«شهید حسن باقری» ، خبرنگار جنگ

تهران (پانا) - خبرنگار شهید سردار پاسدار حسن باقری افشردی برای پیشبرد موفقیت ها در نبرد با بعثی ها بهترین کار را، فعالیت های اطلاعاتی در شناسایی دشمن می دانست و در این راه تجربیاتش در واحد اطلاعات سپاه پاسداران و روزنامه ‌نگاری به‌ ‌کمکش می آمد.

کد مطلب: ۸۴۳۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
«شهید حسن باقری» ، خبرنگار جنگ

گویی دست تقدیر، غلامحسین را به‌‌ راه‌هایی کشانده بود که در جنگ، حسن باقری را بسازد، خبرنگاری به نام غلامحسین افشردی یا همان شهید حسن باقری طراح بسیاری از عملیات‌های دوران دفاع مقدس که به فرماندهی وقت نیروی زمینی سپاه نیز رسید.
غلامحسین از همان ابتدا به کار نویسندگی و خبر علاقه داشت، حتی از سن 10 سالگی هم دائما قلم و کاغذ داشت و هر روز یادداشت های روزانه خود را می نوشت تا اینکه در روزهای آغازین ایجاد روزنامه جمهوری اسلامی در این روزنامه مشغول به کار شد.
او اولین خبرنگار جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب بود که در سفر خارجی مسئولان به الجزایر حضور داشت و در حادثه طبس به عنوان اولین خبرنگار در محل حادثه حاضر بود. نوشته های او چراغ راه نویسندگان در وقایع مربوط به حمله نظامی آمریکا به بیابان های طبس شد. حتی در روزهای نخست جنگ به عنوان خبرنگار و فیلمبردار وارد خط مقدم شد.
حسن باقری، برخلاف بسیاری از مبارزان که دارای نام‌های مشهوری بودند، تنها تفنگ به ‌دست نگرفت تا به ‌مقابله با تانک‌های دشمن بشتابد،. او راهی دیگر برگزید و این مسیر متفاوت و استثنایی، آغاز راهی بود که درباره آن بسیار گفته شده است.

* باقری در اتاق اطلاعات چیزی را می دید که ما در صحنه نبرد ندیدیم
سردار پاسدار محمدجعفر اسدی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس با یادآوری خاطره ای از باقری می گوید: « قبل از عملیات چشمش به‌ نوشته‌ای افتاد که روی آن نوشته شده بود؛ 20 درصد اطلاعات به علاوه 80 درصد عملیات مساوی است با 100 درصد پیروزی، کاغذ را از روی شیشه کند و گفت: این فرمول غلط است، اطلاعات و عملیات مقوله‌ جداگانه‌ای هستند و من می‌گویم اطلاعات 100درصد است.
«با دلایلی که آورد، دیدم عجب آدم فهمیده‌ای است. بعد همه‌ اطلاعاتی را که ما می‌دادیم، می‌آورد روی نقشه و دست ما را گذاشت توی دست بچه‌های ستاد، آنها جلوی کارخانه نورد جبهه داشتند و ما در فارسیات بودیم. هرکدام فکر می‌کردیم دیگری عراقی است؛ بعد فهمیدیم که حسن باقری در همان اتاق همه‌چیز را می‌بیند، در حالی‌که ما در صحنه نبرد و روی زمین نمی‌دیدیم».

* استفاده از تجربیات روزنامه نگاری در جنگ
احمد دهقان، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس می گوید: شهید باقری یک اتاق را به ‌عنوان اطلاعات نظامی انتخاب کرد، نقشه‌های منطقه را دور تا دور دیوار چسباند و آخرین اخبار نبرد را روی نقشه پیاده کرد. ابتدا خودش و چند نفری که به او ملحق شدند، با موتور، ماشین و هر وسیله‌ای که داشتند، به ‌محورهای ورودی دشمن می‌رفتند و به‌‌ جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختند.
بلافاصله ارتباط با مراکز مختلف در استان خوزستان و تهران برقرار شد تا اطلاعات رد و بدل شود. هنوز یک هفته از شروع جنگ نگذشته بود که این اتاق، مهمترین منبع اطلاعاتی به‌شمار می‌رفت.
آنها می‌توانستند بفهمند دشمن در کجاست، چه تعداد نیرو دارد، هدفش چیست، برای چه آمده است، تا کجا می‌خواهد برود و… همان چیزهایی که او در دوره‌ روزنامه‌نگاری آموخته بود، گویی تمام تجربیات گذشته (که در ظاهر، پراکنده و نامربوط به‌ نظر می‌آمدند) برای چنین روزهایی اندوخته شده بود.

* باقری مسائل جنگ را در روزنامه منعکس می کرد
علیرضا مزینانی فعال بخش فرهنگی و رسانه که در سال 61 در منطقه جنوب مسئولیت تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیاء را برعهده داشت درباره ویژگی های شهید باقری می گوید: من قبل از جنگ و در سال‌های 58 و 59 به‌ عنوان مسئول ارتباطات سپاه، مصاحبه‌های مطبوعاتی را به مناسبت جریان‌های مختلف کشور برای سپاه ترتیب می‌دادم.
وی می افزاید: به ‌این‌منظور از روزنامه‌های مختلف از جمله خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی برای حضور در جلسه دعوت می‌شد. به‌یاد دارم، در همان سال 1358 برای معاون وقت عملیات سپاه مصاحبه‌ای برپا کرده بودیم و از روزنامه جمهوری اسلامی دعوت نشده بود. چند دقیقه‌ای از مصاحبه گذشته بود که دیدم یک جوان با شتاب و عجله وارد اتاق شد، نشست و بلافاصله شروع به نوشتن مطالب کرد. بعد هم، سوالاتی را درباره مسائل عملیاتی پرسید، نوع سوال‌ها و حساسیتی که روی این مصاحبه داشت، توجه مرا جلب کرد.
« من این جوان را در برنامه‌های قبلی ندیده بودم، خیلی پرشتاب و پرانرژی بود و با سوال‌های خود خیلی خوب روی مسائل ریز شده بود، مصاحبه شونده هم تا آنجایی‌که می‌شد جواب می‌داد، بعد از اینکه مصاحبه تمام شد، اسمش را پرسیدم، گفت که من افشردی هستم، از روزنامه جمهوری اسلامی آمده‌ام و از شما گله دارم».
حسن افشردی گفت: ما از خودتان هستیم و انتظار داریم ما را زودتر از بقیه دعوت کنید، روزنامه جمهوری اسلامی متعلق به نظام است و بچه‌هایی که در آن کار می‌کنند و قلم می‌زنند همه بچه‌های انقلابی هستند.
گفتم: گلایه شما وارد است، از این به بعد، خودم زنگ می‌زنم، اولین آشنایی ما بود و از آن به بعد هر مصاحبه‌ای که می‌خواستیم انجام بدهیم بلافاصله به او زنگ می‌زدم و او مسائل را خیلی خوب در روزنامه منعکس می‌کرد، من از آنجا در حسن باقری یک استعداد عجیبی دیدم، البته آن ‌موقع نگاه من فقط یک نگاه خبری و مطبوعاتی بود، می‌دیدم که او چقدر با انگیزه و عشق و نشاط می‌آید و کارهایش را به‌خوبی انجام می‌دهد.
شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) در 25 اسفند 1334 مصادف با سالروز میلاد امام حسین(ع) در تهران به دنیا آمد و سرانجام در 9 بهمن 1361 به شهادت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار