وزیر ارشاد: ساخت خیابان فرهنگ و هنر در تهران ضروری است

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفاهم نامه همکاری میان این وزارتخانه و شهرداری تهران این تفاهم نامه را مبنای اقدامات مشترک بعدی در زمینه های فرهنگی و هنری دانست.

کد مطلب: ۸۴۲۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد:  ساخت خیابان فرهنگ و هنر در تهران ضروری است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با بیان این مطلب افزود: در این تفاهم نامه به موارد همکاری های مشترک فرهنگی و هنری میان دو نهاد اشاره شده که اگر نیاز به اصلاحیه دارد می توان با اصلاح آن همکاری های مشترک را به مرحله اجرا گذاشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در این تفاهم نامه به کمیته مشترک برای همکاری ها تاکید شده که بر اساس آن در حال حاضر اقدامات مشترک در بازه زمانی اندک با یکدیگر در زمینه فرهنگی و هنری قابل اجرا است.

وی افزود: راه انداری خیابان فرهنگ و هنر در تهران که در برخی شهرهای کشور ایجاد شده یکی از این اقدامات است که در کوتاه مدت عملیاتی می شود. ایجاد مرکز فرهنگی در کنار تئاتر شهر نیز یکی دیگر از این اقدامات است.

صالحی ادامه داد: با توجه به جایگاه شهرداری تهران در حوزه فرهنگ مکتوب، مشارکت در این حوزه در کتابخانه ها یکی دیگر از اقدامات مشترک است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه شهرداری تهران و نقش آن در تمام کشور افزود: این سازمان با توجه به جایگاه مرکزیت خود به عنوان پایتخت کشور نقش بسزا و موثری در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... در تمام کشور دارد.

وی گفت: ارتباط و تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران در حوزه های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و تهران به عنوان کلان شهر و به اعتبار پایتخت بودنش، مرکز تصمیم سازی در کشور است که می تواند تمامی اقداماتش بر کل کشور اثرگذار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید تعاملات فرهنگی و هنری مناسب تری میان این وزارتخانه و شهرداری تهران نسبت به گذشته ایجاد شود و مبنای همکاری ها نیز بر اساس تفاهم نامه همکاری های مشترک باشد.

شهردار تهران: به فرهنگ اعتقاد راسخ دارم/ ساخت خانه اقوام در تهران ضروری است

شهردار تهران نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه فرهنگ زیر بنای توسعه است گفت: راه انداری خانه اقوام در تهران یکی از ضروریات است چرا که تهران محلی است که از همه شهرها و اقوام مختلف کشور در آن در رفت و آمد هستند و با وجود چنین خانه ای تمامی اقوام می توانند به اجرا و معرفی برنامه ها و اقدامات فرهنگی و هنری خود بپردازند.

سیدمحمدعلی افشانی افزود: تهران به عنوان پایتخت کشور بر تمامی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، شهرسازی و ... سراسر کشور تاثیرگذار است و اگر تصمیمات و اقدامات آن به درستی انجام شود در کل کشور نیز به درستی انجام می شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران گفت: این تفاهم نامه به همگرایی عمومی کمک می کند و اجرای آن منجر به کاهش بخشی از هزینه های موازی و غیر ضرور می شود.

افشانی ادامه داد: ٤٨ درصد درآمد کشور متعلق به تهران است. ٢٥ درصد اقتصاد کشور نیز به این شهر تعلق دارد، بنابراین با این حجم از درآمد و درجه اقتصادی باید در حوزه فرهنگی و هنری اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

وی افزود: ایجاد اعتماد میان مردم و حاکمیت یکی از کارکردهای مهم فرهنگ است که زمینه مشارکت های مردمی را نیز فراهم می کند. بنابراین در این حوزه باید اهتمام ویژه داشت.

شهردار تهران در عین حال تصریح کرد: آنچه فکر آدمی را سازمان می دهد فرهنگ است و اگر راستی و صداقت وجود داشته باشد به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه می شود و در نهایت منجر به بهبود سرمایه اجتماعی جامعه می شود.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر باید اقداماتی صورت بگیرد که منجر به نشاط اجتماعی شود. شادی و نشاط بخشی از کارکردهای ما است. در این بخش حوزه کتاب و کتابخوانی می تواند از اولویت ها باشد.

افشانی تصریح کرد: با ایجاد کتابخانه در بافت های فرسوده و فقیر نشین تهران می توان به ارتقای این حوزه کمک کرد. شهرداری ساخت این کتابخانه ها حتی به متراژ کوچک ولی مجهز به امکانات مدرن را به عهده می گیرد.

وی ادامه داد: دومین قدم ساخت خیابان فرهنگ و هنر است که باید با توجه به گذشته و سابقه آن خیابان نام گذاری شود. مطابقت این نام با سابقه خیابان مورد نظر، ضروری است.

افشانی راه اندازی خانه اقوام را سومین قدم در این حوزه برشمرد و گفت: راه انداری این خانه منجر به همگرایی ملی می شود.

حق شناس: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماد حوزه فرهنگ در کشور است

در ادامه این دیدار محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران دارای ظرفیت های بالای فرهنگی و هنری است گفت: ما آمادگی خود برای انجام هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری در تهران را با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماد حوزه فرهنگ در کشور را داریم.

وی افزود: با توجه به بدهی های موجود، شورای شهر و شهرداری تهران تصمیم بر کاهش بودجه گرفتند و متاسفانه بیشترین سهم کاهش در حوزه فرهنگ بود که در حال جبران آن هستیم.

حق شناس ادامه داد: شورای شهر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه های همکاری متنوعی با یکدیگر دارند که از آن جمله می توان به همکاری های مشترک در زمینه سینما، تئاتر، کتاب و ... اشاره کرد.

وی افزود: شهرداری تهران در حوزه سینما دارای پردیس های بسیاری است. در حوزه کتابخانه ها نیز حدود ٤٠٠ کتابخانه در تهران دارد که از این تعداد حدود ٣٠٠ باب از آن در اختیار محلات است.

حق شناس در عین حال افزود: ١٠٨ کتابخانه با استانداردهای کتابخانه ای داریم که بخشی از آن ها در فرهنگسراها مستقر هستند و بخش دیگری از آن به صورت مستقل هستند.

وی همچنین گفت: شهرداری تهران در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رخداد فرهنگی کشور نیز همکاری های زیادی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. در حوزه تبلیغات شهری و هنری نیز همکاری های زیادی با یکدیگر داریم.

حق شناس با اشاره به پهنه فرهنگی تهران ادامه داد: چهارراه ولیعصر، چهارراه کالج، خیابان حافظ و نوفلوشاتو به عنوان پهنه فرهنگی شهر تهران هستند که قرار است به عنوان مرکز فرهنگی و هنری شهر تهران راه انداری شود.

وی همچنین گفت: ٤ راسته کتاب، سینما و تئاتر، موسیقی و صنایع دستی نیز در نظر داریم که راه اندازی شود. میدان انقلاب، چهارراه ولیعصر و میدان هفتم تیر تا میدان ولیعصر به عنوان راسته کتاب در نظر گرفته شده است. لاله زار را به عنوان راسته سینما و نمایش در نظر گرفتیم. و ما آمادگی حمایت از راه اندازی کاخ جشنواره فیلم را نیز داریم.

حق شناس گفت: خیابان استاد نجات الهی از کلیسا تا انقلاب نیز در اختیار آثار صنایع دستی خواهد بود. و خیابان لارستان نیز در حوزه موسیقی است.

در این دیدار تعدادی از معاونان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند و درباره مسائل و موضوعات مبتلا به میان این وزارتخانه و سازمان شهرداری تهران سخن گفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار