برداشت سیر از 60 هکتار زمین چالدران آغاز شد

ارومیه (پانا)- مدیر جهاد کشاورزی چالدران با اشاره به تغییر الگوی کشت در این شهرستان با توجه به کمبود آب و خشکسالی گفت: امسال کشاورزان در این شهرستان برای دومین سال پیاپی اقدام به کشت سیر کرده و 60 هکتار زمین برای این محصول در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۸۴۱۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
برداشت سیر از 60 هکتار زمین چالدران آغاز شد

حسن جلالی مدیر جهاد کشاورزی چالدران افزود: از این میزان زمین قرار است بیش از 600 تن محصول سیر برداشت شود.

وی اضافه کرد: راندمان کشت سیر در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته و به طور متوسط از هر هکتار 10 تن سیر برداشت می شود.

جلالی بیان کرد: برای تسهیل امور کشاورزان بیش از 2 هزار و 500 میلیون ریال تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی چالدران با اشاره به اینکه سیر تولیدی در این شهرستان ارگانیک است، ادامه داد: به همین علت بازار خوبی در انتظار سیر تولیدی در این منطقه است.

جلالی گفت: این شهرستان بیش از 38 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 28 هزار هکتار آن آبی و مابقی آن دیم بوده و قیمت مناسب محصول در بازار، وجود زمین های حاصل خیز و داشتن شرایط خوب آب و هوایی در منطقه کشاورزان را به کاشت سیر ترغیب کرده است.

وی افزود: انتقال تجربه های ارزنده و کارشناسی مهندسان جهادکشاورزی و برگزاری کلاس های ترویجی و راهنمایی برای کشاورزان این شهرستان در تغییر ذائقه کشت سیر به جای دیگر محصولات کشاورزی موثر بوده است.

چالدران در شمال آذربایجان غربی قرار دارد و از جمله شهرستان های محروم استان به شمار می رود.

شهرستان چالدران 50 هزار نفر جمعیت دارد و کشاورزی عمده محل درآمد مردم این شهرستان است؛ این شهرستان حدود 200 روستا در 2 بخش مرکزی و دشتک دارد.
سیر از سبزی هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد و انسان خواص درمانی این گیاه را پنج قرن قبل از میلاد مسیح شناخته بود.

سیر هزاران سال برای اهداف پزشکی استفاده می شده و حداقل سه هزار سال در طب چین کاربرد داشته است. ‏

مصریان، بابلی‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها از سیر برای موارد شفابخش استفاده می ‌کرده‌اند و در جنگ‌های جهانی اول و دوم نیز از سیر ‏به عنوان ماده ضد عفونی کننده برای پیشگیری از قانقاریا استفاده ‌شده است. ‏

در طول تاریخ، سیر در سرتاسر دنیا برای درمان ناراحتی ‌های مختلف شامل فشار خون بالا، عفونت‌ها و مارگزیدگی‌ها استفاده شده و اهمیت و خواص زیاد سیر در احادیث اسلامی نیز مورد توجه بوده است.

در حال حاضر از سیر برای کاهش میزان کلسترول و کاهش خطر بروز بیماری ‌های قلبی - عروقی و نیز برای بهره مندی از خواص ‏ضد میکروبی آن استفاده می ‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار