سنگ تراشی سنتی در اردستان احیا شد

اردستان/اصفهان(پانا‌)-رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان از احیای سنگ تراشی سنتی در حال انقراض این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۱۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
سنگ تراشی سنتی در اردستان احیا شد

محمد رضا صدوقی در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: یکی از هنرهای تاریخی که از دیرباز درشهرستان اردستان رواج داشته حرفه سنگ تراشی می باشد که در روستاهای مناطق کوهستانی از رونق فراوانی بر خوردار بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان عنوان کرد : متاسفانه از حدود 40 سال قبل با خالی شدن روستاها از سکنه و نسل جوان این هنر 2500 ساله که به گفته دکتر جابری باستان شناس معروف میراث فرهنگی از دوره هخامنشی در این شهرستان رواج داشته در معرض انقراض قرار گرفت.

صدوقی اضافه کرد : خوشبختانه با همت مدیرکل محترم و معاون میراث فرهنگی استان اصفهان این هنر سنتی احیا و در حال حاضر یک جوان علاقه مند با فراگیری آموزش های لازم با تاسیس یک کارگاه در اردستان نسبت به ساخت انواع هاون ، دستاس و دیگر ادوات و آلات سنگی اقدام کرده است.

وی افزود : تولیدات این هنرمند اردستانی هم اکنون علاوه بر فروش در شهرستان به شهرهای همجوار و تهران صادر و به فروش می رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان تصریح کرد : تا کنون بحث مستند نگاری و حمایت از تولید مطرح بوده که امیدواریم با پرداخت تسهیلات از ردیف اعتبارات مشاغل خانگی و بسته های حمایتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اسنان اصفهان بتوان از این هنرمند حمایت کرد.

صدوقی خاطرنشان کرد : تلاش داریم بحث آموزش این هنر را فعال کرده با افزایش کارگاه در سطح شهرستان بویژه در روستاها نقش مهمی در احیای این هنر و اشتغالزایی داشته باشیم .

وی تاکید کرد : با برنامه ریزی و حمایت مسئولان می توانیم تولیدات این هنرمند را درنمایشگاه صنایع دستی در استان و تهران در معرض دید و خرید علاقه مندان قرارداده در آمد زایی نیز فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار