درگفت و گو با پانا

یک متخصص روانشناسی: بسیاری رفتارهای نامناسب مردم ناشی از تماشای فیلم و کارتون‌های نامناسب در زمان کودکی است

تهران (پانا) - رضا بافتی متخصص روانشناسی رفتارهای نسل امروز را ناشی از تربیت کودکی می‌داند که تماشای فیلم و کارتون آن را شکل داده است.

کد مطلب: ۸۴۲۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
یک متخصص روانشناسی: بسیاری رفتارهای نامناسب مردم ناشی از تماشای فیلم و کارتون‌های نامناسب در زمان کودکی است

رضا بافتی متخصص روانشناسی در گفت و گو با پانا با اشاره به تاثیر سینما بر تغییر نگاه نسل آینده کشور گفت: زمانی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری داشتم و در آن دوران تئاترهایی موزیکال را روی صحنه داشت. من هم شعر کودک می سرودم و خروجی آن را روی صحنه می دیدم.
وی افزود: تمام کودکانی که به تماشای تئاترهای موزیکال می نشستند، به نوعی خود در آن نمایش نقش آفرینی می کردند. بنابراین هر چقدر یک کودک درگیر محتوای اثر شود، تاثیر آن مضاعف است. هر چقدر رویکردمان نسبت به آثار هنری کودک و نوجوان خلاقانه تر باشد، بهره ای که کودکان و نوجوانان از برپایی جشنواره ها می گیرند، بیشتر است.
این روانشناس نیز در ادامه به تاثیر فیلم و سینما بر کاهش آسیب های اجتماعی مربوط به کودکان و نوجوانان اشاره و بیان کرد: فیلم و سینما همزمان می توانند وجوه مثبت و منفی را به بچه ها آموزش دهند و این موضوع به روند انتقال محتوایی که یک فیلم یا نمایش طی می کند، بستگی دارد.
بافتی با بیان این که فیلم های کودک و نوجوان دهه های 60 و 70 تا حدی دارای فضاهای ترسناک بودند، افزود: بعضی از کارتون های دهه های گذشته و دوران کودکی من از جمله «دختر کبریت فروش» دارای فضای وحشتناک برای بچه ها بودند و تاثیر این کارتون ها را اکنون می توان بر رفتارهای مردم دید. بسیاری از خلقیات ریشه در کودکی ما دارند. زیرا داستان هایی که به رشد کودکان منجر شوند، در سینما انتخاب نمی شدند اما پس از آن سال ها، داستان ها را بازسازی کردند و به نظرم آثاری که برای نسل کنونی ساخته می شود، دارای وجوه مثبت بیشتری است.
وی با اشاره به این که برای بررسی دقیق تر کاهش آسیب پذیری توسط سینما باید پژوهش را از مرحله صفر شروع کرد، گفت: اگر برنامه های آموزشی مناسبی برای بچه ها تهیه شود، میزان بزه به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. متاسفانه آموزش و پرورش در کشور ما دارای مشکلات زیادی است و رسیدگی به خیلی مسائل فقط در حد حرف باقی مانده و برنامه و بودجه ای به آن اختصاص داده نمی شود. اگرچه گاهی در مدارس خصوصی، سعی می شود با استفاده از رسانه ها و تشویق بچه ها به بهره گیری از آن ها، مفاهیم را تاثیرگذارتر با این گروه سنی مطرح می کنند. در واقع آنها می توانند با آگاهی دادن به خانواده ها در خصوص الگو برداری از سینما و رسانه اطلاعاتی را در اختیارشان بگذارند. زیرا روش های تربیتی سخت ترین روش های دنیاست و آگاهی بخشی به خودی خود می تواند از میزان بزه و آسیب کم کرده و شرایط مطلوب تری برای استفاده از سینما و تلویزیون در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار