گزارش میدانی پانا از حال و هوای بازار ارز و سکه با تصمیم‌های جدید ارزی

ورود دلار به کانال 9 هزار تومانی و ریزش شدید قیمت سکه در بازار

تهران (پانا) - به نظر می‌رسد ریزش شدید بهای سکه در معاملات امروز بازار در کنار کاهش اندک نرخ دلار در بازار غیررسمی نتیجه سیاست‌های جدیدی باشد که با تغییر رئیس کل بانک مرکزی در روز دوشنبه هفته جاری اتخاذ شد.

کد مطلب: ۸۴۳۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
ورود دلار به کانال 9 هزار تومانی و ریزش شدید قیمت سکه در بازار

اگرچه مطابق وعده‌داده‌شده کار خرید و فروش ارز صرافی‌ها پس از 115 روز وقفه امروز هم آغاز نشد اما واسطه‌های بسیاری در بازار ارز حضور داشتند که بیشتر فروشنده بودند تا خریدار و آنگونه که برخی تحلیل‌ها می‌گوید ارزهای خانگی می‌توانند با سیاستگذاری‌های درست روانه بازار شوند.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) امروز سه‌شنبه شانزدهم مرداد ۹۷ در بازار با کاهش ۲۸۴ هزار تومانی نسبت به روز گذشته با رقم ۳ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۴۸ هزار تومان کاهش به ارزش ۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان داد و ستد شد.

از سویی دیگر، امروز در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۴۷ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷۰ هزار تومان افت به ارزش ۸۴۲ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۴۸۱ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۹ هزار و ۴۳۰ تومان رشد به ارزش ۲۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.

با این حال، بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا با کاهش قیمت ۲۱۲ تومانی نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورد.

دلالانی که فروشنده شدند

براساس گزارش میدانی خبرنگار پانا، درحالی که قرار بود با زدوده‌شدن غبار چندین ماهه، نرخ ارزها از جمله دلار بر روی تابلوی صرافی‌ها درج شود، امروز هم از اعلام نرخ خبری نبود و آنگونه که اغلب صرافی‌ها با نصب کاغذی بر روی درب صرافی‌ اعلام می‌کردند ارزی خرید و فروش نمی‌شود.

۲۳ فروردین ماه سال جاری با تصمیم دولت و ابلاغ بخشنامه توسط بانک مرکزی، خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌ها ممنوع اعلام شد و هر نوع مبادله ارز در بازار آزاد از این تاریخ قاچاق به شمار می‌رفت. اما با اتخاذ تصمیم‌های جدید توسط سران سه‌قوه مقرر شد فعالیت صرافی‌ها پس از ۱۱۵ روز وقفه دوباره از امروز آغاز ‌شود و دولت نیز از دوشنبه هفته جاری اعلام کرده بود که تصمیم گرفته است تا صرافان را دوباره به چرخه خرید و فروش فیزیکی ارز بازگرداند. تصمیمی که امروز اجرایی نشد و ممکن است فردا یا روزهای آتی وارد مراحل اجرایی شود. به گفته برخی از افرادی که به بازار مراجعه کرده بودند یکی از دلایل آن می‌تواند زمینه‌سازی برای عرضه ارزهای خانگی باشد.

پلمپ واحدهای متخلف

در این میان پلمپ چند واحدی صرافی نیز به چشم می‌خورد که تاریخ پلمپ جدید یا مجدد آنها امروز بود و پرس‌وجوها برای یافتن دلایل پلمپ این واحدها به جایی نرسید. استقرار واحدهای نیروی انتظامی نیز در منطقه‌ چهارراه استانبول تا میدان فرودسی به صورت پراکنده مشهود بود.

تجمع‌های چندنفره که یا دلال ارز بودند یا خریدار واقعی نیز در بخش‌های مختلف خیابان فرودسی به ویژه در میدان فرودسی و چهارراه استانبول مشهود بود. یکی از صرافان در این خصوص می‌گوید صرافان باید بدانند معاملاتی که انجام می دهند را باید در سامانه سنا، نیما یا سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند و بخشنامه‌های لازم در این باره نیز باید ابلاغ شود.

خریدارانی نیز در بازار حضور داشتند که گمان می‌کردند امروز می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند.

تمایل اندک دلالان ارز به خرید

نرخ ارز در حاشیه بازار از 9 هزار و 200 تا 9 هزار و 700 تومان نرخ‌گذاری می‌شد. اما نکته قابل توجه این است که دلالان بیشتر فروشنده شده‌اند. برخی صرافی‌ها در پاسخ به خریداران اعلام می‌کردند که فردا هم نیایند چون ارز نیست و در پاسخ به سوال مجدد خریداران می‌گفتند شنبه بیایند.

برای فعالیت صرافی‌ها قوانین جدیدی نیز در نظر گرفته شده است. بر اساس مصوبه دولت، تمامی صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. بر این اساس، فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان‌پذیر خواهد بود.

این مصوبه همچنین، ورود اسکناس ارز به کشور را آزاد کرده است. به نحوی که ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.

واگذاری عرضه خریداران خرد به صرافی‌ها

رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره فعالیت صرافی‌ها گفته است ارز مورد نیاز مردم در حد نیازهای خرد از طریق صرافی‌ها تامین خواهد شد و نرخ ارز در صرافی ها حدود ۵ درصد با بازار ثانویه تفاوت خواهد داشت.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که بازار نیز از زمان اعلام تغییر مقررات ارزی و آزاد شدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها در کنار راه‌اندازی بازار ثانویه واکنش مثبتی به این تحولات داشته است و نرخ دلار که تا حدود ۱۲ هزار تومان نیز بالا رفته بود، در بازار به کانال ۹ هزار تومان ریزش کرده است.

کارشناسان می‌گویند رفع محدودیت خرید و فروش ارز موجب شده بازار به سمت تعادل در عرضه و تقاضا حرکت کند و همین امر زمینه‌ساز کاهش قیمت ارز در بازار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار