در گفت‌وگو با پانا

خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر: طرح توسعه دانشگاه تهران نباید موجب تضییع حقوق ساکنان و کسبه شود

تهران (پانا) - طرح توسعه دانشگاه تهران در دستور کار این دانشگاه قرار دارد اما جمعی از کسبه و ساکنان این محدوده، طرح مذکور را تضییع حقوق مالکیت خصوصی می‌دانند و به ارزش‌گذاری ناعادلانه املاک معترض هستند. حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز معتقد است طرح توسعه دانشگاه باید به‌گونه‌ای اجرا شود که موجب تضییع حقوق شهروندان و کسبه نشود.

کد مطلب: ۸۴۱۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر: طرح توسعه دانشگاه تهران نباید موجب تضییع حقوق ساکنان و کسبه شود

دهم تیرماه سال گذشته بود که نقشه طرح توسعه دانشگاه تهران تحت عنوان «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران به تصویب نهایی هیات امنای این دانشگاه رسید اما ایده و مطالعه طرح توسعه دانشگاه تهران از سال ۸۱ شروع شد و هیأت وزیران در ۱۵ مرداد ۱۳۸۲ در پاسخ به نامه مشترک دکتر رضا فرجی دانا و دکتر محمدرضا ظفرقندی، رؤسای وقت دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، این طرح را تصویب کرند.

در آن مقطع زمانی، دو راه حل برای طرح مذکور مطرح شده بود، راه حل نخست انتقال دانشگاه تهران به محلی در اطراف تهران و راه حل دیگر توسعه دانشگاه در محدوده فعلی آن بود. از آنجایی که در صورت اجرایی شدن راه حل اول بخشی از هویت شهر تهران از بین می‌رفت و دانشگاه تهران هم هویت واقعی خود را نداشت، راه حل دوم مدنظر قرار گرفت و خرید ساختمان‌های واقع در محدوده طرح توسعه در دستور کار قرار گرفت.

بعد از گذشت یکسال از تصویب نقشه طرح توسعه دانشگاه تهران، جمع زیادی از ساکنان و کسبه محدوده دانشگاه تهران به این طرح اعتراض کردند و در نامه‌ای به رئیس جمهوری، ارزش‌گذاری املاک مالکان را تضییع حقوق مالکیت خصوصی اعلام کردند و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

البته محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران اواخر خردادماه سال جاری از اجرای بخشی از پروژه‌های «طرح توسعه دانشگاه تهران» قبل از پایان سال جاری خبر داد و گفته است که این طرح هیچ مشکل قانونی ندارد و به زودی بخشی از پروژه‌ها انجام می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، اگر برخی مالکان معترض اجرای این طرح هستند به این دلیل است که بودجه لازم برای تملک مابقی اراضی تامین نشده است. در غیر این صورت طرح به خودی خود مشکلی ندارد و اجرای آن فراتر از دانشگاه تهران در واقع برای شهر تهران مناسب است.

اما حسن خلیل‌آبادی درخصوص اعتراض جمعی از کسبه و ساکنان محدوده دانشگاه تهران به طرح توسعه این دانشگاه به پانا گفت: طرح توسعه دانشگاه تهران در راستای ساماندهی پردیس دانشگاه است که از خیابان وصال تا خیابان 16 آذر را شامل می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اجرای این طرح باید به نظرات کارشناسان و متخصصان نیز توجه شود، گفت: قانون این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و کلیات آن هم در کمیسیون ماده 5 شهرداری تصویب شده است.

خلیل‌آبادی گفت: ارزش‌گذاری املاک از سوی کارشناسان دادگستری انجام می‌شود و شهرداری و دانشگاه برای توسعه معارض طبق اعلام کارشناسان دادگستری اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران هم خواستار اجرای صحیح طرح توسعه دانشگاه تهران است و شهرداری منطقه نیز در جریان این طرح قرار دارد اما باید تلاش شود تا این طرح موجب تضییع حقوق شهروندان این محدوده نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار