انتقال آب دریاچه «وان» به ارومیه چقدر جدی است

تهران (پانا) - نماینده مردم ارومیه، سازمان محیط زیست را متهم به بی‌برنامگی در انتقال آب دریاچه وان به ارومیه می‌کند در حالی که معاون سازمان محیط زیست می‌گوید سازمان متبوعش برنامه‌ای برای انتقال آب دریاچه وان نداشته و فقط کار مطالعاتی انجام داده است.

کد مطلب: ۸۴۰۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
انتقال آب دریاچه «وان» به ارومیه  چقدر جدی است

انتقال آب دریاچه «وان» در ترکیه به دریاچه ارومیه هر چند موضوع جدیدی نیست و از سال گذشته بحث‌هایی در این باره وجود داشت اما اخیرا روح‌الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار خبری از سوی مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای انتقال آب از خارج از کشور به دریاچه ارومیه نداریم، گفته است که انتقال آب از دریاچه وان ترکیه بدون پشتوانه علمی و نظر کارشناسان مطرح شده بود و واقعیت این است که دریاچه ارومیه مرده است و مسئولان تنها این موضوع را سیاسی کرده‌اند و در مورد احیای آن به دادن وعده‌های مختلف بسنده می‌کنند.

اما مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اظهارات مطرح شده و در توضیح اینکه چرا برنامه عملیاتی برای انتقال آب دریاچه «وان» ترکیه به دریاچه ارومیه وجود ندارد، به پانا گفت: در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته است اما هیچ اقدام عملی و اجرایی برای انتقال آب دریاچه وان صورت نگرفته است. همانطور که برای انتقال آب دریای خزر مطالعاتی انجام دادیم، مطالعات انتقال آب دریاچه وان نیز در حال انجام است اما نه با قدرت مطالعات خزر. در واقع اما انجام مطالعات به معنی اقدام برای انتقال آب نیست و ستاد احیا همه مطالعات امکان‌سنجی در این زمینه را انجام داده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برای موضوع انتقال آب دریای خزر، مشاور خارجی گرفتیم و در نهایت مشخص شد که انتقال آب خزر به لحاظ زیست محیطی اصلا به صرفه نیست. برای آب دریاچه «وان» نیز هیچ برنامه عملیاتی نداریم و صرفا مطالعات انجام می‌شود که به صورت جدی مطرح نیست چرا که برنامه‌های دیگری برای احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار