در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم

روحانی: اگر دولت آمریکا آماده مذاکره است درباره غرامت‌هایی که باید به ایران بدهد مذاکره کنیم

مردم باید بدانند تا فرودین سال آینده به نرخ ارز کالای اساسی دست نمی‌خورد

تهران (پانا) – رئیس‌جمهوری کشورمان به صورت زنده درباره مسائل مختلف و مهم فعلی کشور با مردم سخن گفت.

کد مطلب: ۸۴۳۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: اگر دولت آمریکا آماده مذاکره است درباره غرامت‌هایی که باید به ایران بدهد مذاکره کنیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان امشب (دوشنبه) به صورت زنده از شبکه یک سیما درباره مسائل مختلفی به ویژه وضع ارز، برنامه‌های دولت برای آینده و مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها با مردم سخن گفت.

او در این گفت‌و‌گو که در نهاد ریاست جمهوری و با مجری‌گری مرتضی حیدری برگزار شد با تبریک روز خبرنگار درباره بازگشت تحریم‌های آمریکا ضد ایران و پیشنهاد مذاکره با ایران، اظهار کرد: «شما از بحث آمریکا و حرف‌هایی که مقام‌های آمریکایی به صورت متناقض می‌گویند. من باید از این نکته شروع کنم که مردم ما در طول سال‌های گذشته تجربه خوبی هم از مقام‌های آمریکا و هم از دولتمردان ایران دارند. کسانی که دولت را امروز در ایران به دست دارند از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره و میز مذاکره بوده و حتی با آمریکایی ها مذاکره کردند و در طول دو سال مذاکرات مداوم، مذاکره به نتیجه ای رسید که آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و دیگران متعهد و ایران هم متعهد بود.»

رئیس‌جمهوری کشورمان ادامه داد: «مذاکره مبانی دارد که اولین آن صداقت است. به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که ادعای مذاکره می‌کند امروز کسی است که از همه تعهدات بین‌المللی از پاریس تا ... خارج شده است. خطاب این مذاکره دولت ایران نیست. آنها از پشت میز مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که می‌خواهد مذاکره کند. همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌تواند داشته باشد. کسی که چاقو را به بازوی طرف می‌برد و می‌گوید می‌خواهیم مذاکره کنیم باید اول چاقو را در بیاورد و بعد پای میز مذاکره بنشیند.»

روحانی گفت: «آنها می‌خواهند مردم ایران را دچار تردید کنند و برای انتخابات کنگره استفاده کنند. ما حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم. در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد 1+5 با وزیر امور خارجه ما مذاکره کرد آقای تیلرسون بودند. کاری که ترامپ انجام می دهد بر خلاف منافع ملی ایران است.»

او افزود: «من پیش شرطی ندارم . اگر دولت آمریکا امروز آماده است برای غرامت هایی که از سال 32 باید پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است. به داخل مداخله در کشور ایران هم بدهکار است. »

گزیده‌ای از مهم ترین سخنان حسن روحانی با مردم را بخوانید:

- امریکا بدهکار ملت ایران است، هم بدهکار عذرخواهی است و هم بدهکار غرامت است، بدهی‌‌اش را پرداخت کند و ما همواره آماده مذاکره هستیم‎.

- درواقع امریکایی‌ها اول به دنبال این بودند که بقیه کشورهای 5+1 را با خود همراه کنند و به همین دلیل ترامپ در دی ماه سال گذشته از شرکایش خواست که مذاکره مجدد درباره برجام برپا کنند که به هدفش نرسید و به تنهایی خارج شد.

- هدف آنها این بود که ایران هم از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرند.‎

- ترامپ می‌خواست همه دستاوردهای برجام را از ما بگیرد. او میخواست همه جهان را وادار به تحریم ایران کند ولی در این راه ناموفق بودند.

-همین امروز اروپایی‌ها دربرابر امریکا ایستادگی کردند و آن قانون انسداد را اعلام کردند و گفتند هرشرکتی که با ایران کار می‌کند اگر بخواهد حرف اروپا را گوش کرده و ایران را تحریم کند. اروپا او را تحریم خواهد کرد.‎

- از نظر سیاسی به نظر من کشورهای باقی مانده در برجام سنگ تمام گذاشتند و به صراحت کار آمریکا را محکوم کردند ولی در مقام عمل باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌خواهند این خروج آمریکا را جبران کنند.‎

- مشکل آنها شرکت‌هایی است که ممکن است تحت فشار آمریکا قرار بگیرند. ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. قول اروپا و چین و روسیه این است که هم روابط بانکی و هم فروش نفت ما را حفظ کنند.

- برای ما در روابط خارجی منافع ملی ما مهم است البته رابطه‌ای که ما با روسیه و چین داریم با اروپا قابل مقایسه نیست. ما با چین و روسیه رابطه بهتری داریم.

-این چین است که به عنوان بزرگترین شریک تجاری ما نقش عمل می‌کند و آنها متعهد بودند به حفظ روابط خود با ایران ولی ممکن است از نظر اجرای تعهدات تفاوت‌هایی ایجاد شود ولی به صراحت هم چین و هم روسیه می‌گویند که به تعهدات خود عمل می‌کنند.‎

- ما روابط خوب با همه جهان می‌خواهیم ولی در وضع فعلی کشورهای آسیایی برای ما بسیار مهم است ولی هیچ مانعی هم برای روابط با اروپا نداریم.

نوسانات ارزی کشور

- ما یک سری مشکلات و بیماری‌های اقتصادی داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل نیست بلکه برخی مربوط به قبل انقلاب و برخی بعد از انقلاب است. این مشکلات سالهاست که در یک شرایطی بروز و ظهور می‌کند.

- موضوع نقدینگی یکی از این شرایط است، حرکت نقدینگی به دلیل متزلزل شدن اعتماد مردم به آینده است، اینها دست به دست هم می‌دهد.

-ما در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم روند ما به گونه‌ای بود که ارزش کاهش پیدا می‌کرد و ما چاره‌جویی می‌کردیم برای جلوگیری از این کاهش.

- دلیل این کاهش خوش‌بینی مردم به آینده و امیدواری آنها بود و می‌دانستند که شرایط بهتر می‌شود البته برخی منابع ارزی ماهم در مذاکرات آزاد می‌شد.

-دو عامل باعث مشکل ارزی شد. هر دو این عوامل از دی ماه اغاز شد. در پنجم دی تقریبا یک اعتراضاتی از یک شهری در ایران اغاز شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد.‎

- شما دیدید 22 دی ماه است که اعلام می‌کند اگر دیگران نیایند از برجام خارج می‌شود یعنی هم عوامل داخلی و هم خارجی برای ایجاد این مشکلات دست به دست هم داد و ما در فرودین دیدیم که یک التهاب و جهش بزرگ ایجاد شد.

- این التهاب به نظر من قابل کنترل بود. اگر همه با هم از خریدار و فروشنده و صراف و بانک کنار هم قرار می‌گرفتیم می‌توانستیم آنرا کنترل کنیم اما عده‌ای آمدند ارز گرفتند و جنس وارد نکردند و سوء استفاده نکردند.

- وضع به گونه‌ای شد که رانت و فساد ایجاد شد و این همزمان شد با اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام.

-سوء استفاده‌ها اگر از نظر مدیریتی کنترل نشود با دادگاه و پلیس و این موارد قابل کنترل نیست.‎

- از خرداد شروع به بحث درباره بسته ارزی جدید کردیم.

- من در خرداد می‌خواستم با مردم صحبت کنم که باتوجه به فوتبال و جام جهانی و آماده شدن بسته جدید ارزی باعث شد اندکی این مسئله به تاخیر بیافتد.‎

- این بسته جدید ارزی با بسته قبلی تفاوت‌های ویژه ای دارد و بانک مرکزی تعهداتش به مراتب بسیار کمتر است. امروز بانک مرکزی ما برای کالاهای اساسی و ضروری مردم اعم از دارو و غذا متعهد است با یک قیمت متعادل یا حتی ثابت ارز مورد نیاز را تامین کند یعنی دولت این یارانه را پرداخت می‌کند و فهرست جدید تا الان اعلام شده است به بانک مرکزی.‎

- مردم باید اطمینان داشته باشند که نوسانات نرخ ارز هیچ تاثیری بر قیمت آن کالاهای اساسی نخواهد داشت و مردم بدانند تاپایان فروردین سال آینده این نرخ دست نخواهد خورد.‎

ما حبوبات و شوینده‌ها را به لیست کالاهای اساسی اضافه کردیم و یک مقداری بازتر شده است که فهرست آن اعلام می‌شود تا مردم بدانند.

- ارزی هم گه داده می‌شود باید مشخص شود به چه کسانی داده می‌شود و چه کالاهایی وارد می‌کنند و قرار ما این است که این ارز و یارانه دولتی تا لحظه رسیدن به دست مردم نظارت کامل شود.‎

- آن زمان چند هزار قلم کالا بود و کنترل آن بسیار سخت بود ولی الان اقلام محدود است یعنی وزارت جهاد می‌گوید مشکلی برای کنترل ندارد.

- این ارز به مواد غذایی مردم، به بخش پروتئین مردم و همین مسئله کنترل آن را بسیار آسان تر می‌کند.‎

- ما بین 15 تا 20 میلیارد دلار باید برای این اقلام در سال پرداخت کنیم که دولت و بانک مرکزی با همین نرخ 4200 تومانی آن را تامین خواهند کرد.

- برای مابقی کالاها ارز مورد نیاز از بازار دوم تامین خواهد شد و الان برنامه ریزی این است که ارز مورد نیاز همه صادرات ما هم از همین بازار تامین شود.‎

- لیست ممنوعه کالاهای وارداتی همچنان پابرجاست. بنابراین یک بخشی ارز 4200 تومانی است که باقی می‌ماند و یک بخشی به بازارارز می آید و این بازار است که قیمت آن را تعیین می‌کند.‎

- دولت وارد این نرخ نخواهد شد و در واقع با عرضه و تقاضا کنترل این بازار صورت می‌گیرد.

- ورود اسکناس و طلا بدون مالیات و گمرک از فردا آزاد می‌شود.

- امروز ارز به یک معنا آبروی ملی ما هم هست و این آبروی ملی را ما همه باید با همکاری حفاظت و حراست کنیم.

- اگر دولت ارز بیشتر بیاورد و مردم جمع کنند ببرند یک گوشه ای، هیچ وقت ما موفق نمیشویم.

- همه اعضا دولت در شب‌ها و روزها و حتی جمعه‌ها مشغول فعالیت هستند، مردم مطمئن باشند که دولت تمام توانش را برای بهبود اوصاع گذاشته است.

-اگر مردم و دولت و همه قوای ما کنار هم قرار بگیرند هیچ‌کس نمی‌تواند ما را شکست بدهد.

- تحریم فواید و مشکلاتی دارد ولی من معتقدم اگر ما متحد باشیم این تحریم هرچه زودتر شکسته خواهد شد.

- ما اگر بتوانیم با دنیا خوب کار کنیم آمریکایی ها میفهمند تحریم شان بی اثر است.

- به نظر من ترامپ یک قدم برگشته از آن لحن تند. ترامپ باید چند قدم برگردد و به دوران قبل از خودش بازگردد تا آن وقت منافع ایران و جهان تامین شود.

- اگر ازمن بپرسید این تحریم چقدر طول می‌کشد، می‌گویم زمانش دست ماست. اگر از هم فاصله بگیریم این تحریم طولانی میشود

- ما در سال‌های گذشته همین ارز را برای کالاهای اساسی با همان 3800 تومان پرداخت می‌‌کردیم بنابراین تجربه اینکار را داریم.

- من می‌خواهم بگویم که مردم باید هم از کالاهای اساسی و هم از قیمت اب و سوخت خود خیالشان راحت باشند.

- جنگ در منطقه ما همیشه وجود داشته ولی روند منطقه ما به سمت امن‌تر شدن است. سوریه وضعیتش امن‌تر خواهد شد و چه آمریکایی‌ها و چه سایر نیروهای خارجی از این کشور مجبورند که خارج شوند.

- امنیت منطقه درآینده به مراتب بیشتر خواهد شد. ما به عنوان جمهوری اسلامی همواره به دنبال صلح بوده و امروز هم هستیم.

- ما هیچ وقت آغاز کننده هیچ جنگی نبودیم و اراده ما بر صلح و دوستی است.

- ما آماده ایم روابط خود با همسایگان را به رابطه خوب و مساعد برگردانیم.

- تا مردم و نیروهای مسلح ما درمنطقه هستند به نظر من خطر جنگ و تجاوزی علیه ما وجود ندارد.

- می‌دانم مردم با مشکلات فراواتی مواجه بودند. مردم به طور مداوم با تلفن و نامه با رئیس‌جمهوری در ارتباط هستند.

- در فضای مجازی وقت میگذارم و نظرات مردم را میبینم.

- مردم ما امسال بافشار بسیاری مواجه بودند. مردم با مشکل ارزی، اب، برقی و محیط زیستی مواجه بودند.

- مردم نباید نگران باشند که دولت ایران تصمیم به تهاجم و جنگ دارد. به هیچ عنوان چنین نیست ولی در مقابل حرف زور می ایستیم و اجازه نمیدهیم منافع ما نادیده گرفته شود.

- ببینید چه نظامی تغییر می‌کند؟ آن نظامی که بر مبنای انتخابات و صندوق آرا نباشد. آن نظامی که مسئولانش را بر مبنای صندوق رای حفظ میکند، همیشه خواهد بود.

- همه نظر سنجی‌ها و زندگی مردم این را نشان می‌دهد که اسلامیت مورد توجه مردم است و ما هرچه جمهویت و دموکراسی را تعمیق ببخشیم، این نظام مستحکم تر خواهد بود.

- ما بتوانیم با شفافیت با فساد مبارزه کنیم و همه چیز را در اختیار مردم بگذاریم و باور کنیم که این کشور از آن مردم است و اجرای قانون اساسی به طور کامل و مردم بدانند که پای صندوق آرا آزاد هستند، هیچ آسیبی به این نظام نخواهد رسید.

-ولی اگر مابافساد مبارزه نکنیم و در انتخابات مردم حس کنند که می‌خواهند جناح خاصی پیروز شود، آن وقت بحث تضعیف نظام مطرح میشود.

- مگر کمر اصل 59 قانون اساسی بیل خورده؟ اگر مسئله مهمی و مورد اختلافی هست آن را به رای مردم بگذاریم. این برای تثبیت نظام است.

- هر مقدار تکیه کنیم به مردم و در کنار آنها باشیم، مردم هم اسلام هم وحدت و هم تمامیت عرصی ایران را میخواهند.

- من هیچ نگرانی از نظام ندارم، این حرفهای کودکانه ای است که زده میشود.

- امروز نظام ما از همیشه مستحکم تر است و ما قوای سه گانه کاملا کنار هم هستیم.

- رهبری ما وظیفه سنگینی دارد و همواره او بر قوای سه گانه نظارت می‌کند و امروز هم مشعول نظارت است.

- این به معنای نداشتن مشکل نیست بله ما مشکل محیط زیست و آب و... داریم.

- مابه دنیال برجام رفتیم تا تجارت و صادرات و واردات و حمل و نقل وبیمه ما راحت‌تر باشد و امروز هم آثار آن را می‌بینیم.

- وقتی بورس چندهزار واحد رشد پیدا میکند این یعنی مردم امید دارند.

- در شرایط فعلی هم تولید ما می‌تواند افزایش داشته باشد و هم اشتعال ما کاهش پیدا نکند.

- 756هزار نفر در بهارامسال نسبت به سال گذشته جذب بازار کار شدند و ماباید این شرایط را ادامه دهیم.

-محبوبیت من چیز مهمی نیست. مهم خدمتگذاری مردم است آنها اگر ببینند ما خدمت می‌کنیم قدردانی خواهند کرد. مردم ما مردم بسیار خوبی است.

- در سیاست خارجی نظرات من هیچ تفاوتی نکرده و من معتقدم به روابط خارجی سازنده ولی اگر کسی بر خلاف منطق از یک تعهدی خارج شده که نمی‌توانیم بی‌واکنش باشیم. کسی که در برابر مردم ایران یاوه‌گویی می‌کند و حرف نا روا میزند را نمی‌شود چیزی نگفت.

- لحن امروز ما در برابر آمریکا با 95 و 96 نمی‌تواند یکسان باشد. او آغازگر این روند بوده است.‎

- در سیاست داخلی هم نظر من تغییر نکرده و ما همچنان در حال توسعه فضای مجازی هستیم و در منطقه از این لحاظ در رتبه اول هستیم.

-بهترین راه مبارزه با فساد، دولت الکترونیک است و در این زمینه گام‌های خوبی در وزارت بهداشت و جهاد و ارتباطات صورت گرفته است.

- سیاست ما همچنان همان سیاست است. حتی اعتراض مردم و تظاهرات مردم اگر در چارچوب قانون باشد هیچ اشکالی ندارد. اگر مردم نیاز به اعتراض دارند بیایند و حرف بزنند و هیچ اشکالی ندارد.

- سیاست دولت تغییری نکرده است. من هیچ چرخشی به سوی جناح خاصی نکرده ام و بر مبنای قولهای خود در 92 و 96 حرکت میکنم. افراط گری ها و روبروی هم ایستادن به نفع ما نیست و به ضرر جامعه است.‎

- من خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم. ما نیاز به وحدت و اتحاد بیشتری داریم. این مشکلات، مشکلات بلند مدت نخواهد بود اگر در کنار هم باشیم و شفافیت را بیشتر کنیم.

- آمریکا قادر نیست کاری کند که ما در مقابل او زانو بزنیم ولی شرطش انصاف و درنظر گرفتن منافع عمومی مردم است.

- با مفسد و فاسد و کسی که اخلال می‌کند و فسادی انجام می‌دهد باید قاطعانه برخورد شود و نباید هیچ رحمی شود به آدمی که ارز را می‌برد بیرون و کالا را وارد نمی‌کند.

- مهلت 3 ماهه دادیم به افرادی که ارز گرفتند از دولت تا ثابت کنند کالا وارد کرده اند و این کالا اکنون کجاست.

- ترخیص کالاها به ویژه کالاهای مورد نیاز عامه مردم به سرعت از گمرکات آغاز خواهد شد.
حتما فساد و رانت بوده و یکی از نگرانی‌های من در این 3 ماه این بوده که چگونه با این رانت برخورد کنیم.‎

- حتما فساد و رانت بوده و یکی از نگرانی های من در این 3 ماه این یوده که چگونه با این رانت برخورد کنیم.‎

- هرچیزی که شما یارانه ای به مردم بدهید درست است که کمک میشود به مردم ولی در کنارش هم فساد است و هم خروج از گشور وجود دارد.

- در شرایط خاص و شرایطی که دشمن به ما فشار می آورد به نظر من ما هم باید یارانه ها رابدهیم و هم از آن ها مراقبت کنیم.

- همه ما باید دست به دست هم دهیم و این فساد را از بین ببریم.دولت هیچ خط قرمزی نداردوهرمقامی که تخلفکرده بایدبا اوبرخورد شود.

- دیروز به من گزارشی دادند نسبت به کارهایی که تعزیرات انجام می‌دهد و گفت که تخلفات مهم ما حداکثر 10 روزه رسیدگی می‌شود.‎

-اولا من دولتی باشم مجلسی هستم، در مجلس 20 سال بوده ام. من کاملا مجلس را لمس میکنم. نمایندگان به وظایف قانونی خود عمل کنند ولی ما دو جور می‌توانیم با هم رفتار کنیم.

-یک وقتی می‌توانیم کتاب قانون بگیریم و تا فرد اشتباه کرد کتاب بگیریم یا اینکه می‌توانیم با دوستی مشکل را برطرف کنیم.

-مجلس هر زمانی می‌تواند در چارچوب قانون عمل کند. ما با مجلس روابط بسیار خوب و نزدیکی بوده و هر وقت نمایندگان خواستند آمدند و اینجا بحث کردیم.

-دوستی ما با مجلس محفوظ است. حق آن‌ها سوال است منتهی همه ما هم زمان را مراعات کنیم. لازم نیست همه جا از حق قانونی استفاده کنیم میتوانیم از راه های سهل تر اینکار را انجام دهیم.

-استفاده از حق قانونی در این گونه مسائل مهم هرچقدر حداقل باشد بهتر است تا نسبت به حداکثر.

- این فرصت خوبی برای من به وجود می‌آورد چون حرف‌هایی هست که در مصاحبه و سخنرانی سخت است بگویم ولی وقتی نماینده‌ای سوال کرده راحت تر میتوانم این حرف هارابگویم.‎

- سپاسگذاری می‌کنم از مردم به خاطر روزهای سختی که تحمل کردند. ما در زمینه آب قدم های خوبی برداشته‌ایم. بهره وری اب 30 درصد بیشتر شده است درطول 5 سال گذشته.

- ما تا پایان سال طرح غدیر را تاپایان سال گسترش می‌دهیم.

- مردم فشار زیادی بر روی دوششان بوده، من از آن ها تشکر می‌کنم و اگر فاصله شد بین این گفتگوی تلویزیونی سعی میکنم آن را جبران کنم.

- در دولت هم گفتم که همه وزارتخانه ها هر دو یا سه هفته یکبار جلیه مطبوعاتی بگذارند و اقداماتشان را بگویند.‎

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار