را در مسیر هنر تربیت کنند و من بسیار خوشحالم که معاونت فرهنگی و تربینی آموزش و پرورش فعال تر شده است.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود، با اشاره به این موضوع که امروز همان گونه که به آموزش اهمیت می دهیم، باید به پرورش هم اهمیت بدهیم، تصریح کرد: در مجلس نیز باید بودجه خوبی در اختیار آموزش و پرورش برای امور پرورشی قرار بگیرد تا بودجه‌هایی برای توجه به استعدادیابی دانش آموزان در حوزه های فرهنگی و هنری تخصیص داده شود و جوانان باید هم در تربیت قوه تفکر و تعقل و هم در آموختن مهارت های زندگی و هنری تلاش کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار