رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

راندمان استفاده از آب در بخش کشاورزی خراسان شمالی از37 درصد به 44 درصد ارتقاء یافته است

بجنورد(پانا)-یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در نشست تخصصی هم اندیشی و واکاوی منابع و مصارف آب بخش کشاورزی گفت :142 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شیوه کشت آبی میباشد، که 59 درصد آب مورد نیاز برای آبیاری از منابع آب های سطحی و 41درصد باقی مانده از آب های زیرزمینی تامین میگردد.

کد مطلب: ۸۴۲۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
راندمان استفاده از آب در بخش کشاورزی خراسان شمالی از37 درصد به 44 درصد ارتقاء یافته است

عبداله یوسفی در ادامه گفت: برای سازگاری با کم آبی از روش های نوین آبیاری و نهاده های علمی و مورد تایید باید استفاده شود تا بهره وری افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزودند: از سال 92 تا ابتدای 96 راندمان آبیاری در استان از 37درصد به 44 درصد افزایش یافته که این اقدام بسیار قابل قبول و معادل میانگین کشوری است که در پایان برنامه ششم توسعه تا60درصد قابل پیش بینی می باشد.

ایشان ادامه دادند: البته راندمان آبیاری در سیستم ها مختلف متفاوت است در سیستم های آبیاری تحت فشار مثل موضعی یا قطره ای تا 90درصد و در سیستم های بارانی75درصد در سیستم های سنتی حدود35درصد میباشد که میانگین استان به 44درصد رسیده است و دولت در این حوزه بدون محدودیت درجهت تامین اعتبارات لازم برای توسعه سیستم های نوین آبیاری حمایت میکند.

یوسفی ضمن اشاره به محدودیت منابع آبی استان بیان داشتند: از حدود یک میلیارد و صدمیلیون متر مکعب آب قابل استحصال استان ، 5/87درصد در حوزه کشاورزی مصرف میشود که حدود 142هزار هکتار از اراضی مربوط به کشت آبی شامل 58 نوع محصول زراعی و باغی میباشد که با روش های موجود بطور میانگین جهت تامین نیاز آبی درهر هکتار 12هزار متر مکعب آب مصرف میشود درحالی که نیاز مزارع میانگین 6هزار متر مکعب است، لذا درصورت استفاده از سیستم های نوین آب کمتری مصرف میشود که در این راستا یکی از شیوه ها توسعه کشت نشائی است ، در خراسان شمالی کشت نشائی گوجه فرنگی 100 درصد اجراشده و درسال جاری20 هکتار از اراضی به کشت نشائی چغندر قند اختصاص یافته است که عملاً دوره کشت را کوتاه تر نموده و به ازای هر هکتار تا 35 درصد صرفه جویی آب را موجب میگردد.

ایشان در ادامه افزودند: کشتهای گلخانه ای از دیگر روشها ی صرفه جویی مصرف آب می باشد که این سیستم ها را دراستان درحال توسعه هستند.

ایشان تصریح نمودند: خوشبختانه کشاورزان به سیستم های نوین روی آورده اند و نشاء چغندرقند در خراسان شمالی تولید و علاوه بر تامین نیاز در سطح استان به دیگر استان ها نیز صادر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار