قرائتی: مهارت آموزی نیاز اصلی جامعه امروز است

تهران (پانا)- حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نشست مدیران سازمان پژوهش و مولفان کتاب های درسی، مهارت آموزی را یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروزی ما دانست.

کد مطلب: ۸۴۴۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
قرائتی: مهارت آموزی نیاز اصلی جامعه امروز است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش، حجت الاسلام قرائتی‌در نشست صمیمی مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مولفان کتب درسی، مهارت آموزی را یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروزی توصیف کرد و گفت: متاسفانه امروزه فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه ها هیچ گونه مهارتی ندارند و همین امر سبب می شود بیکاری در جامعه افزایش یابد .این مثل یک زنجیره به هم پیوسته است؛ اگر بیکاری هست، برای آن است که دانش آموز و دانشجوی ما پس از فراغت از تحصیل مهارتی ندارد. کار نداشته باشد، درآمد ندارد. درآمد نداشته باشد، ازدواج صورت نمی گیرد، ازدواج نباشد زمینه آسیب های اجتماعی فراهم می شود.

او تاکید کرد معلم خود باید به آنچه آموزش می دهد عامل باشد، گفت: مولف کتاب دینی باید 3 ویژگی مهم را دارا باشد. 1- اسلام شناس باشد.2- مردم شناس باشد. 3- هنرشناس باشد.

قرائتی آموزش برخی مطالب را مصداق عینی «علم لاینفع» دانست و گفت: ذهن دانش آموزان انباشته از معلوماتی است که نفعی برای آنان، خانواده و یا جامعه ندارد و باید از آن به خدا پناه بُرد. زیرا کلمه اعوذُ در قرآن کریم چندین بار تکرار شده، یکی از مواردی که در تعقیبات نماز می خوانیم" اعوذ بک اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لاَ یَخْشَعُ‏ وَ مِنْ عِلْمٍ لاَ یَنْفَعُ وَ مِنْ صَلاَةٍ لاَ تُرْفَعُ وَ مِنْ دُعَاءٍ لاَ یُسْمَعُ‏. خدایا پناه به تو مى ‏برم از نفسى که از دنیا سیرى ندارد و از قلبى که خاشع نباشد و از علمى که نفع نبخشد و از نمازى که بالا نرود و از دعایى که به اجابت نرسد"

او با اشاره به اینکه علم مفید از غیر مفید باید تفکیک شود، گفت: برخی علم ها فقط برای کسب اطلاعات است و با مهارت همراه نیست و همین امر موجب تمایل برای کسب شغل پشت میز نشینی می شود.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به آیاتی از سوره کهف، گفت: مثلا می پرسیدند؛ تعداد اصحاب کهف چند نفر بودند، که قرآن کریم اینگونه پاسخ می دهد: « سَیَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ کَلْبُهُمْ وَیَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ کَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَیْبِ وَیَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ کَلْبُهُمْ قُل رَّبِّی أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا یَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِیلٌ فَلَا تُمَارِ فِیهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِیهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا به زودى خواهند گفت: آن ها سه تن بودند و چهارمی سگشان بود و گروهی مى‏گویند: پنج تن بودند و ششمی سگشان بود. و عده‏اى مى‏گویند: هفت تن بودند و هشتمین آنها سگشان بود؛ بگو: پروردگارم به تعداد آنها آگاه‏تر است، پس در بارۀ ایشان ـ جز به صورت ظاهری و سطحی ـ جدال مکن و در مورد آنها سئوال مکن » گاهی وقت آدم ها را با طرح سئوالات بیهوده تلف می کنند مثلا پرسیده اند، نام خیابانی که 2 حرفی باشد. یکی میگوید «ری». یکی میگوید«جی». حالا این چه فایده ای دارد. کتابی مفید است که به رشد انسان کمک کند(یَهْدِی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أَحَداً)، ورزش فی نفسه خوب است و به سلامتی جسم و روح انسان کمک می کند، اما اینکه بنشینیم و ساعت ها گل زدن یک تیم خارجی به تیم دیگری را ببینیم، وقتمان را تلف کرده ایم. علم باید به رشد معنوی، رشد علمی، رشد اجتماعی، رشد سیاسی، رشد اقتصادی و... بیانجامد.

حجت الاسلام قرائتی با استناد به یکی از سخنان زنده علامه طباطبائی مبنی بر اینکه تفاسیر قرآن کریم هم هر 2 تا 3 سال باید به روز رسانی شود، گفت: بسیاری از مشکلات ریشه در تفکرات قالبی دارد. گاهی لازم است، قالب شکنی کنیم. برخی روش های قدیمی جواب نمی دهد و باید از روش و فناوریهای نو استفاده کرد. وشاورهم فی الامر می طلبد از افراد صاحب صلاحیت و با تجربه کمک فکری گرفت. کارشناسان می توانند از افراد صاحب اندیشه و توانمند دعوت کنند. مغزهای متفکر بیایند سخن بگویند. فارغ التحصیل معنا ندارد. طلب علم از مهد تا لب گور است.

او با اشاره به نامه ای که درباره ضرورت مهارت آموزی، به محضر مقام معظم رهبری ارسال نموده و ایشان مرقوم فرمودند که این مسئله جدی و نیاز حتمی است، تاکید کرد: باید انقلابی در آموزش و پرورش و دانشگاه و نیز حوزه های علمیه در زمینه مهارت آموزی ایجاد شود، زیرا یک فرد با مدرک دیپلم، کارشناسی، ارشد، دکتری و یک روحانی بدون مهارت کارآمدی کمتری دارد. آموزش و پرورش، دانشگاه و یا حوزه چند تا مثل شهید مطهری و یا شهید بهشتی تحویل جامعه داده اند؟

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه حوزه علمیه می بایست چندین مهارت را به طلاب آموزش دهد، گفت: تلاوت قرآن، آموزش شنا، کلاس داری، مسئله گویی، قصه گویی، آشنایی با شبهات، همسرداری، تفسیرگویی، مناظره، نویسندگی، هنر خط و ... از جمله این مهارت ها است.

رئیس ستاد اقامه نماز در فرازی دیگر از بیانات خود با انتقاد از ساخت مساجد لوکس میلیاردی در تهران، گفت: این کار در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از مناطق محروم ما فاقد مسجد مناسب برای ادای فریضه نماز است.

در ادامه این نشست، تعدادی از حاضران سئوالات خود را مطرح و استاد قرائتی به آن ها پاسخ داد.

در پایان این دیدار، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اقامه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار