جمعه خبر: مجلس وزیر کار را بی‌کار کرد، روحانی ناگفته‌ها را در مجلس می‌گوید

تهران (پانا) - گفت‌و‌گوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم درمورد شروط مذاکره با آمریکا و مسائل ارزی و اقتصادی، اعمال اولین بخش تحریم‌های آمریکا ضد ایران، سوال مطهری از وزیر دادگستری در مورد رفع حصر و استیضاح وزیر کار مهم‌ترین اخبار این هفته بود.

کد مطلب: ۸۴۴۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر: مجلس وزیر کار را بی‌کار کرد، روحانی ناگفته‌ها را در مجلس می‌گوید

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 13 تا 19 مرداد ماه، شاهد اتفاقات و رخ‌دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای که خبرهای جنجال‌برانگیز بسیاری را به همراه داشت. که مهم‌ترین آنها گفت‌و‌گوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم درمورد شروط مذاکره با آمریکا و مسائل ارزی و اقتصادی، اعمال اولین بخش تحریم‌های آمریکا ضد ایران، سوال مطهری از وزیر دادگستری در مورد رفع حصر و استیضاح وزیر کار است.

حضور سخنگوی وزارت امورخارجه در پانا

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در هفته گذشته در آستانه روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری پانا در مصاحبه‌ای مشروح گفت: «خروج آمریکا از برجام بسیاری از مناسبات ایران در منطقه و جهان را با تغییرات مواجه کرد، تغییراتی که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با در پیش گرفتن سیاست تازه در رایزنی، اعزام نمایندگان ویژه و سفرهای پی‌درپی وزیر امور خارجه و معاونان در حال هدایت و کنترل آن است.»

او ادامه داد «با وجود این جنگ روانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به همراه متحدان منطقه‌ای خود ضد ایران آغاز کرده است هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد، از تهدید توئیتری تا آمادگی برای مذاکره و فیلم‌های کوتاه چند دقیقه‌ای در به اصطلاح حمایت از مردم ایران.»

قاسمی همچنین از آخرین وضع رایزنی‌ها با اروپا برای حفظ برجام و همچنین نگرانی‌ها از جنگ میان ایران و آمریکا، ادعاهای تکراری ضرورت خروج ایران از سوریه و آخرین اخبار از وضع روابط بین ایران و عربستان سخن گفت .

قاسمی در این مصاحبه درباره ادعاهای اسرائیل برای خروج ایران از سوریه نیز سخن گفت. او گفت که ورود ما به سوریه مستشاری و به درخواست دولت سوریه است و تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور خواهیم بود. هدف جدی ما علاوه بر درخواست دولت سوریه مبارزه با تروریسم بود و هنگامی که احساس کنیم سوریه به یک تثبیت نسبی نزدیک شده است و مبارزه با تروریسم هم به انتها رسیده و تا حد زیادی موفقیت‌های لازم حاصل شده است قطعا می‌‌‌توانیم این حضور مستشاری خود را در سوریه کاهش دهیم یا خارج شویم.

واکنش رسمی روحانی به طرح سوال نمایندگان

پس از اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهوری، حسن روحانی هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نسبت به این اقدام نمایندگان خانه ملت که بسیاری آن را غیرقانونی می‌دانند واکنش نشان داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه «سوال تعدادی از نمایندگان، در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است»، تاکید کرد: «اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد.»

روحانی متذکر شد: «این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو کنم که آن‌ها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.»

بازخوانی دستور اقتصادی رهبر معظم انقلاب به دولت

روز دوشنبه فیلمی از گزیدهای بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان که ۲۴ تیرماه برگزار شد در پایگاه اطلاع‌رسانی حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب منتشر شد.

رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند: «به مشکل نظام بانکی به‌طور جدّی باید رسیدگی بشود؛ این حرفی است که همه میزنند. ... در نظام بانکی و مشکل نقدینگی‌ای که الان در کشور وجود دارد، اگر چنانچه ما میتوانستیم با هنرِ هدایت این نقدینگی به کارهای سازنده و مفید، کشور را پیش میبردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود؛ الان یک بلای بزرگی است؛ واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است.»

ایشان همچنین در بخش دیگری از بیاناتشان گفتند: «این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق‌العاده‌ای است؛ هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است؛ ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است.»

... به نظر من مسئله‌ی بانک‌ها و بخصوص تکیه‌ی روی مسئله‌ی نقدینگی احتیاج دارد به یک کارگروه دانا، حسّاس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع؛ دولت یک کارگروهی تشکیل بدهد. ... یک کارگروه قویّ فعّالِ شب‌وروزکار، معیّن بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئله‌ی بانک‌ها و با مسئله‌ی نقدینگی چه‌جوری بایستی برخورد کنند.

سخنان توفانی ظریف درمراسم تجلیل از خبرنگاران عرصه دیپلماسی

روز دوشنبه مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه دیپلماسی کشورمان با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در حالی که این مراسم هم زمان به روز آغاز بازگشت تحریم‌های آمریکا ضد ایران بود، محمد جواد ظریف در سخنانی در جمع خبرنگاران آمریکا را خطاب قرار داد و تحریم ها و دیگر اقدامات این کشور و متحدانش را تنها بازی با افکار عمومی ایران خواند. او از انزوای آمریکا گفت و مقابله مردم ایران.

ظریف در این مراسم در مورد مسئله مذاکره با آمریکا گفت: «نمی‌گویم وضع کشور بی‌اشکال است اما فضای روانی که ایجاد شده و متاسفانه برخی از ما هم به این فضای روانی در صحنه سیاسی دامن زدیم چراکه خیال کردیم در این فضای روانی و رسانه‌ای با رقیب خود برخورد می‌کنیم آنها را در اهداف خود پیش برده است. اگر نه چه کسی باور می‌کند آقای ترامپ در مذاکره جدی است. می‌خواهی مذاکره کنی، مقام معظم رهبری مشخص کرده اند. مقام معظم رهبری در مذاکرات برجام فرمودند اگر ما از این مذاکرات نتیجه ببینیم و ببینیم آمریکایی‌ها در این مذاکرات درست عمل می‌کنند می‌شود زمینه برای مذاکرات آتی.»

او همچنین تصریح کرد: «ما همیشه در مقابل دنیا بودیم این بار دنیا پشت ما ایستاده است. البته ما هیچ‌گاه به دنیا اتکا نمی کنیم. عامل قدرت ما این است که به دنیا اتکا نکنیم.»

ظریف با اشاره به التهابات اخیر قیمت دلار در کشورمان، بیان کرد: «دقت کنید که التهابات بازار ارزی در مغازه شکل نگرفت بلکه در رسانه و فضای مجازی شکل گرفته است، با قیمت‌های نجومی و عجیب و غریب دلار معامله‌ای صورت نگرفته و اگر هم معامله‌ای بوده، معاملات کوچکی بوده است در واقع این قیمت‌ها در فضای افکار شکل گرفته نه واقعیات روی زمین.»

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی روحانی با مردم

نوسانات بازار ارز، وضع اقتصادی، بازگشت تحریم‌های آمریکا، موضوع مذاکره با آمریکا و... همه موضوعاتی بودند که مردم انتظار داشتند پاسخ به سوالات خود درباره آنها را مستقیم از زبان رئیس جمهوری بشنوند.

در حالی که بسته پیشنهادی اقتصادی دولت برای کنترل بازار ارز روز دوشنبه ارائه شد، حسن روحانی نیز سه‌شنبه شب در مقابل دیدگان مردم در جعبه تلویزیون نشست و به سوالات آنها در همه حوزه ها پاسخ داد.

او در این گفت‌و‌گو که در نهاد ریاست جمهوری و با مجری‌گری مرتضی حیدری برگزار شد درباره بازگشت تحریم‌های آمریکا ضد ایران و پیشنهاد مذاکره با ایران، اظهار کرد: «شما از بحث آمریکا و حرف‌هایی که مقام‌های آمریکایی به صورت متناقض می‌گویند. من باید از این نکته شروع کنم که مردم ما در طول سال‌های گذشته تجربه خوبی هم از مقام‌های آمریکا و هم از دولتمردان ایران دارند. کسانی که دولت را امروز در ایران به دست دارند از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره و میز مذاکره بوده و حتی با آمریکایی ها مذاکره کردند و در طول دو سال مذاکرات مداوم، مذاکره به نتیجه ای رسید که آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و دیگران متعهد و ایران هم متعهد بود.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «مذاکره مبانی دارد که اولین آن صداقت است. به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که ادعای مذاکره می‌کند امروز کسی است که از همه تعهدات بین‌المللی از پاریس تا ... خارج شده است. خطاب این مذاکره دولت ایران نیست. آنها از پشت میز مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که می‌خواهد مذاکره کند. همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌تواند داشته باشد. کسی که چاقو را به بازوی طرف می‌برد و می‌گوید می‌خواهیم مذاکره کنیم باید اول چاقو را در بیاورد و بعد پای میز مذاکره بنشیند.»

روحانی خاظر نشان کرد:‌ «آمریکا بدهکار ملت ایران است، هم بدهکار عذرخواهی است و هم بدهکار غرامت است، بدهی‌‌اش را پرداخت کند و ما همواره آماده مذاکره هستیم‎.»

او همچنین با اشاره به ناآرامی های دی ماه 96 آن را عاملی برای جسارت ترامپ می داند و گفت:«شما دیدید 22 دی ماه است که اعلام می‌کند اگر دیگران نیایند از برجام خارج می‌شود یعنی هم عوامل داخلی و هم خارجی برای ایجاد این مشکلات دست به دست هم داد و ما در فرودین دیدیم که یک التهاب و جهش بزرگ در بازار ارزی ایجاد شد.»

روحانی ادامه داد: «این التهاب به نظر من قابل کنترل بود. اگر همه با هم از خریدار و فروشنده و صراف و بانک کنار هم قرار می‌گرفتیم می‌توانستیم آنرا کنترل کنیم اما عده‌ای آمدند ارز گرفتند و جنس وارد نکردند و سوء استفاده نکردند.»

او همچنین گفت که خردادماه می‌خواستم با مردم صحبت کنم که باتوجه به فوتبال و جام جهانی و آماده شدن بسته جدید ارزی باعث شد اندکی این مسئله به تاخیر بیافتد.‎

رئیس‌جمهوری ضمن تشکر از مردم به دلیل فشار زیادی بر روی دوششان بوده، قول داد که سعی می کنم آن را جبران کنم.

آغاز دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران

آمریکا دوشنبه 15 مردادماه (7 اوت)، اجرای بسته اول از تحریم‌ها ضد ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرد. به گفته آمریکایی بخش دوم تحریم‌ها روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) به اجرا درخواهد آمد. بخش اول تحریم‌ها تجارت خودرو و فلزات و بخش دوم معاملات نفتی و بانکی با ایران را در برمی‌گیرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسم امضای فرمان اجرایی تحریم‌ها علیه ایران ادعا کرد: «سیاست آمریکا، وارد آوردن حداکثر فشار اقتصادی به ایران است.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز که در مسیر بازگشت از سفر آسیایی خود به کشورش ادعا کرد: «تحریم‌های جدید ضد ایران به صورت موشکافانه اجرا شده و تا زمانی که حکومت ایران تغییر رویه بدهد، پابرجا خواهند ماند.»

با این وجود اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد و گفت که این اتحادیه و دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند که کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را باز نگه دارند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عمیقا نسبت به اقدام آمریکا ابراز تأسف کرد و از تلاش اتحادیه اروپا برای تشویق شرکت‌های کوچک تجاری که شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شوند با ایران خبر داد.

دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز به صورت جداگانه بر تلاش برای مقابله با تحریم های آمریکا تأکید کردند.

سوال علی مطهری از وزیر داد گستری در زمینه رفع حصر

علی مطهری ، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در جریان سوال خود از علیرضا آوایی، وزیر دادگستری، در مورد ادامه حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی اظهار کرد: «موضوع حصر همانطور که موضوع گروگان‌گیری آمریکایی‌ها از طریق مجلس حل و فصل شد، باید از طریق مجلس رسیدگی و حل و فصل شود.»

او ادامه داد: «سؤال من سیاسی و جناحی یا فراکسیونی نیست، ملی است و با هدف حل یکی از مشکلات اجتماعی کشور که آثار سیاسی و اقتصادی داشته است مطرح می‌شود. بدیهی است که حصر خانگی رهبران یک حرکت اجتماعی مادام که جامعه در حال التهاب و آشوب است، برای فرونشاندن آن التهاب قابل قبول است و در کشورهای دیگر هم اتفاق می‌افتد. اما ادامه آن پ س از بازگشت آرامش به جامعه بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است.»

او ادامه داد: «یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی پرداختن به این گونه مسائل مهم کشور و نظارت بر حسن اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت است، کاری که معمولا در مجالس گذشته و حال مغفول بوده است.»

سید علیرضا آوایی نیز در نشست علنی مجلس در پاسخ به سوال علی مطهری در زمینه رفع حصر آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبیبه ذکر چند جمله کوتاه بسنده و اظهار کرد: «من این سوال را برای قوه قضائیه ارسال کردم و علت آن را جویا شدم که پاسخ آن‌ها فقط این بود که موضوع حصر در صلاحیت شورای عالی امنیت ملی است و این شورا حصر را تصویب کرده است.»

وزیر دادگستری همچنین در پاسخ به کسانی که خواهان ارجاع موضوع حصر به مقام رهبری بودند، گفت: «ما می‌توانیم مسائل را از طریق قانون حل کنیم و نیازی به ارجاع همه مسائل به مقام معظم رهبری و کمک خواستن از ایشان نیست.»

در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 95 رای موافق، 95 رای مخالف و 15 رای ممتنع اعلام کردند که از پاسخ های کوتاه وزیر دادگستری درباره مسئله حصر قانع شده‌اند.

سفر وزیر امور خارجه کره شمالی به تهران

ری هونگ یو، وزیرامور خارجه کره شمالی، روز سه‌شنبه پس از شرکت در نشست آ سه آن در سنگاپور به تهران سفر کرد که در این سفر با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار ها طرف‌ها، با ابراز رضایت از روابط دو جانبه و استقبال از گسترش آن، درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و دیگر موضوعات مورد علاقه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.‎

از ابتدای سال جاری تا کنون وزیر امور خارجه کره شمالی از کشورهای چین، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و سوئد بازدید کرده است.

با رای نمایندگان و زیر کار بیکار شد

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه 17 مرداد با 129 رای موافق، 111 رای مخالف و 3 رای ممتنع استیضاح شد.

این برای دومین بار بود که ربیعی در دولت دوازدهم استیضاح می‌شد که در نوبه قبل با اختلاف یک رأی توانست از سد مجلس عبور کند.

وزیر کار پس از حواشی بسیار در مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد. برخی از اهالی بهارستان با توجه به اینکه استیضاح ربیعی بدون نظر کمیسیون مربوط اعلام وصول شده بود با انجام آن مخالف بودند که همین امر باعث شد مجلس یک ساعت بدون حضور خبرنگاران و در تنفس این امر را بررسی کند که در نهایت نمایندگان تصمیم به استیضاح گرفتند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به همراه برخی از وزرا در جلسه بهارستان برای حمایت از ربیعی حضور یافتند و مجلس با تمام حواشی و فریادهای موافقان و موافقان بالاخره از جواب‌های وزیر کار راضی نشد و به برکناری او از این وزارتخانه رأی داد و علی ربیعی در حالی که بسیاری او را اولین قربانی دولت دوازدهم می دانستند از هیأت دولت خداحافظی کرد.

بر اساس قانون حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سه ماه فرصت دارد وزیر جدید پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند تا بتواند از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد.

در مدت سه ماه آینده روحانی می تواند از سرپرست برای وزارت کار استفاده کند.

حاشیه جلسه هیات دولت همزمان با روز خبرنگار

شاید مهمترین اتفاق جلسه روز چهارشنبه 17 مرداد هیات دولت حضور حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری و سایر اعضای هیات وزیران به مناسبت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران و گرفتن عکس یادگاری با آنهاشت.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود ضمن تبریک روز خبرنگار از وضع خطیر کشور و قصد آمریکا برای تحت فشار قرار دادن مردم ایران و عملیاتی کردن خواسته‌های خود طی 40 سال گذشته را در ایران خبر داد.

او همچنین با توجه به وضع اقتصادی گفت: «باید به تولید توجه بیشتری کنیم و اگر نتوانیم موانع پیش روی تولیدکنندگان را به موقع حل کنیم، ممکن است با مشکل روبه‌رو شوند و به همین منظور بسته‌ای برای حمایت از تولید تهیه شده است.»

پس از او مرد سیاست خارجی ایران یعنی محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره اظهار نظر برخی سران نظامی درباره موضوعات سیاست خارجی در موقعیت فعلی و تاثیرش در مناسبات بین‌المللی به پانا گفت: «دنیا به جایی رسیده است که هر کس هر جایی صحبت می‌کند تنها برای یک گروه کوچک صحبت نمی‌کند و شنوندگان ما جهانی شده‌اند.»

او ادامه داد: «امیدوارم همه دوستان ما که صحبت می‌کنند متوجه این واقعیت باشند که در یک گروه کوچک سخن نمی‌گویند بلکه برای تمام دنیا صحبت می‌کنند و باید دقت لازم را انجام بدهند.»

پس از آن محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه و محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شدن و از حال و احوال اقتصاد و برنامه های اقتصادی کشور گفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار