معاون اول قوه قضاییه: بانک مرکزی ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۱ میلیون یورو به سلطان سکه داده است

تهران (پانا) - معاون اول قوه قضاییه می‌گویدبانک مرکزی در نامه دوم مرداد خود اعلام کرده ۱۶۰ میلیون دلار به سلطان سکه داده است.

کد مطلب: ۸۴۰۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون اول قوه قضاییه: بانک مرکزی ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۱ میلیون یورو به سلطان سکه داده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،­ ­حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه جلسه دادستانی تهران درخصوص پرونده‌های اخیر ارز و سکه و خودرو افزود: پرونده‌های ارز و سکه که اخیرا تشکیل شده است نباید به شکلی توسعه یابد که زمان‌بر شود بلکه عناصر اصلی در دستور کار قرار گیرد. این چندمین جلسه بود که با حضور داستان تهران به همراه ضابطان و قضات پرونده­ تشکیل­ می‌شود و­ بنده نیز امروز به عنوان ناظر در این جلسه حضور پیدا کردم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در این جلسه هم کارشناسان و هم ضابطان ذی‌ربط از وزارت اطلاعات و از سازمان اطلاعات سپاه، ناجا و تعدادی از کارشناسان حضور داشتند­ و البته تعدادی از معاونان دادستان نیز در جلسه حضور داشتند و توصیه‌هایی که انجام شد یکی این­ بود که هر چه سریعتر این پرونده‌ها تکمیل شود و از قضات خواستیم نظارت بیشتری بر ضابطان داشته باشند چرا که عنصر ­زمان خیلی مهم است.

محسنی اژه‌ای گفت: البته نباید­ سرعت سبب شود که دقت صورت نگیرد اما در عین حال سرعت در­ این پرونده‌ها برای ما مهم است اما سرعت نباید سبب شود که دقت کم باشد، برای ما سرعت همراه با دقت فوق‌العاده مهم است و هر کدام از ضابطان و بازپرسان و خود دادستان محترم تهران گزارش هایی را در این جلسه از حوزه فعالیت خود ارائه دادند.

وی افزود: تاکیدات لازم صورت گرفت و تعداد دستگیرشد­گان را گفتند و تعداد کسانی که در آینده­ نزدیک ممکن است احضار یا دستگیر شوند آنها­ را نیز­ بیان کردند اما چون تعداد آنها به طور دقیق مشخص نیست و ممکن است در برخی پرونده‌ها، دستور صادر شده باشد یا ممکن است فردا یا پس فردا هم انجام شود، آمار کلی را تا دو روز آینده اعلام می‌کنیم.

محسنی اژه‌ای گفت : تاکید ما بر این بود در رسیدگی به این پرنده‌ها خدا را در نظر بگیرید و در این شرایط اجحاف و ظلمی به کسی نشود و باید حقوق مردم و حقوق بیت‌المال استیفا شود. اگر­ احیانا یک فردی در یک خانواده مرتکب­ جرمی­ شده است، سبب نشود که سایر اعضای خانواده نیز در این زمینه لطمه ببیند.

وی گفت: همچنین تاکید کردیم­ پرونده‌ها را به شکلی توسعه ندهید که زمان‌بر باشد چون این پرونده‌ها وقتی این گونه رسیدگی می‌شود، ­گسترش پیدا می‌کند، بنابر این گفتیم در­ ابتدای کار­ عناصر اصلی را در دستور کار قرار دهید و اطلاعاتی را که لازم است، مسئولان مربوطه اعم از داستان یا دیگر نهادهای مرتبط با­ مردم درمیان بگذارند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از قضات و بازپرس و دادستان تهران خواسته‌ایم که پرونده فسادهای اخیر اقتصادی با سرعت و البته دقت بیشتری پیگیری شود. از ضابطان و بازپرس‌ها و دادستان محترم تهران خواسته‌ایم که گزارش کاملی را از حوزه فعالیت خودشان ارائه دهند با توجه به این که تعداد دستگیری‌ها مشخص شده و در این جلسه تعداد احتمالی افرادی که باید احضار و دستگیر شوند هم بیان شد و فکر می‌کنم در دو روز آینده نتیجه مشخص شود.

وی در ادامه افزود: اما تاکید ما در سه قضیه بود ابتدا اینکه خدا را مد نظر قرار دهیم که اجحافی در حق کسی نشود و باید حقوق مردم درباره این پرونده‌ها استیفا شود زیرا اگر فردی در یک خانواده دچار جرم شده باشد درست نیست که بقیه اعضای خانواده زیر سوال بروند، البته نباید پرونده‌های موجود هم زمان‌بر باشد و باید عناصر اصلی درباره تخلفات در دستور کار ما قرار گیرد زیرا تا پرونده‌ها تمام نشود از لحاظ قانونی نمی‌توانیم اظهار نظر در این موارد داشته باشیم.

اژه‌ای افزود: قرار بر این شد پرونده‌های ارزی در دو بخش و آنهایی که ثبت سفارش شده و آنهایی که گزارش تخلفات است، بررسی شود البته پرونده خودرو و پرونده وارد کردن تلفن‌های همراه در اولویت قرار دارد و بین آنها هم باز عناصر اصلی بیشتر از قبل مورد توجه قرار خواهند گرفت، جالب است افرادی آمده‌اند و ارز گرفته‌اند اما سود اصلی را کس دیگری برده است به طور مثال فردی با کارت ملی یک فرد معمولی ارز گرفته که باید با این عناصر پشت پرده به شدت برخورد شود نه آن کسی که با کارت ملی‌اش ارز گرفته و از او سوء استفاده شده است.

اژه‌ای ادامه داد‌: به طور مثال مدیرعامل یک شرکت که به نام او ارز گرفته شده است باید جوابگو باشد زیرا پشت پرده اتفاقات دیگری می‌افتد، باید بررسی کرد و دید چه کسی او را مدیرعامل کرده و یک حساب و یک دسته چک برایش گرفته و به نام او به کام خودش تخلفی را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که درباره اختلالات بازار ارز سوالاتی از بانک مرکزی داشتید هم گفت: نامه‌ای که در تاریخ 97/5/2 زدیم درباره ارزهایی که به غیر از صرافی‌های مجاز توزیع شده بود سوال کردیم البته امروز گزارش آمد که ما به این آقا 159 میلیون و 800 هزار دلار دادیم و اگر اشتباه نکنم 51 میلیون یورو هم دریافت کرده است هرچند به برخی از سوالات ما جواب داده نشد که چه تضمینی بوده که این آقا تخلف انجام ندهد و سیستم نظارتی چگونه می‌تواند پاسخگو باشد؟

وی افزود:​ ما به دنبال جواب این سوال‌هایمان هستیم بر فرض اینکه اگر با اجازه بانک مرکزی بوده چه توجیهی وجود داشته و اگر بدون اطلاع بوده باید نظارت بیشتری به این گونه مباحث می‌شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره ثبت سفارش‌ها در وزارت صمت هم گفت: یکی از سوالات این بود که خودشان گفتند از یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت گفته شده که ما از تیرماه سال 96 مطلع شدیم تخلفاتی انجام شده و مشخصا هم از 25 بهمن تخلفات محرز شده است البته نامه‌نگاری کردیم و به وزارت اطلاعات و سازمان تعزیرات هم گفتیم که اقدامات تامینی انجام شود و سوال این بود آیا متوجه شدید افراد تشکیلات خودتان هم تخلف کردند یا خیر و یا اینکه آنها را عزل و معرفی کرده‌اید؟ که هنوز این قسمت‌ها دقیقا مشخص نیست، البته معتقدم این میزان از تخلف نمی‌تواند بدون همکاری برخی از افراد در سازمان توسعه تجارت باشد هرچند افرادی دستگیر شدند و هم‌اکنون در بازداشت هستند.

وی درباره جدیدترین آمار دستگیری‌ها هم گفت: این افراد دو دسته‌اند که در تهران 13 دستگیری تا قبل از این و 5 دستگیری هم اخیرا داشته‌ایم هرچند از دیشب تا الان دقیقا نمی‌توانم بگویم که چند نفر دیگر دستگیر شده‌اند و اطلاع چندانی ندارم، البته افرادی ممکن است دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده باشند یا حتی احضار شدند اما بازداشت نشدند که تعداد آن ها بیشتر است اما درباره شهرستان‌ها آمار دقیقی ندارم.

اژه‌ای درباره پرونده تخلفات خودرو هم گفت: قرار ما بر این شده است که درباره پرونده‌های واردات خودرو ، پرونده‌هایی که در شهرستان است به تهران احاله شود چون منشا تخلفات در تهران بوده است.

وی درباره اینکه در پرونده سلطان سکه آیا قصوری از جانب مسئولان بانک مرکزی بوده است یا خیر هم گفت: بله بانک مرکزی آن موقع آمد و گفت این فرد با ما همکاری کرده و به دستور ما این اتفاقات برایش افتاده و ما آن را آزاد کرده ایم هرچند بانک مرکزی ادعا می‌کند همکاری کامل را با ما داشته است اما اخیرا با ابهاماتی روبرو شدیم و با اتهاماتی که بدست آوردیم این فرد را دوباره دستگیر کردیم که باید تحقیقات ما تکمیل شود تا زوایای پنهان این اتفاقات مشخص شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار