رهبر گروه کر فیلارمونیک: محمد نوری یک ثروتمند واقعی بود

تهران (پانا) - علیرضا شفقی‌نژاد رهبر ارکستر و گروه کر نوری در سالروز درگذشت این هنرمند از خصائل انسانی و رمز ماندگاری این هنرمند با پانا سخن گفت.

کد مطلب: ۸۴۱۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
رهبر گروه کر فیلارمونیک: محمد نوری یک ثروتمند واقعی بود

نهم مردادماه سالروز هجرت محمد نوری یکی از جاودانه‌های موسیقی ایران‌زمین است. سال‌ها بعد از خاموشی‌اش هنوز نغمه «وطن» او که به گوش ایرانی می‌رسد شوری آتشین وارد جریان خونش می‌شود: در روح و جان من، می مانی ای وطن/ به زیر پافِتَدان دلی، که بهر تو نلرزد/ شرح این عاشقی، ننشیند در سخن/ که بهر عشق والای تو، همه جهان نیرزد. هنوز هم مردمان به عشق «جان مریم» او دخترهای ایران را «مریم» نام می‌کنند و هنوز هم موج سبز شالیزارهای شمال یادآور نغمه «شالیزار، سبز و بیدار» نوری است.

در سالروز سفر واپسین این بزرگ آوازه‌خوان ایرانی، علیرضا شفقی‌نژاد رهبر «گروه کر نوری» که امروز با نام «گروه کر فیلارمونیک ایران» یکی از فعال‌ترین گروه های کر در عرصه موسیقی ایران است در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا از نوری و بلندهمتی این هنرمند سخن گفت.

شفقی‌نژاد که در دهه پایانی عمر محمد نوری، در مقام آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر، همواره در کنار او بر صحنه موسیقی کشور حضور داشته است درباره می‌گوید: نوری نگران تک تک اعضای گروهش بود و از آنها حمایت می‌کرد ولی مهم‌ترین هدیه نوری به این بچه‌ها درس بلندهمتی بود. طبع بلند نوری به شاگردان و همکارانش درس زندگی می‌داد. او یک ثروتمند واقعی بود.

پول چیزی نبود که بتواند تصمیم نوری را عوض کند

وی ادامه داد: اگر قرار بود هنرمندی از موسیقی فاخر درآمد داشته باشد، نوری باید میلیاردر می‌شد. او می‌توانست بسیار بیشتر از اینها درآمد داشته باشد، اما زندگی‌اش به نهایت ساده‌زیستی سپری شد. او حتی برای هنرجوهای آموزشگاهی که در آن تدریس می‌کرد نگران بود و به آقای مسعود گنجه‌ای مدیر آموزشگاه سفارش می‌کرد که شهریه کمتری از بچه‌ها بگیرد.

رهبر گروه کر فیلارمونیک با اشاره به گزیده‌کار بودن محمد نوری در تولید آثار هنری افزود: پول چیزی نبود که بتواند تصمیم نوری را عوض کند. بیشتر دوست داشت کارش بازتاب فرهنگی داشته باشد تا منفعه مالی و این ویژگی او را از بسیاری از هنرمندان عصرش متمایز می‌کرد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار